Senaste nytt

Hemsk Swiss First Class-service

Kevinator

Medlem
Nu känns det som att jag fiskar efter läsare, men jag befinner mig mitt i en frustrerande snurra med Swiss just nu. Nej, inte på planet men på marken.

Jag har två bokade revenuebiljetter i första klass till Asien nästa vår och fick ett väldigt mystiskt intetsägande mail från Swiss i förra veckan om att det har skett en schedule change. HTML-koderna i mejlet hoppade och det fanns inga fler detaljer, inte så premium kan jag tycka.

Och vad damp ner i inkorgen idag, jo att jag har blivit ombokad till Austrian Airlines i Economy hela vägen. Osäker om någon har råkat ut för detta men det fanns inte ens i min världsbild att något sådant bara händer...

Hursomhelst, jag har suttit 45 min med Swiss kundservice i flera omgångar idag och först går de bara med på att boka om mig till Austrian Business. Jag fick stå på mig och förklara att det inte är ok. På long-haul är det stor skillnad mellan Business och First, inte minst när jag har betalat för First. Efter mycket tjat sa de mycket motvilligt att de kan boka om oss till Lufthansa First via Frankfurt. De nya biljetterna skulle komma inom 15 min. Nu har det gått tre timmar och ingenting har hänt. När jag ringde tillbaka fick jag börja om HELA processen med att förklara situationen och be om en rimlig ombokning. Helt sanslöst...

Osäker om någon vet om Swiss har en telefonkundtjänst för First Class, detta måste anmälas och kanske borde jag begära kompensation för denna högst oprofessionella hantering och minst en timme förlorad arbetstid + onödig stress.

@Kevinator jag skickar korrekt Swiss First nummer som jag inte vill publicera via PM. Där borde allt hanteras korrekt, dom sitter i Basel och är Swissanställda.

Det är inte ovanligt att det tar några timmar att få ny biljett. Du låter lite otålig om resan är till våren ;)

Tillägg: har du ringt det vanliga svenska numret 08 587 704 45? Inte särskilt bra.

Last edited:
@Kevinator jag skickar korrekt Swiss First nummer som jag inte vill publicera via PM. Där borde allt hanteras korrekt, dom sitter i Basel och är Swissanställda.

Det är inte ovanligt att det tar några timmar att få ny biljett. Du låter lite otålig om resan är till våren ;)

Tillägg: har du ringt det vanliga svenska numret 08 587 704 45? Inte särskilt bra.
Tack för snabb hjälp Senator!

Ja absolut att det kan ta timmar, men kundtjänsten uttryckligen sa 15 minuter. Efter tre timmar kunde jag inte vänta längre och det var tur att jag gjorde det, den förra agenten hade inte slutfört ärendet. Jag ringde det kundtjänstnumret som stod i mailet som informerade om schedule change: +41 848 700 700.

Swiss first class servicei Basel löser allt. Idag bytte jag ut miles jag använt till e-vouchers som trillat in idag 1/11 - gick på 5 min. Inga diskussioner.

• Gilla
Reactions: Gus
Kan man då acceptera ombokningen till Austrian business och få 75% eller är det om man väljer deras förslag dvs ekonomi?
Jag valde alternativet att bli ombokad till LH First. Det blir två flygbolag vars First jag inte testat. Det smäller högre hos mig än att få 75% av biljettpriset.

Tror även att om jag skulle ha valt OS Biz och hävdat min rätt med återbetalning, så skulle Swiss ändå tjafsa tillbaka då nedgraderingen endast gällde ditvägen. Hemvägen fortfarande i First. De kan säkert erbjuda 75% om de fick nedgradera mig även på hemvägen.

En fråga nu gällande downgrade till de som är mer insatta. Resan ligger mer än två veckor framåt i tid. Alternativet som resenär är väl nu:
1. Avboka utan kostnad
2. Byta datum
3. Likvärdig produkt?

Det är för tidigt att prata om den typ av kompensation, det är inte relevant nu?

Kan säga av egen erfarenhet det är inte helt lätt med att bara kräva 75% av hela biljettpriset utan det finns många knep/argument att slåss emot såsom att de räknar på procentuell del av resan som är påverkad osv. sen vad som är rätt är något annat.

Jag tror även att det ska vara mindre än 14 dagar...

Toppen