Senaste nytt

Höstlov Abu Dhabi & Dubai (spoiler: Ekonomi-flyg & Familje-fokus)

hendberg

Medlem
IMG_9830.jpg


Nyss hemkommen från Dubai med familjen (2 barn 8 & 10 år). När vi var här för två år sen flög vi direkt till Dubai, men valde denna gång att flyga Turkish till Abu Dhabi. Blev nästan 12.000 kr billigare för 4 pers. Det är en del svenskar här på höstlovet som trissar upp flygpriserna rejält.

IMG_9679.jpg


Andra gången i år vi flyger TK och denna gång i Eco vilket gör att vi inte kommer in i loungen (Miles&Smiles/StarAlliance) på IST. Är EBG och fru är EBS. Nya flygplatsen är imponerande. Fräsch, luftigt, lättnavigerad och har ett enormt utbud. Stor skillnad mot förra flygplatsen.

Turkish har blivit lite av en favorit i år då vi hunnit med 8 legs, med fräscha flygplan, bra Ekonomi och bra Business. Och för att inte tala om bra priser. Maten på nervägen var riktigt bra, men tyvärr inte lika bra på hemresan. Lite blandat sådär.

Abu Dhabi

IMG_9705.jpg

Utsikt från rummet

IMG_9761.jpg


Väl i Abu Dhabi spenderade vi två nätter på Radisson Blu på Yas Island vilket var ett ok hotell, men inget som direkt sticker ut. Hotellet ligger längs en links-golfbana. Finns en beach en bit ifrån, dit det finns gratis shuttle bussar. Vi körde pool istället. Finns en trevlig lounge längst upp om man bokat någon av deras sviter. Fick dock bra värde för endast 2000 kr/natt. Väldigt stor svit, men bara en dubbelsäng, vilket fick styras om lite efter ankomst.

Yas Marina & Circuit

IMG_9747.jpg

IMG_9734.jpg

IMG_9759.jpg


Besökte restaurangen Aquarium vid Yas Marina/Circuit som hade en grymt stor sushi-buffé som våra barn såg fram emot. Den var väldigt stor och fin, men smakmässigt högst medioker. Så ingen rek på den.

Mot Dubai

Taxi mot Dubai och till nästa hotell, Anantara på Palm Jumeirah. Taxin tog en dryg timme och kostade 230 AED, ca 600 SEK. Fick checka in tre timmar tidigare, vilket var välkommet. Rummet blev ett Deluxe Lagoon Access, vilket var ett bra val. Bara simma rakt ut i poolområdet som var enormt. Finns även en strand som är utrustad med sköna solstolar så det räcker och blir över.

GPTempDownload 2.jpg


Här bodde vi fem nätter och vi valde att uppgradera till half-board fyra dagar vilket gjorde att middag inkluderades. Det fanns ett antal restauranger man kunde välja mellan som hade fixed menues, men vi valde restaurangen som hade buffé varje dag. Väldigt svenskt av oss. Den var enormt bra och långt över förväntan. Hade vi varit utan barn hade man kanske varierat lite, men buffén var som sagt sagolik och hade gigantiskt urval. Även relativt lugnt och städat trots mycket barn.

IMG_0184.jpg


Frukosten var en av de bästa jag upplevt. Räknade till 10 ägg-kockar som tog sitt jobb på blodigt allvar. Vilket man ska göra. Ägg skojar man inte bort.


IMG_9815.jpg


Sista kvällen så åkte vi till Club Vista Mare, som är en beach-club med ett antal restauranger som ligger bredvid varandra. Detta ligger längre ner på palmen och är väldigt populärt och välbesökt. Vi hängde här ett par kvällar förra gången. Breeze Beach Grill blev lite av vårt favoritställe. Bra mat, om än väldigt dyrt, som allt annat. En öl kostar 100-130 kr, beroende på storlek. Happy hour varje dag fram till 19.00. Det som är lite tråkigt med denna restaurang är att det är extremt hög musik, även tidigt på kvällen, så man vill gärna sitta en bit från restaurangen.

