Senaste nytt

Helg resa til San Francisco på väg mot BA Guld

nissefalk

Medlem
Det har ju varit en del reserapporter här på sistone men lite okynnes resande så tänkte dela med mig av min tripp förra helgen.

Såg en deal för några månader sedan med BA till San Francisco så tänkte slå till med den för att ihop med en resa senare i höst till Honolulu kunna uppnå Guld igen med BA, en himla trevlig status att ha om man flyger med One World bolag.
För att maximera Tier Points så blev det en bokning GOT-LHR-JFK-SFO i business på vägen dit och First på vägen hem , att flyga First hem kostade bara 300 USD extra så ganska låg kostnad för extra avios och 160 extra TP.
En tidig morgon på Landvetter med avresa mot London där det tog lite tid att check in, ver en framför mig som skulle check in 10 lådor special bagage så stod där och trampade irriterat en stund, det kanske jag inte skulle ha gjort då det sedan visade sig att det tog längre tid att check in mig då det var något problem med min APIS...

Tog en kaffe och lätt frukost i en ombyggd Vinga lounge innan en trevlig kort flygning till London Heathrow

IMG_1855.jpeg


Nu hade jag 4 timmar att slå ihjäl på Heathrow Terminal 5 innan det blev dags för att prova BA nya Club World Suites, BA var ju först med flat beds i business men på senare år har de ju blivit omkörda av alla andra bolags business produkter så såg fram emot att prova detta.
Försökte komma med ett tidigare flyg till new York men det var fullt, anns heller ingen chans till upgrade till First, fullt var det också i loungerna i A piren så gav mig av till loungen vid B piren där det var lugnt och fint.

Så här såg det ut ombord, mycket trevligt business säte, påminner om Qatars säte men detta kändes lite bättre och tänker då på förvaringsytor etc, servicen var riktigt bra och maten var god, jag provade lax och short ribs och så ost till efterrätt.

Lyckades prata till mig en Johnny Walker Blue från First så som sagt service minded personal.

Nedan lite bilder på sätet, menyn och maten

IMG_1861.jpeg


IMG_1863.jpeg


IMG_1864.jpeg


IMG_1868.jpeg


IMG_1867.jpeg


IMG_1866.jpeg


IMG_1865.jpeg


IMG_1874.jpeg


IMG_1876.jpeg


IMG_1880.jpeg


Landade strax innan tidtabell i New York vilket kändes bra då jag bara hade 2 timmar connection, det var inga problem att hinna vidare till mitt nästa flyg med American till San Francisco, det tog ca en timme från att jag gick av planet till jag var igenom security och inne i en av loungerna i Terminal 8.

Nu var det dags att igen prova något nytt, American A321 Transcon config med lie flat även i business, ok säte men väldigt trång för fötterna men helt klar bättre än de AA normalt kallar domestic First. Man serverade en lätt lunch som jag tyvärr inte fick några bilder på , i allt en händelselös men bra flygning och trevlig service.

IMG_1884.jpeg


Landade enligt tidtabell vid 22 tiden och tog mig en Lyft till ett närbeläget Fairfield Inn, trevligt hotel med stora rum, gjorde inte så mycket här blev mest att sova innan jag gav mig ut i omgivningarna för en lunch på en Irländsk pub och sedan tillbaka till hotellet för att se Loreen vinna Eurovision.
Hemresan börjar tidigt på Söndag morgon med avgång redan klockan 06:00 med tidsskillnaden i kroppen var jag på flygplatsen redan 03:30 och det var alldeles för tidigt AA loungen öppnade inte innan 04:30.

Igen dags att prova nytt, hemvägen sker med samma typ av flygplan med både AA och BA men denna gången i First.
I first på AA Transcon A321 så har man samma säte som de har på sina widebodies i business så riktigt skönt på ett sådant här litet plan, servicen var bra, man serverade en fruksot och senare lite snack om man ville ha det.

IMG_1891.jpeg


IMG_1894.jpeg


Inflygning till JFK i fint väder

IMG_1898.jpeg


Nu slapp man gå igenom security igen vilket var skönt, det bar iväg direkt till The Chelsea Room som är BA och AA lounge på JFK Terminal 8 för de som flyger First, här kommer man inte in med Guld status utan bara med boarding pass för First. Riktigt lugnt och skönt i denna loungen, man blev uppassad var man en satt och behövde inte gå till baren själv för påfyllning det fanns också bord där man blev serverad mat

Chelsea lounge.jpg


Nu såg jag fram emot att flyga BA First igen det var några år sedan sist och jag har alltid varit nöjd med BA i First, de har en ny stol som är väldigt rymlig och har massor med förvarings utrymme så bra start här.
Tyvärr var servicen inte bra, hon som serverade på min sida kändes hela tiden stressad, maten serverades otroligt snabbt och hon var på väg tillbaka till galley innan jag han be om något jag ville ha eller fråga om, fick ingen servett tex och fick vid några tillfällen ropa på henne så hon kom tillbaka för att få beställa vin tex, kändes tyvärr inte alls som en bra First service från BA, tyvärr den sämsta som jag upplevt hos något flyg bolag i First , servicen i Club World var bättre på vägen ut.

