Senaste nytt

Hjälp med Amex och poäng

Jag skulle dock akta mig för att skaffa ett kort för att säga upp direkt. Man kan få problem och bli av med kortet när det missnyttjas på det sättet. Då kortet är gratis kan du lika gärna behålla det första året utan att betala en krona och sen säga upp.

Värvningar är grymt bra sätt att få poäng (och många hänger här enbart för att värva), men missbrukas detta kommer nog alla att vara förlorare i långa loppet.

Jag skulle dock akta mig för att skaffa ett kort för att säga upp direkt. Man kan få problem och bli av med kortet när det missnyttjas på det sättet. Då kortet är gratis kan du lika gärna behålla det första året utan att betala en krona och sen säga upp.

Värvningar är grymt bra sätt att få poäng (och många hänger här enbart för att värva), men missbrukas detta kommer nog alla att vara förlorare i långa loppet.

Mycket bra poäng kring. Vi ska nog inte göra så utan satsar på ett kort från början. Jag har läst lite i Eurobonus tråden men hittar inte svar hur intjänandet per kalenderår funkar. Tex säg att vi skaffar kortet idag - måste vi spendera 150 000 innan årsskiftet för att få en voucher? Om vi inte når den gränsen, börjar man från 0 januari 2019?

Mycket bra poäng kring. Vi ska nog inte göra så utan satsar på ett kort från början. Jag har läst lite i Eurobonus tråden men hittar inte svar hur intjänandet per kalenderår funkar. Tex säg att vi skaffar kortet idag - måste vi spendera 150 000 innan årsskiftet för att få en voucher? Om vi inte når den gränsen, börjar man från 0 januari 2019?

Japp

Ja exakt så fungerar det. Spendering räknas per kalenderår så ni måste spendera 150000 innan årsskiftet.

Ja, amex tillämpar kalenderår medan eurobonus räknar från när man blev medlem.
Du har med andra ord bara 6 månader på dig i år att spendera 150k för en voucher.

Okej då var det som jag anade. Men säg att man inte kommer upp till 150k innan årsskiftet och börjar från 0 nästa år igen. Då har man ju ändå tjänat in ett antal poäng, hur länge är dessa giltiga? Vi kommer förmodligen satsa på vouchern nästa år istället.

Okej då var det som jag anade. Men säg att man inte kommer upp till 150k innan årsskiftet och börjar från 0 nästa år igen. Då har man ju ändå tjänat in ett antal poäng, hur länge är dessa giltiga? Vi kommer förmodligen satsa på vouchern nästa år istället.
Ja du börjar från noll den första januari.
Poängen hos sas är giltiga i 5 år om du inte är EBD eller högre då går de inte ut alls. Har ingen koppling till Amex i sig.

För att snabba upp er spend på Amexkortet så rekommenderar jag Billhop. När du blir värvad dit får du 5000kr att betala räkningar för utan att betala avgift. Sedan värvar du din sambo som då också får 5k samtidigt som du får 10k för att du värvade. Eftersom jag förutsätter att ni bor på samma adress etc. kan ni använda båda kontona för att betala med samma kort. Därmed får ni 20k att betala räkningar för vilket gör att ni redan då har en bra start mot att nå de 150k i spend som behövs för vouchern. De flesta har avgifter till bostadsrätt eller elräkningar m.m. att betala så smart att köra dem via Billhop om man har gratisspend.

Toppen