Senaste nytt

Go Light dyrare än Plus ???

TasselT

Medlem
Är det en bug i SAS prissättning ?
Kollade lite olika alternativ UME-GOT-UME i går och hittade dessa 2 direktflighter GOT-UME med lite underlig prissättning: GO Light är dyraste alternativet :eek:
SAS1.jpg SAS2.jpg

Det får mig att tänka på när James Bond i "Live and let die" beställde 2 "Whiskey - no ice" och bartendern svarade "No ice ? That's extra" :rolleyes:

Fast egentligen är det nog inget att bry sig om - båda flighterna kommer högst troligt att ställas in ändå.

/ TT

Är det en bug i SAS prissättning ?
Kollade lite olika alternativ UME-GOT-UME i går och hittade dessa 2 direktflighter GOT-UME med lite underlig prissättning: GO Light är dyraste alternativet :eek:
Visa bifogad bild 124197 Visa bifogad bild 124198

Det får mig att tänka på när James Bond i "Live and let die" beställde 2 "Whiskey - no ice" och bartendern svarade "No ice ? That's extra" :rolleyes:

Fast egentligen är det nog inget att bry sig om - båda flighterna kommer högst troligt att ställas in ändå.

/ TT

Det kan bli så när biljetterna i en klass säljer slut. Då hoppar priserna upp en kategori. Då kommer ju folk (om de inte är bundna av någon policy eller så) köpa biljetterna från plus-bingen. Då kommer biljetterna i den klassen ta slut, priserna går upp och sen är plus dyrast igen.

Samma kan hända på SJ.

Det kan bli så när biljetterna i en klass säljer slut. Då hoppar priserna upp en kategori. Då kommer ju folk (om de inte är bundna av någon policy eller så) köpa biljetterna från plus-bingen. Då kommer biljetterna i den klassen ta slut, priserna går upp och sen är plus dyrast igen.
Så är det ju i allmänhet, men prisskillnaden mellan Go Light och Go Smart är väl klart skum i det här fallet? Normalt är det ju en fast prisskillnad mellan dem, typ en hundring, och bokningsklassens bokstav är den samma. Så jag trodde att de alltid kom ur samma "fare bucket" i bokningssystemet?

Håller med att något verkar konstigt. Så här ser det ut på webben. Samma bokningsklass men lägre pris i Smart än Light :confused:
UME.PNG

Någon kampanj på en incheckad väska?

Håller med att något verkar konstigt. Så här ser det ut på webben. Samma bokningsklass men lägre pris i Smart än Light :confused:
Visa bifogad bild 124204

Ser vi något begynnande här kanske kring incheckat-bagage?

Nu när ”Go Light-Light” och Plus Smart (med bara en incheckad väska) körs igång 14 december så kanske liknande ”deals” kommer vara en del av normalbilden? :confused:

Visa bifogad bild 124204

Ja F&F hamnar ju där med incheckad väska och mer poäng, kan vara där glitchen finns nu att om det finns F&F på aktuell flight så blir det även billigare för de som bokar normala biljetter

Detta blir bara märkligare och märkligare....
Kollade in dessa flighter igen idag - trots det höga priset verkar det varit en strykande åtgång på GO Light då denna klass numera står som fullbokad.
Men - borde det inte finnas lika många tillgängliga Go Light-biljetter som vanliga GO - då enda skillnaden är incheckad väska eller inte ?
Skillnaden i pris är väl vad SAS får betala ground handling för att hantera väskan + minskat bränsle, så det optimala för SAS borde ju vara att ingen checkar in något bagage...eller ? o_O

/ TT

Pris SAS.png

Nog för att jag vet att det vid något udda tillfälle kan hända att Go är dyrare än Plus på en viss flygning men jag har tidigare aldrig sett att Go är dyrare än både Plus och Business på longhaul!

Toppen