Senaste nytt

Grand Canyon restips mottages tacksamt.

Dags för en roadtrip igen.
Är med familjen med kids runt 10år i Las Vegas runt påsk och vill köra bil till Grand Canyon för en bra upplevelse och ev. boende. Väljer sedan mellan att köra till Salt Lake City, Denver eller annat på en 4-5 dagars tur enkel väg och flyger sedan till Chicago.

Alla tips mottages tacksamt.

Vi bodde i Williams, AZ. Trevlig liten amerikansk småstad, 1h med bil från Grand Canyon Village (south rim, som brukar rekommenderas över west rim). Vi bodde på ett enkelt hotell, Grand Canyon Hotel, i fin gammal guldgrävarstil. Det drevs av svenskättlingar och var helt OK, dock lyhört.

Medbring frukost (morgenmad) og tag tidligt ud til solopgangen ved watchtower som er helt fantastisk. Og da vi var der var der ingen andre.

Kan anbefale at køre op til Lake Powell, overvej evt en helikopter tur til Tower Butte (Tower Butte Landing Tour | Papillon Grand Canyon Tours Antelope Canyon er også fantastisk - hvis du har kamera og stativ med så prøv en fototur derude. Det er "lidt" dyrt, men man får lov at tage billeder af hulerne uden turister på billederne.

Det er også super med en badetur eller to i Lake Powell.

20286810_10211517469865770_5960753673068440489_o.jpg

Slår ett slag för North Rim. Sedan kör ni till Monument Valley och vidare via UT261 och UT95 till Blanding. Fortsätt till Arches National Park (nära Moab) innan ni kör till Denver genom Rocky Mountains. I april är det risk för vinterväglag. Jag har kört sträckan i motsatt riktning i april.

Medbring frukost (morgenmad) og tag tidligt ud til solopgangen ved watchtower som er helt fantastisk. Og da vi var der var der ingen andre.

Kan anbefale at køre op til Lake Powell, overvej evt en helikopter tur til Tower Butte (Tower Butte Landing Tour | Papillon Grand Canyon Tours Antelope Canyon er også fantastisk - hvis du har kamera og stativ med så prøv en fototur derude. Det er "lidt" dyrt, men man får lov at tage billeder af hulerne uden turister på billederne.

Det er også super med en badetur eller to i Lake Powell.

Visa bifogad bild 70921

och väl där kan man som alternativ till Hoover Dam (som är packat med turister) besöka Glen Canyon Dam Bridge - HighestBridges.com

Kan också berätta att om du kommer söderifrån så är South Rim nog bäst att stanna på. Fågelvägen över till North Rim är väl bara ett par kilometer, men bilvägen närmare 20 mil om jag minns rätt. Vi stannade en natt i Tuba City, en märklig stad som "ägs" av indianer och ligger i en egen tidszon. Dessutom helt torrlagd vilket vi upptäckte när jag försökte få en öl till maten. Vi körde istället nordväst mot Lake Powell och sedan in i Utah. Där finns en backroad (US12?) som är en väldigt vacker scenic route uppe bland bergen. Hur det är vintertid låter jag vara osagt.

South rim har mest folk men av god anledning. Man ser mest, det finns flest vandringsleder och bäst service. Williams kan rekommenderas också. Liksom en by just i närheten av Grand Canyon som jag inte kommer på namnet på (där tågen till GC stannar). Förvånansvärt autentisk med massor av pensionärer och servitriser som kallar en för honey.

Toppen