Senaste nytt

Gate åtkomst vid ankomst till Umeå flygplats

mostlyjack

Ny medlem
Hej,

Om man reser till Umeå flygplats, när man lämnat planet, går man direkt in i terminalen så att man får åtkomst till gate eller behöver man gå via bagage utlämning och säkerhetskontrollen? Undrar för jag behöver några resor till för att bibehålla SAS guld och de har bra priser till Umeå just nu, har möjlighet att genomföra 3 T&R till Umeå samma dag med vändande plan men det förutsätter att jag inte behöver gå via säkerhetskontrollen för att jag ska komma till gaten. Tack för svar!

Hej,

Om man reser till Umeå flygplats, när man lämnat planet, går man direkt in i terminalen så att man får åtkomst till gate eller behöver man gå via bagage utlämning och säkerhetskontrollen? Undrar för jag behöver några resor till för att bibehålla SAS guld och de har bra priser till Umeå just nu, har möjlighet att genomföra 3 T&R till Umeå samma dag med vändande plan men det förutsätter att jag inte behöver gå via säkerhetskontrollen för att jag ska komma till gaten. Tack för svar!

Du måste genom säkerhetskontrollen

Det går bra att vända tillbaka med samma plan i Umeå. Säkerhetskontrollen är oftast snabb, speciellt när det bara är 30 minuter till avgång.

Det kan vara lite jobbigt med sista flygparet för dagen, finns en risk att säkerhetskontrollen börjat stänga speciellt om ankommande flyg til UME är lite sent. Jag hade det problemet med SK2030 till SK2031 för en månad sedan.

Och håller man på med quick-turnrounds bör man kanske alltid avstå sista flyget för dagen eftersom man garanterat blir strandad om man missar.

Luleå Kallax, Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter och Malmö Sturup är de enda flygplatserna där du hamnar airside och slipper säkerhetskontroll.

Vändande flyg är på Umeå görbart, men kan vara bra att ringa säkerhetskontrollen och förvarna om du märker att flyget från Stockholm är sent.

Annars riskerar du att bli strandad med stängd säkerhetskontroll.

Skellefteå har alltid ställt upp för mig, även när det varit kraftiga förseningar. :)

Kanske fel tråd, men går det att åka med vändande flygplan i Ronneby (RNB) på separat biljett?

Inga problem, men du måste gå genom säkerhetskontrollen igen. Så vid försening, speciellt om det är sista avgången för dagen så hade jag ringt och förvarnat.

Luleå Kallax, Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter och Malmö Sturup är de enda flygplatserna där du hamnar airside och slipper säkerhetskontroll.

Vändande flyg är på Umeå görbart, men kan vara bra att ringa säkerhetskontrollen och förvarna om du märker att flyget från Stockholm är sent.

Annars riskerar du att bli strandad med stängd säkerhetskontroll.

Skellefteå har alltid ställt upp för mig, även när det varit kraftiga förseningar. :)
Sundsvall också va? Längesen jag var där iofs

Toppen