Aquaventure:

GPTempDownload.jpg

GPTempDownload 4.jpg

GPTempDownload 3.jpg


GPTempDownload 5.jpg

GPTempDownload 6.jpg


Förra gången bodde vi på Atlantis som ligger på samma prisnivå, men där ingår ju gratis inträde till Aquaventure, vattenparken. Det kostar som icke-resident ca 3300 SEK för 4 personer per dag. Lägger man till en femhundring totalt så får man ett två-dagars pass istället. Något häftigt inträde men galet kul vattenpark. När vi var där under två dagar så var det inga längre köer att tala om. Hela familjen kom hem med blåmärken och skrapsår så det var lyckat.

IMG_9798.jpg


Hotellet var riktigt bra, rekommenderar det varmt till barnfamiljer. Skulle dock inte välja det om jag reste utan barn, då det är väldigt familje-orienterat. Service-nivån var extrem hög och det fanns personal precis överallt när man behövde det. En kväll behövde vi is och vår telefon på rummet fungerade inte. Så jag tog en kort promenad till receptionen och frågade om is och nämnde att vår telefon förmodligen var trasig. Då mobiliserades en hel styrka för att lösa ”problemet”. Kvällschefen tillkallades som bad så mycket om ursäkt och skjutsade mig och en ishink ca 100 meter tillbaka till rummet i en golfbil. När vi kom fram hade någon redan skickats dit för att fixa telefonen. Det var på den nivån.

Vi får en sen check-out, då vårt flyg från AUH går vid 02.00. Vi spenderar hela dagen kvar på hotellet.
Finns faciliteter trots att man checkat ut, vilket man kan räkna med givet standarden. Nervös eftermiddag på stranden i och med avslutningen på Allsvenskan. Tyvärr gick det inte hela vägen för oss som gillar grönt och vitt.

Taxi tillbaka till Abu Dhabi, samma pris. Blev förvånad över de låga priserna på taxi, särskilt mellan Dubai och Abu Dhabi. De får dessutom inte plocka upp passagerare på hemresan. Bilarna måste gå tomma enligt reglerna. Careem funkade väldigt bra och det vanliga taxi-bolaget är numera med i appen.

AUH:

Incheckning och säkerhetskontroll går snabbt. Vi går till Al Dhabi-loungen (Star Alliance) och frågar allra ödmjukast om barnen kan få följa med in. Då frågar de om jag även har ett PP, vilket jag har och då släpper de in oss utan krusiduller. Oklart om jag kommer bli debiterad för ett av barnen. Det visar sig väl.

IMG_0351.jpg

IMG_0348.jpg

IMG_0349.jpg


Loungen är rätt trång och mörk. Relativt tråkigt utbud av mat, även om det finns lite varma rätter. Full bar som är bemannad, vilket gjorde att många hängde där. Spenderade två timmar här. Hade kostat 32 € per barn annars för att komma in och vuxna tror jag betalar ca 50 €. Tveksamt om det är värt det.

IST:

I Istanbul så går vi till loungen och jag blir ödmjuk igen och frågar snällt om man möjligtvis kan få ta med sig barnen. Snälla som de är så tar de emot våra boarding-kort och pre-blippar dom så vi får tillgång. Loungen är enormt stor och mycket luftigare än den gamla loungen. Utbudet av mat är enormt och håller hög kvalitet. Finns gott om plats trots att det känns som det är rusningstimmarna.

IMG_0362.jpg

IMG_0363.jpg

IMG_0364.jpg


Sammantaget ett riktigt bra höstlov. Det enda är väl priserna kontra vår krona det som ligger lite på minussidan. Det är extremt dyrt.

Rekommenderar åter igen Anantara The Palm som var fantastiskt, Atlantis är givetvis också ett strålande hotell. Anantara kändes dock lite mer exklusivt och personligare.

Tipsar er som funderar på nästa höstlov att kika på AUH som alternativ, då det var bra mycket billigare med Turkish (och andra bolag) dit, i alla fall under vår period. Det är helt klart värt en timme i taxi. Det man också bör göra är att ta en natt i Abu Dhabi, eftersom man ändå alltid kommer fram tidig natt, om man inte flyger Emirates till Dubai. De är väl de enda som flyger normala tider. Onödigt att checka in på ett femstjärnigt mitt i natten enligt min mening.

Tack för mig!
 

Attachments

  • IMG_9801.jpg
    IMG_9801.jpg
    143,3 KB · Visningar: 233
  • IMG_9801.jpg
    IMG_9801.jpg
    143,3 KB · Visningar: 220
  • IMG_9780.jpg
    IMG_9780.jpg
    80,8 KB · Visningar: 230
  • IMG_0365.jpg
    IMG_0365.jpg
    128,5 KB · Visningar: 221
Tack för en trevlig reseskildring.

