Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Nordic Choice Hotels?

DrGold

Medlem
Hotell: Hotel Fabian, Helsingfors
Nätter: 3 nätter
Bokat: Style (mediumkategori)
Fick: Lux (bästa kategori)
Status: Platinum

Bokningen dök inte upp på hemsidan eller i appen, så jag mailade hotellet innan och bad dem dubbelkolla att bokningen var registrerad på mitt NCC-nummer. Fick uppgradering vid ankomst, med vouchers etc. Trevligt hotell!

20220509_173514.jpg
 

Mr Basic

Medlem
Lite OT.
Såg att jag blivit uppgraderad två snäpp från Standard till Deluxe i appen och såg även rumsnummer. Händer det att man nedgraderas innan faktisk ankomst (imorgon)?
Bara en teoretisk fråga då jag var tvungen att ringa och begära nedgradering till Superior då jag och kollegan inte vill dela säng. Amaranten har blivit mitt ”go to” hotell och hen jag talade med nämnde också ”ser att du bott här en del tidigare”.
 
Hotell: Quality Grand Kristianstad
Nätter: 1 natt
Bokat: Standard enkelrum för 756 kr
Fick: Svit (stod i appen en vecka innan)
Status: Platinum

Hotellet jättesura för att jag blivit uppgraderad av Platinum-kundtjänsten till sviten någon vecka innan. Men så går det om man som hotell återkommande inte sköter sig och uppgraderar Platinum-kunder direkt vid bokningstillfället till nästa rumskategori. Jag kommer att fortsätta mejla kundtjänsten löpande nån vecka innan jag bor på ett NCH som inte uppgraderat direkt vid bokning, så att de lär sig
 
Hotell: Quality Grand Kristianstad
Nätter: 1 natt
Bokat: Standard enkelrum för 756 kr
Fick: Svit (stod i appen en vecka innan)
Status: Platinum

Hotellet jättesura för att jag blivit uppgraderad av Platinum-kundtjänsten till sviten någon vecka innan. Men så går det om man som hotell återkommande inte sköter sig och uppgraderar Platinum-kunder direkt vid bokningstillfället till nästa rumskategori. Jag kommer att fortsätta mejla kundtjänsten löpande nån vecka innan jag bor på ett NCH som inte uppgraderat direkt vid bokning, så att de lär sig
På vilket sätt var dom jättesur? Oproffesionellt att ta det med dig på ett otrevligt sätt om dom hade åsikter på hur deras egen kundtjänst hanterat ärendet. Något sådan tar man ju internt i så fall.
 

intuition

Medlem
Uselt att bli sur för att kunden är uppgraderad, ännu värre att förmedla det till kunden.

Jag tycker det blir tydligt med nackdelarna med Stordalens distribuerade beslutsmodell. En del hotell har noll lojalitet mot kunderna och bonusprogrammet. Här krockade det säkert med att de tyckte att städkostnaden för sviten inte var värt det. Ungefär som när "du kan ju inte få sen utcheckning för vi ska ju städa"
 

andreas

Medlem
Uselt att bli sur för att kunden är uppgraderad, ännu värre att förmedla det till kunden.

Jag tycker det blir tydligt med nackdelarna med Stordalens distribuerade beslutsmodell. En del hotell har noll lojalitet mot kunderna och bonusprogrammet. Här krockade det säkert med att de tyckte att städkostnaden för sviten inte var värt det. Ungefär som när "du kan ju inte få sen utcheckning för vi ska ju städa"

Instämmer på alla sätt. Blir heligt förbannad när det tjatas så mycket om lojalitet etc och ”du är vår viktigaste kund” och sen i slutändan så kokas det ned till en kund och en ovillig receptionist som har tolkat förmåner/rättigheter/skyldigheter ”you name it” på två sätt som är milsvida från varandra. Som jag tidigare skrivit här så hade jag en lång och seg diskussion med platinum-mailen avseende förmånen garanterad uppgradering.
Det slutade i att jag nu vidarebefordrar alla bokningar till dom med hänvisning till det ärendet. Det blir någon form av utnötnings-koncept att driva detta vid varje enskild bokning.

Jag försöker själv, och uppmanar andra så gott det går, att vid de tillfällena som förmånen inte kan erbjudas/försöker slingras bort så var saklig:

- nämn/visa att just denna sak är garanterad enl medlemsvillkoren (ex sen utcheckning)

- be hotellet att föreslå en lämplig lösning/kompensation på det uteblivna (jag erbjöds senast 7.000 poäng för utebliven uppgradering. Inte mitt förslag utan receptionens)

- ta upp det i efterföljande undersökning alt maila sakligt upplevelsen till hotellchef/chef reception.

Allt som oftast så är det den mänskliga faktorn som ligger bakom när det strular. Bristfällig utbildning, junior personal, bristande förståelse för kundens lojalitet etc.

Summa-summarum: Fortsätt skriv och delge era (sämre) upplevelser till både hotell/centralt. Jag tror att det tillslut kommer ordna till sig och dom hotellen som inte vill förbättra sig kommer vara (ö)kända.
 
På vilket sätt var dom jättesur? Oproffesionellt att ta det med dig på ett otrevligt sätt om dom hade åsikter på hur deras egen kundtjänst hanterat ärendet. Något sådan tar man ju internt i så fall.
De ville nedgradera till superiourrum och sa snipet att "kundtjänst vet inget om våra rum" typ. Jag svarade bara att jag inte är kundtjänst. Surt fick jag tillslut nyckeln till sviten.

Avråder från detta hotell. Totalt kaos på frukosten, personalbrist osv. Tydligt fall av pandemieffekt. Ger dem ett år att komma ifatt med rekryteringen. Att en extraarbetande gymnasieelev ska kunna bonusprogrammet utantill och ge bra service är en utopi.
 

DavveP

Medlem
Det är så dåligt. Jag gjorde två bokningar förra veckan och ser i appen att jag inte blivit uppgraderad ännu. Vad är bäst taktik? Skicka ett e-post till kundservice redan nu?
 
Toppen