Senaste nytt

Hitta rolig/annorlunda/prisvärd destination med eurobonuspoäng

Hej, tänkte be er om tips på destination att boka bonusresa till med eurobonuspoäng.
Tanken är att hitta destinationer som inte jag tänkt på och där det normalt sett är dyrt att boka biljetter till om man inte använder poäng med tanke på att de har samma poängkostnad till destinationer inom samma "segment/region" Hittat några men tänkte kolla med er om ni har ytterligare tips att ge.

Som ett exempel så har de en region de kallar för "Nord-/Centralafrika och Mellanöstern"
Där ingår länder som inte är så långt bort t.ex. Algeriet, Egypten, Tunisien" Men även länder som Seychellerna och São Tomé & Príncipeöarna

Ett annat exempel är "Sydostasien" där destinationer som Thailand och Malaysia normalt sett inte är så dyra i pengar, men där Papua Nya Guinea för mig låter mer kostsamt.

Sen känns 60 000 poäng till nord/Centralafrika mer prisvärt än 90 000 poäng till Sydostasien.

Tack på förhand.

//Daniel

Väldigt nyligen så invigdes rutten SFO-PPT (San Francisco-Papeete på Tahiti) med United. Jag hittade tillgänglighet i April i Business med United. Att ta sig till San Francisco med bonuspoäng är nog det minsta problemet, t.ex. så flyger SAS från CPH. Vet ej heller om det är "most reasonable routing" men två stop till Tahiti tycker jag verkar bra. "Enbart" ca. 21 timmar i luften. Söderhavsöarna som nås med Air New Zealand är ett annat alternativ, t.ex. Fiji och Cook-öarna. Annars så finns United från Japan (Osaka, Nagoya och Tokyo) till Guam och därifrån till i stort sett hela Micronesien.

Edit: Alla dessa resmål är normalt sett skitdyra i både Economy och Business. Har rest till Chuuk i Micronesien och Economy började på 12000-13000. Skall du ha ett stopp på vägen så kan du räkna med 16 000-17 000 i Economy.

Rent generellt kan man säga att bokat du ekonomi kommer du sällan få något bra värde över huvud taget. Poängen börjar bli värdefulla först när du bokar business eller högre. Självklart finns det undantag men som riktlinje är det vad du ska titta på för poängen.

Rent generellt kan man säga att bokat du ekonomi kommer du sällan få något bra värde över huvud taget. Poängen börjar bli värdefulla först när du bokar business eller högre. Självklart finns det undantag men som riktlinje är det vad du ska titta på för poängen.

Med förändringen som nu skett senast inom Eurobonus och ”boka Star Alliance” där poängsummorna för ekonomi är samma, poängsummor för business och First ökat samt det faktum att kostnaden för skatter/bränsletillägg sänkts. Så har ju faktiskt skillnaden i poängvärde utjämnats till viss del mellan Eco och Business/First. Men generellt håller jag med dig.

—/

Ang frågeställningen om prisvärda destinationer . Får man nog i närområdet nämna danska och norska destinationer som ex Färöarna och Svalbard.

Med förändringen som nu skett senast inom Eurobonus och ”boka Star Alliance” där poängsummorna för ekonomi är samma, poängsummor för business och First ökat samt det faktum att kostnaden för skatter/bränsletillägg sänkts. Så har ju faktiskt skillnaden i poängvärde utjämnats till viss del mellan Eco och Business/First. Men generellt håller jag med dig.
De ändringarna förändrar inte det faktum att värdet av att boka awards i ekonomi är uselt. Om du värderar poängen till ca 10 öre/poäng, vilket är ett lågt värde sett till inköpspris så inser man snabbt att en award i ekonomi kostar ungefär lika mycket som en köpe-biljett om man har lite framförhållning.

—/

Ang frågeställningen om prisvärda destinationer . Får man nog i närområdet nämna danska och norska destinationer som ex Färöarna och Svalbard.

Tack för det tipset, hade tänkt på Svalbard tidigare men hade glömt det nu och Färöarna hade jag inte tänkt på.

Väldigt nyligen så invigdes rutten SFO-PPT (San Francisco-Papeete på Tahiti) med United. Jag hittade tillgänglighet i April i Business med United. Att ta sig till San Francisco med bonuspoäng är nog det minsta problemet, t.ex. så flyger SAS från CPH. Vet ej heller om det är "most reasonable routing" men två stop till Tahiti tycker jag verkar bra. "Enbart" ca. 21 timmar i luften. Söderhavsöarna som nås med Air New Zealand är ett annat alternativ, t.ex. Fiji och Cook-öarna. Annars så finns United från Japan (Osaka, Nagoya och Tokyo) till Guam och därifrån till i stort sett hela Micronesien.

Edit: Alla dessa resmål är normalt sett skitdyra i både Economy och Business. Har rest till Chuuk i Micronesien och Economy började på 12000-13000. Skall du ha ett stopp på vägen så kan du räkna med 16 000-17 000 i Economy.

Mikronesien och söderhavsöarna är intressanta destinationer, dock så känner jag att jag hellre bokar två resor för 60 000 poäng/resa till t.ex. Seychellerna än 1 resa för 120 000 poäng till t.ex. Tahiti

Du har alla udda destinationer i Afrika då som du kan nå från Addis Ababa med Ethiopian i så fall, t.ex. Zanzibar (Tanzania), Nairobi (Kenya), Kigali (Rwanda), Gaborone (Botswana), Antananarivo (Madagaskar), Ouagadougou (Burkina Faso) eller det sista exemplet kan du nog skita i. Titta på apor är alltid kul om man är lagd åt det mer animalistiska hållet och kan acceptera TIA.

Sas börjar ju flyga till Cornwall sommaren -19, sedan kan man ta sig vidare till scillyöarna med båt alt. flyg. Kombinera med flypremium så kan det ge ett riktigt bra värde och ett rätt spännande resmål.

Toppen