Senaste nytt

Hawaii vs. Karibien

Jay

Medlem
Har försökt leta efter liknande trådar men lyckades inte hitta något. Medveten om frågans bredd men har en ledig vecka i början av Maj och funderar kring dessa alternativ, utgår ifrån USAs östkust (IAD). I Hawaii är det främst Kauai som är av intresse. Vad anser expertisen är "bäst" (i ordets mycket breda bemärkelse)?
Naturligtvis är skillnaden mellan olika karibiska öar väldigt stor, men det kanske finns några "hidden gems" som går att nå till rimliga priser.

Lockas mycket av Hawaii men är rädd för överturism från både USA och Kina, typ i stil med Costa del Sol i Spanien som helt tappat sin charm. Någon som har input/åsikter kring detta?

Jag föredrar definitivt Kauai. Nu har jag iof bara besökt karibiska öar när jag varit på kryssning.
Kauai är tyckte jag var riktigt trevlig och mångsidig, enda nackdelen att det är en lång resa

Jag är visserligen ingen Karibienexpert men Hawaii har jag varit en del på. Med undantag av Waikiki och vissa delar av Maui så känns Hawaii inte alls sönderturistat och känslan är långt från spanska solkusten. Framför allt Kauai är en favorit och även om du sällan är helt ensam som turist så känns det inte trångt på något sätt. Rekommenderas varmt.

Man kan väl börja med att IAD till Hawaii är längre än ARN-IAD ;) Just saying.

Jag har varit på Big Island och Oahu (två gånger). Hawaii är magiskt, men underskatta inte Karibien. Jag har varit;
Puerto Rico
St Maarten
St Thomas
St Kitts & Nevis
Curacao
Bonaire
Barbados

Jag skulle åka till St. Kitts och Nevis igen när som helst. Inte alls explorterat, bjuder på en fantastisk topografi. Tyckte också Bonaire var charmigt, men det är en helt annan upplevelse naturmässigt. Mindre öar som St. John, Saint Vincent and the Grenadines, Saint Lucia känns också som pärlor.

@Homer har kanske någon "golden nugget" han kan dela med sig

Har varit en hel del i Saint Vincent and the Grenadines. Dock har jag seglat och det är helt magiskt. St Vincent går att ta sig med flyg och är en större ö. Därifrån kan man lätt göra dagsutflykter till Bequia som är en mysig ö just söder om St Vincent. Går även att flyga till Union Island men det är en väldigt liten ö och känns inte rätt med bara en vecka. Bequia har en del resorts och fina stränder. Underbart område men är som bäst om man seglar. Dessutom har du St Lucia vilket är en ö som har en hel del att utforska samt ett stort antal resorts och fina stränder. Nackdelen är att maten i Västindien (den lokala) är Kreolsk vilket ofta inte ser så kul ut och är rätt smaklös (liknar ratatouille).

Har varit en hel del i Saint Vincent and the Grenadines. Dock har jag seglat och det är helt magiskt. St Vincent går att ta sig med flyg och är en större ö. Därifrån kan man lätt göra dagsutflykter till Bequia som är en mysig ö just söder om St Vincent. Går även att flyga till Union Island men det är en väldigt liten ö och känns inte rätt med bara en vecka. Bequia har en del resorts och fina stränder. Underbart område men är som bäst om man seglar. Dessutom har du St Lucia vilket är en ö som har en hel del att utforska samt ett stort antal resorts och fina stränder. Nackdelen är att maten i Västindien (den lokala) är Kreolsk vilket ofta inte ser så kul ut och är rätt smaklös (liknar ratatouille).

Maten är inte rolig. Det är bara på Barbados att jag tyckte maten var god.

Den vita sanden är importerad, den inhemska är "svart". Betänk att många öar i Karibien är mycket fattiga med allt vad det innebär.
Nja, där tror jag inte du har rätt. Kan så vara på någon ö men jag har varit på ett stort antal öar som garanterat är vit och inte ditfraktad i St Vincent & the Grenadines.

St.Lucia, som du skrev om där har jag tillbringat 14 dagar på en fd sockerrörsplantage. Numera en lyxig resort med importerad vit sand, som täcker den ursprunliga svarta vulkansanden.
Inget viktigt, men en fin ö med härlig vegetation och imponerande växtrike.
Lite läsning: Black Sand Beaches in St. Lucia | USA Today
Sorry, missförstod att du syftade enkom på St Lucia. Kommer man längre ned i Västindien till St Vincent & the Grenadines så är det den vita sanden man förväntar sig

Toppen