Senaste nytt

Hjälp! Uppgraderad till SAS Business, men anslutning inställd och ombokad

Big Birger

Medlem
Planet till Chicago från Orlando imorgon är inställt (på grund av hårt väder). Jag har blivit uppgraderad till SAS Business på planet från Chicago till Arlanda.

Det finns inte en enda biljett imorgon från Florida till Chicago, oavsett hur många stopp.

Har blivit ombokad till Lufthansa från Orlando via Frankfurt till Stockholm. Hon på United som jag pratade med (på flygplatsen face-2-face) hävdade att hon inte kunde se att jag hade en Business-biljett och att hon inte kunde boka mig till Business med Lufthansa. Spelade ingen roll att jag kunde visa att jag har en Business-biljett från Chicago. Segt.

Vad är det för odds på att få till en Business-biljett med Lufthansa, och till vem ska man då vända sig? SAS, eller Lufthansa?

Tacksam för tips. Planet går 19:15 imorgon kväll, Florida-tid.
 

danielhog

Medlem
Det finns en skrivelse i terms som är liknande att vid ombokning eller irrops så återkallas budet och du blir ombokad enligt ursprunglig klass. Det här har varit föremål för lite diskussion ibland och har inte varit solklart. Jag hade drivit det som downgrade enligt EU261 i efterhand.
 

KennethL

Medlem
Planet till Chicago från Orlando imorgon är inställt (på grund av hårt väder). Jag har blivit uppgraderad till SAS Business på planet från Chicago till Arlanda.

Det finns inte en enda biljett imorgon från Florida till Chicago, oavsett hur många stopp.

Har blivit ombokad till Lufthansa från Orlando via Frankfurt till Stockholm. Hon på United som jag pratade med (på flygplatsen face-2-face) hävdade att hon inte kunde se att jag hade en Business-biljett och att hon inte kunde boka mig till Business med Lufthansa. Spelade ingen roll att jag kunde visa att jag har en Business-biljett från Chicago. Segt.

Vad är det för odds på att få till en Business-biljett med Lufthansa, och till vem ska man då vända sig? SAS, eller Lufthansa?

Tacksam för tips. Planet går 19:15 imorgon kväll, Florida-tid.
Kanske finns från Tampa om du kan ta dig dit?
 

mha321

Medlem
Ja, det är riktigt, Tampa ligger i Florida. Solen är också gul och himlen är blå.

@Big Birger befinner sig i Orlando, Florida och måste ta sig från Orlando, FL till Chicago, IL (ORD).
Men han påpekade dock att det inte fanns en enda tillgänglig biljett från hela Florida...

Kan ha dykt upp i morgon bitti. Alltid värt att prova en standby om du har lust att spendera tid på flygplatsen.

Sannolikheten att få business med Lufthansa torde vara exakt lika med noll. Möjligen kan du processa nogot efteråt som förslaget men du lär inte få business med Lufthansa.

Det var blåsigt och snöigt på förmiddagen här i Chicago, inklusive ett plan som kanade av banan på ohare. Säkerligen följder av det.
 

Canadien

Medlem
Som påpekats, det verkar finnas från Tampa

SmartSelect_20191112-074045_Firefox.jpg


Men nu är det väl försent för Trådstartaren
 

Hachans

Medlem
Hur har du blivit uppgraderad? CU? Plusgrade?

Oavsett vilket kan du fetglömma att du skulle bli bokad i business vid ombokning om du inte har en köpt (med poäng eller pengar) biljett i business. Uppgraderingarna är SAS egna hittepå och är inget som går att flytta mellan flygbolag.

Här finns mycket matnyttig info kring vad som gäller: https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/plusgrade-faq-en.pdf

Kort sagt: Har du fått en CU kan du inte kräva något alls. Har du fått igenom en plusgrade som sen inte blir av, så får du pengarna tillbaka. Någon nedgraderingskompensation och liknande är det inte snack om.
 

Senator

Moderator
Jag skulle ta kontakt med det bolag som har utfärdat biljetten, troligtvis SAS. När det uppstår en IrrOPS så får man välja sina strider kan jag tycka och prioritera: komma hem eller åka en exakt väg.

Det framgår inte hur uppgradering har sket. Om det är Plusgrade så godkänner du att villkoren som säger att uppgraderingen INTE gäller vid IrrOPS. Mitt tips nu är att ringa SAS i USA och be om ombokning. Tyvärr är det som du skriver rätt trångt, och om du ser detta i tid så be om att bokas om med United till EWR och SAS EWR-ARN. Det finns enstaka platser tidigt på morgonen.

Lycka till!
 
Toppen