Senaste nytt

Har revenue till USA blivit dyrare?

Soetflyg

Medlem
Jag har i många år bokat SAS Business revenue till Las Vegas.

Det har i många år gått att boka för mellan 16 och 24k kronor tur och retur. Likaså städer som Phoenix och Houston.

Ofta har inrikesflyget i USA varit Alaska.

Nuförtiden är det brutalt mycket dyrare att ta sig till dom här amerikanska städerna med SAS. Går exempelvis inte att hitta till Vegas i december för under 32k.

Någon expert som kan tänka sig en förklaring till detta? Code share? Joint Venture? Är det för att "dealen" med Alaska var superbra eller?

Vore fint att veta om detta är det nya normala. För om dom dubblat priset för dessa business-resor är det nog dags för mig att lägga ner revenue.

Jag har i många år bokat SAS Business revenue till Las Vegas.

Det har i många år gått att boka för mellan 16 och 24k kronor tur och retur. Likaså städer som Phoenix och Houston.

Ofta har inrikesflyget i USA varit Alaska.

Nuförtiden är det brutalt mycket dyrare att ta sig till dom här amerikanska städerna med SAS. Går exempelvis inte att hitta till Vegas i december för under 32k.

Någon expert som kan tänka sig en förklaring till detta? Code share? Joint Venture? Är det för att "dealen" med Alaska var superbra eller?

Vore fint att veta om detta är det nya normala. För om dom dubblat priset för dessa business-resor är det nog dags för mig att lägga ner revenue.
Det är nog så.
Kollar du på LH eller AFKL så framstår dina 32k som billigt generellt.

Jo priserna har helt klart gått upp. Exempel Stockholm-Las Vegas i december 2025.

Baserat på priserna publicerade i december 2024:
1747770950371.png

Baserat på priserna publicerade idag (eller snarare 30 april då nedanstående priser publicerades):

1747770993183.png

Känns som J och Z-klass har gått upp med 5000kr

Obs! Skatter och avgifter tillkommer.

SAS ligger förhållandevis bra till på sträckan Stockholm-Las Vegas i business kan man se om man söker priser oavsett bolag:

1747771222498.png

Har ingen aning om de olika bolagens "bränsletillägg" så pris "att betala" behöver inte alls rankas i samma ordning.

Inte rent generellt, finns business till östkusten för under 20k vilket är ett bra pris.

Sen ändras ju priserna med utbud och efterfrågan, mycket har blivit dyrare generellt senaste året.

Inte rent generellt, finns business till östkusten för under 20k vilket är ett bra pris.

Sen ändras ju priserna med utbud och efterfrågan, mycket har blivit dyrare generellt senaste året.
Klart att under 20k till östkusten är ett bra pris. Men backa bandet ett år så fanns det till östkusten för 14k.

Tittar man på SAS priser till deras destinationer (typ ATL, NYC, BOS) så ligger de på runt 12000SEK (plus skatter och avgifter). Så grundpriset är cirka 5000 lägre än priserna ovan för SAS gateways. Så fort man tittar på destinationer med inrikes anslutning i USA går priset upp runt 5000 SEK.

Kanske Delta vill ha mer betalt än till exempel Alaska ville ha för att skyffla runt SAS passagerare?

Toppen