Med detta sagt så är ju dock First bra i övrigt men som sagt kändes inte som om BA verkligen levererade denna gång.
Menyn såg ut så här, jag drack Laurent-Perrier Grand Siecle NV och ett rött vin, Chateau Chauvin Saint Emilion, till maten, båda dryckerna väldigt goda, innan maten så blev det också en Johnny Walker blue.

IMG_1930.jpeg


IMG_1931.jpeg


IMG_1932.jpeg


IMG_1934.jpeg


IMG_1933.jpeg


Först serverade man några canapes som var goda, gick fint ihop med champagnen

IMG_1910.jpeg


Som förrätt tog jag Veal Carpaccio som var väldigt god , lite stark wasabi creme som satte fart i den rätten.

IMG_1911.jpeg


Huvudrätt fick bli BBQ braised Beef short ribs, det smakade ok men åt liknande rätt på vägen ut och den var faktiskt bättre

IMG_1914.jpeg


Sätet

IMG_1900.jpeg


IMG_1904.jpeg


Landade i London före tidtabell och hade nu 2,5 timme att ta mig från Terminal 5 till Terminal 3 där mitt flyg till Landvetter går ifrån, vet inte om det är något nytt men har för mig att bussarna fick från A piren till Terminal 3 tidigare men nu fanns det transfer bussar direkt vid B piren vilket gjorde terminal bytet snabbt och smidigt.

Det bästa med Terminal 3 är ju loungerna som finns där, satte mig först hos Cathay Pacific i First restaurangen i deras lounge som jag fick tillgång till som inkommande First, brukar alltid ta mig en Wanton Noddle Soup hos Cathay så också denna gång, hann med ett snabb besök också hos Qantas där bara övervåningen var öppen på morgonen, annars är deras restaurant och framför allt Gin baren väldigt trevlig. Kollade också in AA loungen men det var så mycket folk där si gick ut nästan direkt.

526F2F44-1426-438F-8184-CABDCD62E77B.jpeg


Så efter den korta flygning hem till Göteborg så var man nu silver med BA, bra status det med då man tex med Ekonomi biljett inrikes USA med AA får lounge tillgång vilket man inte ens får med en AA First biljett.

En trevlig och intensiv resa med trevliga upplevelser ombord flygplan, jag tycker det är kul och avslappnande att sitta ombord och lyssna på musik och läsa en bok och hänga i lounger, så nu återstår en resa till som blir av i September innan man når BA Guld, då blir det GOT-JFK-LAX-HNL ToR med 3 dagar på Hawaii.
 

Ricci

Medlem
Tack för en riktigt trevlig reserapport!
Som BA GGL kommer också in i Chelsea loungen samt AA Concierge key(dock osäker på hur den funkar).
Den loungen ligger på min radar i sommar. :)
 

Sir Lemon

Medlem
Så efter den korta flygning hem till Göteborg så var man nu silver med BA, bra status det med då man tex med Ekonomi biljett inrikes USA med AA får lounge tillgång vilket man inte ens får med en AA First biljett.
Många tack för trevlig rapport! Det här med BA Silver och loungetillgång var lite nytt för mig. Intressant helt klart! :)
 

LarsCph

Medlem
Tack för en riktig trevlig rapport. Jag håller också med om att den nya BA Business kabine är mycket bra. Tyvärr finns det inte överalt än, jag var med BA på A380 til Washington i April och de var med den gamla kabinen som är mycket tight i business. Till merprisen tänker jag det var OK på First, men inte mer än så. Jag har ännu inte rest i First Class men 15 Juni blir det Lufthansa First från Washington till Frankfurt - jag har ganska höga förväntningar till den flygningen!
 

Sir Lemon

Medlem
Ser fr
Tack för en riktig trevlig rapport. Jag håller också med om att den nya BA Business kabine är mycket bra. Tyvärr finns det inte överalt än, jag var med BA på A380 til Washington i April och de var med den gamla kabinen som är mycket tight i business. Till merprisen tänker jag det var OK på First, men inte mer än så. Jag har ännu inte rest i First Class men 15 Juni blir det Lufthansa First från Washington till Frankfurt - jag har ganska höga förväntningar till den flygningen
Ser fram emot även den rapporten. :)
Jag tänker dock att han har helt rätt i att 300 dollar är prisvärt för tillägget mot first.
 
Toppen