Jag har rest ganska ofta till Abu Dhabi de senaste åren. Min erfarenhet är att det oftast är billigare att flyga till Dubai. Dessutom finns det fler flygbolag att välja på om man flyger dit, inklusive Turkish. Till Abu Dhabi är det i princip bara Etihad som flyger, med codeshareavtal med nästan alla flygbolag man kan tänka sig. Turkish är ett av de få bolagen utöver Etihad.

Senaste besöket i Abu Dhabi var vecka 42. Då flög jag till Dubai med Turkish.

Att du hittade bra och billigare biljetter till Abu Dhabi var ju jättebra, men jag tror tyvärr inte att man alltid kan räkna med det.

Jag håller dock med dig i uppmaningen att alla som tänker sig att resa till UAE bör kolla upp vilka möjligheter det finns till/från båda dessa flygplatser. Det är det nog inte alla som tänker på att göra.

En gång lyckades jag faktiskt få bäst pris genom att flyga Turkish till Abu Dhabi och sedan hem med Turkish från Dubai.

För övrigt så tycker jag att ni gjorde rätt som spenderade den mesta tiden i Dubai. Abu Dhabi är inget turistparadis direkt. Staden alltså. I emiratet Abu Dhabi finns det däremot en annan ort som jag kan rekommendera att besöka, Al Ain. Den har lite mer historia. Det kanske inte är så roligt för mindre barn dock. Man bör nog vara minst i tonåren för att uppskatta det lite mer.
 

hendberg

Medlem
Tack för en trevlig reseskildring.

Jag har rest ganska ofta till Abu Dhabi de senaste åren. Min erfarenhet är att det oftast är billigare att flyga till Dubai. Dessutom finns det fler flygbolag att välja på om man flyger dit, inklusive Turkish. Till Abu Dhabi är det i princip bara Etihad som flyger, med codeshareavtal med nästan alla flygbolag man kan tänka sig. Turkish är ett av de få bolagen utöver Etihad.

Senaste besöket i Abu Dhabi var vecka 42. Då flög jag till Dubai med Turkish.

Att du hittade bra och billigare biljetter till Abu Dhabi var ju jättebra, men jag tror tyvärr inte att man alltid kan räkna med det.

Jag håller dock med dig i uppmaningen att alla som tänker sig att resa till UAE bör kolla upp vilka möjligheter det finns till/från båda dessa flygplatser. Det är det nog inte alla som tänker på att göra.

En gång lyckades jag faktiskt få bäst pris genom att flyga Turkish till Abu Dhabi och sedan hem med Turkish från Dubai.

För övrigt så tycker jag att ni gjorde rätt som spenderade den mesta tiden i Dubai. Abu Dhabi är inget turistparadis direkt. Staden alltså. I emiratet Abu Dhabi finns det däremot en annan ort som jag kan rekommendera att besöka, Al Ain. Den har lite mer historia. Det kanske inte är så roligt för mindre barn dock. Man bör nog vara minst i tonåren för att uppskatta det lite mer.
Tack för bra info och tips!
 

chazzie

Medlem
Tack för bra reportage och fantastiska bilder! Var själv i Dubai 2013 men blir lite sugen att göra en sväng till när man ser den klarblåa himlen!
 

JacobGBG

Medlem
Tack för bra reportage! Bumpar detta med en fundering då jag själv har barnfamilj och är på väg mot Dubai - hur djup är den husanslutna poolen? Då ungarna är 4 & 6 år så är det högst väsentligt för trivseln.
 

hendberg

Medlem
Tack för bra reportage! Bumpar detta med en fundering då jag själv har barnfamilj och är på väg mot Dubai - hur djup är den husanslutna poolen? Då ungarna är 4 & 6 år så är det högst väsentligt för trivseln.
Är nog inte stå-nivå så att säga, men otroligt lugnt och så. Har ni bara puffar så blir det kanon. Grymt hotell för barnfamilj skulle jag säga. De har barnpooler också men inte den man simmar direkt ut till från rummet. Och beachen är grym för alla åldrar.

Om jag inte minns fel så är det en typ av platå direkt utanför huset där barn kan stå upp, typ som en soffa fast under vatten om du förstår hur jag menar.
 
Toppen