Senaste nytt

Frågor om Amsterdam Schiphol

Idag 2/10 0 minuter kö för att checka in väskor för business/gold, kanske 15
Minuter för vanliga lön. klms economykö såg lite längre ut dock. 0 minuter kö fast track security. Kanske 10 min Max i vanliga kön för security. Star Allianceloungen hade haft öppet 2 dagar om jag förstod det rätt på tjejen på Aspire sen 1 augusti pga personalbrist. Kom in på Aspire med Austrian airlines även fast de inte var listade.
 

bajenludde

Medlem
Någon som varit på Schiphol nyligen och vet hur det ser ut med vätskor? Är det 100ml-gräns per förpackning, eller funkar det som på nya säkerhetskontrollen på ARN T5 att man kan ta med förpackningar större än så? Får motstridiga uppgifter när jag googlar.
 

Trooper

Medlem
Någon som varit på Schiphol nyligen och vet hur det ser ut med vätskor? Är det 100ml-gräns per förpackning, eller funkar det som på nya säkerhetskontrollen på ARN T5 att man kan ta med förpackningar större än så? Får motstridiga uppgifter när jag googlar.
Är som Arlanda. Var dit för ett par veckor sedan. Flyger du Plus har du även fasttrack vilket inte är helt tydligt.
 

airac

Medlem
Är som Arlanda. Var dit för ett par veckor sedan. Flyger du Plus har du även fasttrack vilket inte är helt tydligt.
Bekräftar det.

Noterade vid ankomst förra veckan att security vid check-in 1A var öppet igen efter ombyggnation. Vet ej om den har några särskilda öppettider men om man bara ska rakt till B-gaterna (där SAS och LH-gruppen numera oftast får plats) är det en bra genväg. Det fanns fast track där tidigare också.
 

helgonet

Medlem
Flyger ut från AMS på torsdag kväll till HEL med KLM och testar mitt Asante Guldkort (tack BC) med att för första gången kika in loungeutbudet som Skyteam Elite Plus. Lite försmak innan SK går över till FB.

Jag har 11 timmar på flygplatsen och vill helst spendera större delen i Crowne Lounge 52. Jag har läst på Flyertalk att man ska kunna ta sig till non-Schengen med Schengen-biljett, men kan man airside smidigt ta sig mellan terminalerna eller behöver jag gå från landside?
 

NotRyan

Medlem
Flyger ut från AMS på torsdag kväll till HEL med KLM och testar mitt Asante Guldkort (tack BC) med att för första gången kika in loungeutbudet som Skyteam Elite Plus. Lite försmak innan SK går över till FB.

Jag har 11 timmar på flygplatsen och vill helst spendera större delen i Crowne Lounge 52. Jag har läst på Flyertalk att man ska kunna ta sig till non-Schengen med Schengen-biljett, men kan man airside smidigt ta sig mellan terminalerna eller behöver jag gå från landside?
Ja, bara passkontroll airside mellan Schengen <--> non-Schengen! Om du har otur eller ser skum ut så KAN du bli vinkad till en extra security just efter kontrollen ut i non-Schengen, så gå bestämt där så de inte hinner uppmärksamma dig!
 

helgonet

Medlem
Ja, bara passkontroll airside mellan Schengen <--> non-Schengen! Om du har otur eller ser skum ut så KAN du bli vinkad till en extra security just efter kontrollen ut i non-Schengen, så gå bestämt där så de inte hinner uppmärksamma dig!
Kan rapportera att det gick smidigt att ta sig igenom. Jag stötte på patrullen du tipsade om, som plockar in folk för extra kontroll, men de var lyckligtvis upptagna med kontroller, så jag smet ledigt igenom.

Sitter nu i KLM Crown Lounge 52 och jobbar, väldigt rymligt. Matutbudet såg lite sparsmakat ut, men jag har inte utforskat så mycket av loungen ännu. Med AMS som bas blir detta nog helt okej framöver när SAS gått över.
 
Toppen