Är i USA och kommer att kunna resa hem LAX-CPH, som det ser ut nu, först på tisdag i nästa vecka. SOS International, som folksam (mitt försäkringsbolag) hänvisar till, har uppgett att de enbart står för ekonomibiljett, som de själva vill boka. Utgår ifrån att de avser att välja det billigaste som går med mellanlandningar.
Har själv bokat en icke återbetalningsbar SAS Plus biljett (direktflyg) och vill ju förstås att försäkringsbolaget matchar det.
I villkoren står det:
"Merkostnader till följd av akut sjukdom eller olycksfall
A44. Vi betalar nödvändiga och skäliga merkostnader för dig och medförsäkrade som stannat kvar hos dig till följd av ett akut sjukdoms- eller olycksfall.
Om din sjukdom eller ditt olycksfall medför att du måste ändra boendeform eller vara borta längre tid än planerat ersätter vi merkostnader för kost och logi i upp till 60 dagar från läkar- besöket. Merkostnad för kost lämnas med upp till 150 kr per dag och person, med merkost- nad menas i det här fallet en fördyring mot normal daglig kostnad.
Kostnad för nödvändiga telefonsamtal till oss och larmcentral med upp till 500 kronor.
Merkostnader för hemresa om du och medförsäkrade till följd av händelsen inte kan återvända till hemorten i Sverige som planerat".
Jag menar att kravet på nödvändighet är uppfyllt eftersom jag behöver ta mig hem och kravet på skälighet är uppfyllt eftersom det är en sådan biljett jag själv bokat som jag vill få.
Jag har testat med att hänvisa till att jag inte på mer än 5 år vid något tillfälle rest i vanlig ekonomi på långdistansflygningar, att det vore olämpligt med ett vanligt ekonomisäte på grund av ryggproblem (går hos en sjukgymnast) och att jag aldrig någonsin själv skulle boka en vanlig ekonomibiljett på en flygning som varar i 10+ timmar. Och att en grundläggande funktion med försäkringar är att de ska ersätta skada/se till att man hamnar i samma situation som om skadan aldrig inträffat. Eftersom jag bokat och betalt för en premium economy biljett så bör det rimligen också vara en sådan jag ersätts med. Men det biter inte på SOS, och folksam verkar inte ha någon jag kan prata med förrän på måndag.
Undrar om någon har erfarenhet av sådant här? Och som lyckats att få försäkringsbolaget/SOS att betala något annat än vanlig ekonomi? Hur? Eller i vart fall ett direktflyg även om det är dyrare?
Har själv bokat en icke återbetalningsbar SAS Plus biljett (direktflyg) och vill ju förstås att försäkringsbolaget matchar det.
I villkoren står det:
"Merkostnader till följd av akut sjukdom eller olycksfall
A44. Vi betalar nödvändiga och skäliga merkostnader för dig och medförsäkrade som stannat kvar hos dig till följd av ett akut sjukdoms- eller olycksfall.
Om din sjukdom eller ditt olycksfall medför att du måste ändra boendeform eller vara borta längre tid än planerat ersätter vi merkostnader för kost och logi i upp till 60 dagar från läkar- besöket. Merkostnad för kost lämnas med upp till 150 kr per dag och person, med merkost- nad menas i det här fallet en fördyring mot normal daglig kostnad.
Kostnad för nödvändiga telefonsamtal till oss och larmcentral med upp till 500 kronor.
Merkostnader för hemresa om du och medförsäkrade till följd av händelsen inte kan återvända till hemorten i Sverige som planerat".
Jag menar att kravet på nödvändighet är uppfyllt eftersom jag behöver ta mig hem och kravet på skälighet är uppfyllt eftersom det är en sådan biljett jag själv bokat som jag vill få.
Jag har testat med att hänvisa till att jag inte på mer än 5 år vid något tillfälle rest i vanlig ekonomi på långdistansflygningar, att det vore olämpligt med ett vanligt ekonomisäte på grund av ryggproblem (går hos en sjukgymnast) och att jag aldrig någonsin själv skulle boka en vanlig ekonomibiljett på en flygning som varar i 10+ timmar. Och att en grundläggande funktion med försäkringar är att de ska ersätta skada/se till att man hamnar i samma situation som om skadan aldrig inträffat. Eftersom jag bokat och betalt för en premium economy biljett så bör det rimligen också vara en sådan jag ersätts med. Men det biter inte på SOS, och folksam verkar inte ha någon jag kan prata med förrän på måndag.
Undrar om någon har erfarenhet av sådant här? Och som lyckats att få försäkringsbolaget/SOS att betala något annat än vanlig ekonomi? Hur? Eller i vart fall ett direktflyg även om det är dyrare?