Senaste nytt

Giltighet pass

Frun var och hämtade sitt nya pass och när hon skulle hämta ut det så kom vi tänka på att barnens pass har kort giltighetstid. De går ut 2019-05-02 så jag bad frun att fråga vad gäller (har för mig att en del länder kräver 6 månaders giltighet). Svaret hon fick var att det är upp till varje flygbolag att bestämma vilken giltighetstid som är acceptabel.
Vi åker med Lufthansa med Barcelona v44 Sas till Dublin vecka 8 och sas gran canaria med dit 6 april och hemresa 20 april.
En snabb googling ger att speciella regler (hmm?) gäller för Irland och sen har jag för mig att Canaria öarna är nån typ av special jmf fastlandet.
Inte för att det är problem att skaffa nya pass men vore ju bra om man slapp innan v 44.
Någon som vet vad gäller?
mvh

Allt du nämner är inom EU, så inga krav på "marginal" i giltighetstiden. Canarias specialstatus har bara med tull att göra. Irland däremot har gränskontroll, men giltiga pass eller nationella ID räcker även om de så går ut hemresedagen.

Det där har du nog fått om bakfoten @flygräddaren . Det räcker med att passet är giltigt under tiden för resan för de platser du räknar upp. Det är däremot vanligt att det krävs sex månaders giltighetstid utanför EU (dock ej USA där det räcker med att passet är giltigt).

Hej Ska till Bali Indonesien 10/7 har nu upptäckt att mitt pass har kort gilltighetstid, vad gäller är det 6 mån från inträde i immigration eller är det vid utresa. Det finns en massa olika info från olika trådar men känner mig ej säker vad som gäller? Vår utresa är 10/7-31/7. Mitt pass går ut 28/1-2010. Mvh Daniel

Hej Ska till Bali Indonesien 10/7 har nu upptäckt att mitt pass har kort gilltighetstid, vad gäller är det 6 mån från inträde i immigration eller är det vid utresa. Det finns en massa olika info från olika trådar men känner mig ej säker vad som gäller? Vår utresa är 10/7-31/7. Mitt pass går ut 28/1-2010. Mvh Daniel
28/1-2020 ska det vara så klart

Som @ekf skriver så skriver svenska UD att det gäller 6 månader vid inresan.

Se inte detta som en rekommendation, men detta är hur jag skulle göra det: För att vara på säkra sidan, och slippa potentiella problem, så skulle jag boka en flex-biljett ut från Indonesien innan 28/7, för att ha och visa upp ifall det behövs när jag åker in i landet. Därefter skulle jag helt enkelt avboka den.

Jag gjorde senast liknande när jag flög till Thailand i vintras. De kräver att man har en utresa bokad, likt Indonesien. Jag hade ingen utresa bokad - så bokade snabbt en awardbiljett som jag sedan avbokade senare på kvällen när jag kommit in i landet. Fungerade utmärkt.

Hej tack för tipset! Jag hittade denna info på Indonesiska Ambassaden hemsida:
Visa On Arrival

GENERAL INFORMATION VISA ON ARRIVAL (VOA)

This visa will be issued at the airport/sea port when you enter Indonesia. You need to bring the following:

• Passport – valid at least 6 months from planned entrance

• Return ticket is compulsory

• Visa fee

• 'Alien passport, Travel document and Temporary Passport' are not eligible for Visa on Arrival (VOA).

Det borde ju rimligen inte kunna bli några problem vid varken incheckning eller immigration?
Mvh Daniel

Toppen