konsumtion
Medlem
Ang. Reseförsäkring är jag inte så påläst men jag har både mastercard och amex premium.
Allt handlar om vilka parametrar som är viktiga för just dig samt din spend.
Amex har ju 2-4-1 vouchern vid 150k och 5 poäng mer/100kr och dessa två saker gjorde att jag valde just det kortet. Sen är det fortfarande begränsat med var man kan handla även om det blir bättre och bättre. Samt att amex har bra värvningserbjudanden vilket ger en bra bonus om man uppfyller kriterierna.
Men har du lägre spend så är amex inte värt det i min mening utan ett mastercard ett bättre alternativ. Fördelen är ju att det fungerar överallt.
Okej. Jag är nu i en sits att ifall jag skaffar ett Amex Elite och för de där 20000 bonusgrundande poängen, så kommer jag upp till ca 35000EB. Och enligt SAS hemsida så ska då ett alternativ öppnas (där jag vanligtvis köper extrapoäng) som ger mig möjlighet att köpa bonusgrundande poäng ifall jag är Max 15000EB frön Guld (är silver nu). Och det kommer jag ju uppfylla, jag kommer ju vara 10000EB från Guld. Då är min plan att köpa till dessa 10000EB som saknas för att uppnå guld.
Till detta har jag därför 3 frågor:
Fråga 1: Ifall jag beställer Amex Elite idag, hinner jag då få dessa 20000EB från kortet och köpa dessa bonusgrundande poäng från SAS innan sista november?? Det är nämligen då min intjäningsperiod bryts och jag börjar på ett nytt intjäningsår.
Fråga 2: Hur dras Amex kostnaden? Får jag en faktura där jag betalar hela summan 1ggr/år, eller dras det xxxkr/månad?
Fråga 3: Ifall jag upptäcker efter 6 månader att detta kort inte fungerar som jag tänkt (min rädsla är att det inte kommer tas emot på så många ställen), kommer det så påverka min EB status på något sätt eller på något annat sätt??
Hoppas jag inte är för luddig