Senaste nytt

Hong Kong flygplats har infört ny avgift, Hong Kong Airport Construction Fee (G3)

Dr. Miles

Expert
Jag märkte att skatterna av flygresor som involverar Hong Kong har ökat under senaste tiden.
När jag googlade om detta, hittade jag den här.

Media Center - Press Release - Airport Construction Fee Effective on 1 August 2016 - Hong Kong International Airport

Det innebär att de som reser från/genom Hong Kong flygplats får man betata Hong Kong Airport Construction Fee (G3) som kostar mellan 70 - 180 HKD beroende på distans och kabinklass.

Screenshot20170524 01 HKIA.png

Det låter suspekt, säkerligen kan man ta ut avgiften, men ska man kunna ta ut vilken avgift som helst? Att man får betala (miljö)skatt, avgift för säkerhetskontrollen mm. är väl relaterat, men vad är nästa steg, betala för byggnaden av parkeringshuset intill?

Improvement Fees /Construction Fees finns nog på de flesta flygplatser men är inbakad i antingen passageraravgiften eller de avgifter flygbolagen betalar för att nyttja flygplatsen och därmed hamnar de på oss som passagerare... Hong Kongs avgifter var ju inte bara transparenta utan höga också :(

Inser att min nästa resa via Hong Kong kommer kosta HKD340 extra per person eller nästan SEK750 för två med dagens valutakurs. Fy bubblan!

P.S: Är detta inte av diskussionerna runt utbyggnaden av LHR hur de skall finansieras och där BA kräver att passagerarna INTE skall drabbas av högre avgifter?

Det kanske bakas in (göms) i andra avgifter på andra flygplatser, här kör man i alla fall med öppna kort, men det var som sagt en ganska styv prislapp...

Toppen