Senaste nytt

Halvkomplex Nyårsresa till USA med familjen

henke12

Medlem
Hej BC!

Är i bokartagen för en halvkomplex resa till USA,
Frågan är om det är bäst att boka allt som en resa eller om man ska bryta upp det i flera olika bokningar. Typ 1 open jaw + enkel inrikes

Har hittat olika kombinationer i ekonomi för 7000-9000SEK
Är det lämpligast att hyra bil mellan Miamiområdet och Tampa eller flyg där också!?

I runda slängar vill vi följande.

25-27 december Lämna Stockholm och landa Miamiområdet

29 december Åka från Miamiområdet till Tampa (hyrbil?!)

31 december +- 1 dag Åka från Tampa till Philadelphia

5 januari Åka hem från Philadelphia/New York till Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

• Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (ARN/BMA)
  • Var är din destination? Florida + Philadelphia
  • När vill/behöver du resa ut? 25-27 december
  • När vill/behöver du komma hem? Lämna USA 5 januari.
  • Hur länge vill du vara borta? -
  • Hur många personer som skall resa? 4 vuxna, varav en är 65+
  • I vilken kabinklass? Så hög som möjligt :)
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance och helst SAS.
  • Vad är din budget? (per person) ca 10 000SEK per person.
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Smidig restid
    • Komfort ombord
    • SAS = bättre chanser till högre kabinklass i och med Plusgrade+EBD
    • Antalet av poäng man kommer att tjäna
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Se GCMAP bild

Jag hade bokat SAS över atlanten och sedan lösa inrikessement för maximal flexibilitet.

Bra input, det var min första tanke också! Men totalpriset verkar gå ner om man dundrar in allt i samma (iaf på ITA matrix)
Om det nu går att boka så....

(Har hittat för 16k i premium + business hem) vilket är lite över budget men kanske hanterbart

Attachments

• Skärmavbild 2017-10-02 kl. 18.20.53.png
    Skärmavbild 2017-10-02 kl. 18.20.53.png
    220,3 KB · Visningar: 308
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag har kör Miami tampa, och det tar cirkus 4h, med du kan blåsa på 75:an i bra fart och med tanke på incheck tid innan flight så är total tid kanske något längre än flyg men smidigare.
Dessutom då baggage aldrig ingår domestic US (såvida du inte hittar united biljett och har din status) och att ni är 4 pers tycker jag bil är bra.

Kanske kan du tima in en kampanj med hertz eller avis och du får points, betala sen dessutom med kreditkort kopplat till EB.

Flyg Tampa - Philly.

Flyg hem fr New York, Philly är rätt kass och blir transit i paris eller annat skit.

Då kan du flyga Sthlm-Miami med SAS, Tampa-Philly med United? Och New York-Sthlm med SAS. Borde bli maxat i poäng givet förutsättningar.
Philly Newark kör man lätt på 1.5h, finns tåg också, lite struligt ibland med tider och avgångar, tar väl iaf 2h.

Enda minus i mitt förslag är du åker på de sura one-way fee på hyrbilar miami-tampa och philly-newark

Bra input, det var min första tanke också! Men totalpriset verkar gå ner om man dundrar in allt i samma (iaf på ITA matrix)
Om det nu går att boka så....

(Har hittat för 16k i premium + business hem) vilket är lite över budget men kanske hanterbart
Good point! Flyg tampa-Newark så kan ni plocka ut bilen där och köra ner till philly, då slipper du one way fee

Bil mellan Miami och Tampa fungerar utmärkt, man åker genom Everglades, men det är väl inte så mycket att se, möjligen kan man stanna och ta en träskbåt om tiden tillåter.

Det finns tåg från Philadelphia till New York. Tar en dryg timme, och stannar på flygplatsen i Newark längs vägen. Praktisk lösning om ni inte vill ha hyrbil i Philadelphia.

Annars är du på rätt spår med att boka transatlantisk open-jaw. Tror knappast på kampanj runt nyår, så bara boka så fort som möjligt. BA kan ha intressanta priser i PE ibland (även om den produkten är lite passé).

Något tips online där man kan boka/prissätta nåt liknande som denna?

Har testat bookwithmatrix.com och united.com utan lycka.

Kan vara läge för en resebyrå för en gångs skull misstänker jag?

Attachments

• Skärmavbild 2017-10-03 kl. 20.52.01.png
    Skärmavbild 2017-10-03 kl. 20.52.01.png
    319,5 KB · Visningar: 271
Något tips online där man kan boka/prissätta nåt liknande som denna?

Har testat bookwithmatrix.com och united.com utan lycka.

Kan vara läge för en resebyrå för en gångs skull misstänker jag?

Jag ser ju att Matrix vill ställa ut detta som SK-biljett med stop-over i New York (och en stop-over ingår i fare, per riktning). Här kan det vara läge för resebyrå, alternativt SAS telefonbokning.

upload_2017-10-3_21-30-42.png

Toppen