Senaste nytt

GHA Discovery status match - är det värt det?

Fredah

Medlem
GHA Discovery erbjuder just nu en statusmatchning mot en lång lista av olika flygbolag och hotell-statusar.
Hilton Gold mappas mot Platinum och har man Hilton Diamond så kan man få Titanium.
Men! läser man lite noggrannare så räcker det med ett Visa eller Mastercard kreditkort och då får man välja om man vill ha Platinum eller Titanium.

Så vad är haken? Jo de tar ut en avgift för själva matchningen.
PLATINUM APPLICATION - US $100
TITANIUM APPLICATION - US $150
Man får hälften tillbaka i någon form av poäng/kredits som de kallar för D$, någon som vet om det går att använda direkt som avdrag på bokningen?

Jag kollar lite på att bo på ett SAii hotell i februari nästa år och funderar därför på om det kan vara värt 150 dollar?
På det Hotellet jag kollar på så ingår frukost i alla rates så det går inte att räkna hem med den förmånen.
En uppgradering kan absolut göra det värt pengarna då vi nog kommer bo där minst en vecka men om SAii är lika dåliga på att uppgradera som Hilton (jag har diamond) så är det nog inte värt pengarna.

Ni som har status, vad är era erfarenheter?
Någon mer som funderar på att hoppa på detta erbjudande som jag visserligen sett flera gånger tidigare utan att då hoppa på det?

Edit: Länk till Matchningen https://ghadiscovery.statusmatch.com/

GHA Discovery erbjuder just nu en statusmatchning mot en lång lista av olika flygbolag och hotell-statusar.
Hilton Gold mappas mot Platinum och har man Hilton Diamond så kan man få Titanium.
Men! läser man lite noggrannare så räcker det med ett Visa eller Mastercard kreditkort och då får man välja om man vill ha Platinum eller Titanium.

Så vad är haken? Jo de tar ut en avgift för själva matchningen.
PLATINUM APPLICATION - US $100
TITANIUM APPLICATION - US $150
Man får hälften tillbaka i någon form av poäng/kredits som de kallar för D$, någon som vet om det går att använda direkt som avdrag på bokningen?

Jag kollar lite på att bo på ett SAii hotell i februari nästa år och funderar därför på om det kan vara värt 150 dollar?
På det Hotellet jag kollar på så ingår frukost i alla rates så det går inte att räkna hem med den förmånen.
En uppgradering kan absolut göra det värt pengarna då vi nog kommer bo där minst en vecka men om SAii är lika dåliga på att uppgradera som Hilton (jag har diamond) så är det nog inte värt pengarna.

Ni som har status, vad är era erfarenheter?
Någon mer som funderar på att hoppa på detta erbjudande som jag visserligen sett flera gånger tidigare utan att då hoppa på det?

Edit: Länk till Matchningen https://ghadiscovery.statusmatch.com/
Har Titan och det varierar en del mellan brands hur mkt uppgrades och liknande man får men generellt helt ok. d$ fungerar som dollar för dollar avdrag - man får dock inte bonus på den del som betalas med d$. Det är ju väldigt rätt att upprätthålla status (tre stays totalt fördelade över tre olika brands).

Jag matchade tidigare i år, mest drivet av att jag visste att min Radisson status skulle försvinna. Har alltså inte jättestor erfarenhet, men:

• Ja, D$ kan användas direkt, så fort du har ett saldo på minst 10 D$. De ger avdrag på priset men skatter betalas separat. Vid ev avbokning returneras alla D$ som inte löpt ut.
• Dock jag tror att D$ från matchen kommer först efter första stay, dvs kan inte användas direkt efter matchen!
• Mitt resultat är 140D$ efter 1 natt så jag tycker att det klart var värt match-avgiften: 75 i match-bonus, 15 från natten och 50 från "birthday-promo"
• Min enda natt hittills blev inte uppgraderad (eller uppgraderad till något som jag inte uppfattar som bättre rum)

Eftersom det är uppgraderingar jag gillar så är jag inte lyrisk just nu, men det kan varit tillfälligheter. Det är som nämnt ovan enkelt att förnya och jag har igen 140 av mina 150 $ nästa gång jag bor, så just nu ångrar jag iaf inte matchen.

Screenshot_2026-06-05-09-33-55-26_7490617b3d6add28ce36d54fcaac30e1.jpg

Last edited:
Toppen