Senaste nytt

Fundering kring standbybiljett

Flytoheaven

Medlem
Hur ser reglerna ut kring SAS standbybiljetter?.
Det senaste veckorna har jag haft flyg inbokat på fredagar runt 16 men har kommit loss tidigare och frågat på flygplatsen om jag kan få komma med den tidigare flighten. Oftast har jag fått åka med (8 av 10ggr). Mina biljetter har kostat ca 800kr i Plus och de avgångar jag kommit med har kostat 1800-2000kr när jag kollat på webben. När jag ringt kundtjänst så säger dom att det inte finns nånting som heter standbybiljett och hänvisar till att jag får göra en ombokning samt betala mellanskillnaden. Har personalen på flygplatsen varit otroligt snälla och bokat om mig gratis?

Biljetterna har varit Plus F&F och jag har EBD.

Hur ser reglerna ut kring SAS standbybiljetter?.
Det senaste veckorna har jag haft flyg inbokat på fredagar runt 16 men har kommit loss tidigare och frågat på flygplatsen om jag kan få komma med den tidigare flighten. Oftast har jag fått åka med (8 av 10ggr). Mina biljetter har kostat ca 800kr i Plus och de avgångar jag kommit med har kostat 1800-2000kr när jag kollat på webben. När jag ringt kundtjänst så säger dom att det inte finns nånting som heter standbybiljett och hänvisar till att jag får göra en ombokning samt betala mellanskillnaden. Har personalen på flygplatsen varit otroligt snälla och bokat om mig gratis?

Biljetterna har varit Plus F&F och jag har EBD.
Jag kan inte reglerna men jag har lyckats med detta i Göteborg.

Vid gate på flygplatsen brukar man få byta till tidigare flyg om man har plus biljett (däremot inte go även om man har diamond, för det krävs pandion). Däremot kan man inte göra det via kundtjänst, vid incheckning eller I loungen utan man måste faktiskt promenera iväg till gaten.

Edit: om man inte har plus full flex såklart, då kan man byta hur man vill (därav namnet) eftersom det inte uppstår någon mellanskillnad.

Vid gate på flygplatsen brukar man få byta till tidigare flyg om man har plus biljett (däremot inte go även om man har diamond, för det krävs pandion). Däremot kan man inte göra det via kundtjänst, vid incheckning eller I loungen utan man måste faktiskt promenera iväg till gaten.

Edit: om man inte har plus full flex såklart, då kan man byta hur man vill (därav namnet) eftersom det inte uppstår någon mellanskillnad.
Tack för snabbt svar! Har inte hittat nått skrivet om det nånstans eller fått kundtjänst bekräftande att det finns en sån förmån. Så jag blev lite frågande i frågan :)

Tack för snabbt svar! Har inte hittat nått skrivet om det nånstans eller fått kundtjänst bekräftande att det finns en sån förmån. Så jag blev lite frågande i frågan :)
Det finns ingen sådan officiell förmån så det finns inget att bekräfta. En kvalificerad gissning är att det inte heller kommer att bli en officiell förmån eftersom detta - rimligtvis - bör minska incitamentet att köpa dyrare och mer flexibla Plusbiljetter. Detta är snarare en sammanfattning av hur det fram till dagens datum fungerar/t i praktiken.

Vi vanliga dödliga kan inte köpa standby biljetter, men precis som många påtalat kan de i gate ibland låta en åka med tidigare avgång om man har biljett i plus.

Anställda på sas kan dock köpa id biljetter som är standby, dvs i mån av plats kommer de med.

Det känns som att de var flexiblare med det där tidigare, men att det har stramats upp litegrann - tidigare kunde man ofta få åka med en annan flight även med Go-biljett. Det är också lättare att få igenom på flygplatser där SAS har egen personal i gaten istället för att ha outsourcat det till t.ex. Swedavia (har åkt med en tidigare avgång från Luleå flera gånger, men efter att Swedavia tog över ground handling så har jag fått veta att SAS explicit har förbjudit dem att göra det).

Min smidigaste transfer någonsin på CPH var på väg hem från någonstans i Europa för några år sen, tror det var på Go-biljett. Landade tidigt och fick en gate ute i B-piren. Skulle ha ett par timmars väntan på CPH, men när jag kommer in i terminalen så ser jag att gaten bredvid den jag kommit fram till har en tidigare flight till Stockholm där boarding egentligen är klar så jag går dit och frågar snällt om jag får åka med. Ca 3 minuter efter att jag kliver av första planet kliver jag på nästa, och 30 sekunder senare så är det boarding complete och vi åker mot Arlanda.

Anställda på sas kan dock köpa id biljetter som är standby, dvs i mån av plats kommer de med.

Så kallade "Ida med kavajen"-biljetter. :D

Jobbar en del utomlands och har under senaste kvartalet nyttjat detta 3-4 gånger. Har gått fram till desken till en tidigare avgång och frågat snällt om det finns plats och möjlighet till ombokning, har alltid haft SAS plus biljett och är EB gold. Kanske haft tur men har gått igenom varje gång.

Det känns som att de var flexiblare med det där tidigare, men att det har stramats upp litegrann - tidigare kunde man ofta få åka med en annan flight även med Go-biljett. Det är också lättare att få igenom på flygplatser där SAS har egen personal i gaten istället för att ha outsourcat det till t.ex. Swedavia (har åkt med en tidigare avgång från Luleå flera gånger, men efter att Swedavia tog över ground handling så har jag fått veta att SAS explicit har förbjudit dem att göra det).

Det var definitivt flexiblare förut. Under mina första år som EBG så gick det utmärkt att alltid boka sena flyget hem och sedan åka med det första som gick efter att man dök upp på flygplatsen, även med billig economy. Men vi var nog för många som I princip satte det i system. De har tydliga regler som säger att man inte får i go.

Det finns ingen sådan officiell förmån så det finns inget att bekräfta. En kvalificerad gissning är att det inte heller kommer att bli en officiell förmån eftersom detta - rimligtvis - bör minska incitamentet att köpa dyrare och mer flexibla Plusbiljetter. Detta är snarare en sammanfattning av hur det fram till dagens datum fungerar/t i praktiken.

Någon form av regel finns det definitivt, för när det är någon ny på jobbet (och ibland annars) telefoneras det till supervisor med frågan "jag har en ebd här med biljett på sk000, är det ok att jag flyttar den"). Däremot är det inte en regelbok som vi som kunder får läsa.

Ska tillägga att detta har bara handlat om inrikes eller inkom Skandinavien. Kan vara annat på Europa linjer tex - och definitivt om otyget plus saver är inblandat.

Toppen