Senaste nytt

Hjälp! Inställt flyg Oslo till Keflavik 14/2

Isak21

Medlem
Hej!

SAS har ställt in flyg SK4787 från OSL > KEF den 14/2, och även den 15/2.

Vi skulle varit på Island 14-17/2.

Vad har jag för alternativ nu?
Kompensation gäller ej när flygbolaget ställer in avgång p.g.a. väder?
Vet någon om andra bolag ställer in också?
SAS har vid "väder" och liknande icke kontrollerbara omständigheter ingen skyldighet att erbjuda ombokning på flygbolag utanför *A?

SAS erbjuder ombokning till flight ut tidigast 16/2.

OBS! Jag måste någonstans förstås lita på att detta sker av säkerhetsskäl och att det är bäst så, men vi sitter på icke avbokningsbara hotell och liknande utgifter, och det är osäkert om försäkringar fungerar här.

All hjälp mottages tacksamt.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Du kan ju börja med att kolla upp om några andra av de bolag som flyger till Island genomför sina flygningar.

Eftersom inte SAS föreslår ombokning är det förmodligen inga andra som flyger. Om det är några andra som flyger kan du ju försöka boka om och hoppas du får ut merkostnaden på din reseförsäkring. Det gäller också dina utlägg för hotell som inte är avbokningsbart.

Du kan ju försöka omboka hotellet om det nu är speciella omständigheter att allt flyg är inställt. Dom kan ju vara villiga att boka om kostnadsfritt men det är ju i så fall rena goodwillen.

Om du inte kommer att åka med SAS skall du i varje fall få möjligheten att boka av utan kostnad och få tillbaka pengarna.

Hoppas allt löser sig.
 

Isak21

Medlem
Tack för bra översikt. Som du säger kan andra också ställa in. Undersöker med hotell och SAS vidare under kvällen. Det kan vara så att väderprognosen uppdateras också.
 
Det ser ut som att väldigt mycket är inställt redan nu den 14/2, och jag gissar på att det som inte är inställt så kommer en del bli det till imorgon.
 

Nemo

Medlem
Det finns ännu flyg som avgår till Island (med risk för att även de ställs in).
Resevarning | Icelandair

Så, föreslagen taktik är
1. Kräv SAS på ombokning till (av dig) angivna flyg (som du kollat upp ska flyga) samt parallellt
2. Se över vart ni istället skulle vilja åka till, och kolla upp konkreta reseförslag (flyg/hotell)
3. Kontakta hotellen direkt på Island och fråga om avbokningsmöjlighet force majeure, likaså kortförsäkring/hem/reseförsäkring.

Se detta väderproblem som en oväntad möjlighet!
 

Isak21

Medlem
Tack igen för era fina svar.

Nu har jag samlat mig mentalt tillsammans med respartnern, och vi fick bita i sura äpplet och avboka både hotell, flyg och hyrbil. SAS återbetalar allt direkt, och hyrbil/hotell täcks av fantastiska SAS Amex Elite.
Jag förstår att jag rimligtvis borde känt till detta, men det var som att all fakta och kunskap försvann när jag väl skulle hantera allting.

Hoppas ingen annan här på BC är drabbad av det inträffade vädret!
 

Berglund

Medlem
Jag förstår att jag rimligtvis borde känt till detta, men det var som att all fakta och kunskap försvann när jag väl skulle hantera allting.
Det här är anledningen till varför jag har en reseförsäkring och ett kort, Amex Platinum, som jag betalar alla mina resor med. För när något väl händer, då vill jag veta vad som gäller, vart jag vänder mig och inte behöva läsa massa olika avtal. Det kan verka smart att betala med massa olika kort för att ”optimera” varje inköp men för egen del värderar jag enkelheten, att bara behöva hålla koll på två villkor/avtal, väldigt mycket högre än några extra bonuspoäng här och där.
 
Toppen