Senaste nytt

Hårdare koll på diamonds?

fcx

Medlem
Har flugit lite med SAS på sistone och tycker mig noterat en hårdare hållning än tidigare. Exempel från november.

OSL-SVG: crew vill se diamantkortet i appen för gratis dryck. Räcker inte att säga man är diamond
SVG: vid loungeinträde vill de se diamantkortet i appen för att se att namnet stämmer med boardingkortet.
SVG-CPH: crew vill se diamantkortet i appen för gratis dryck.
CPH-HEL: crew vill se diamantkortet i appen för gratis dryck och jämföra EB-nummer mot manifestet för att se att det matchar.
HEL: vid loungeinträde vill de se diamantkortet i appen för att se att namnet stämmer med boardingkortet.

Är det jag som ser oärlig ut, eller missbrukas förmånerna för mycket?

Har flugit lite med SAS på sistone och tycker mig noterat en hårdare hållning än tidigare. Exempel från november.

OSL-SVG: crew vill se diamantkortet i appen för gratis dryck. Räcker inte att säga man är diamond
SVG: vid loungeinträde vill de se diamantkortet i appen för att se att namnet stämmer med boardingkortet.
CPH-HEL: crew vill se diamantkortet i appen för gratis dryck och jämföra EB-nummer mot manifestet för att se att det matchar.
HEL: vid loungeinträde vill de se diamantkortet i appen för att se att namnet stämmer med boardingkortet.

Jag har gjort ett gäng resor i ekonomi senaste månaden
ARN-UME-ARN
ARN-CPH-CDG-ARN
ARN-CPH-BUD-AMS(KL)-ARN

Crews har haft stenkoll på samtliga flygningar, inte ens fråga om man är diamant.
Loungen BUD behövde dock scanna EB-kort separat men det känns relativt vanligt på utestationer

Hmmm.... Även om kort med status är inlagt i bokningen? De brukar ju ha koll via sina ipads i kabinen. Å i lounger är det väl kodat i grindar/spärr/scanning av boardingkort?

Jag har fått frågan när jag rest med familj och vi bytt platser inbördes, men då bara 'ah, det är du som är diamond'. Dvs inte behövs visa kort på länge.

Intressant spaning dock.

Hmmm.... Även om kort med status är inlagt i bokningen? De brukar ju ha koll via sina ipads i kabinen. Å i lounger är det väl kodat i grindar/spärr/scanning av boardingkort?

Jag har fått frågan när jag rest med familj och vi bytt platser inbördes, men då bara 'ah, det är du som är diamond'. Dvs inte behövs visa kort på länge.

Intressant spaning dock.
Ja, kort inlagt och statusen står på boardingkortet. Har varit med om att crew sagt att de har svårt att hålla koll på en del flighter när det är 30 EBD ombord. Men det är oftast inte fallet.

Senaste resan ville The Loft se både status och boarding pass för att släppas in, har nog inte med EBD att göra.

På flyget ner till Bryssel hade crew skrivit ner var EBD satt på undersidan av en mugg.
På hemresan hade crew koll på var EBD satt efter dubbelkollat sätesrad.

Känner inte igen det alls. Har fått fri dryck i Eco under ett antal flygningar sista året utan att ens behöva nämna Diamond status.

Känner inte igen det alls. Har fått fri dryck i Eco under ett antal flygningar sista året utan att ens behöva nämna Diamond status.
Inte jag heller. Cirka 70 flyg i ekonomiklass som diamant de senaste 3 åren, och jag kan inte minnas att jag en enda gång behövt styrka min status ombord. Många flyg också senaste veckorna.
Minnet kan svika förstås, men vet de inte redan brukar det räcka med att säga att jag är diamant.

Någon gång har jag behövt påminna cabin crew, dvs kortmaskinen har kommit fram, men aldrig att jag krävts på bevis. Dock hade jag vanan inne förrut att ha kortet/appen redo så jag visa den när de börjar knappra in produkterna.
Men senaste tiden har det varit helt smärtfritt och osynligt.

Toppen