Senaste nytt

Frågor kring att bo i Paris

Westerberg

Medlem
Hej,

Sambon har fått jobb på ett företag i Paris från hösten och vi båda ska omlokalsiera oss ner dit. Jag kommer behöva pendla en del till Stockholm, så perfekt att SAS nu blir medlemmar i SkyTeam :cool:

Tänkte kolla här på forumet, om det finns någon som har svar på lite frågor och eller bra tips att tänka på!

Hitta lägenhet (att hyra)
Vi lettar lägenheter på följande sidor, finns det någon mer förmedlingssida som vi bör leta på? Dessa fick vi tips i samband med sambons rekrytering. Eller om det finns någon som har en lägenhet i Paris och vill hyra ut, skulle det ju kunna vara guld!

www.seloger.com
www.pap.fr
www.lodgis.com

Områden att bo i
Sambon kommer jobba i 17:e arriondissementet och vi har förstått att 18:e arrondissement särskilt kring Barbés-Pigalé-Port de la Chapelle bör undvikas, samt även delar av 10:e arrondissementet nära Gare du Nord. Utifrån detta letar vi preliminärt i följande arrondissement,

* 1-9 + 11 + 14-15.

Om det är någon som har någon som har bra tips eller rekommendationer tar vi tacksamt emot dessa!

Allmäna tips och trix
Om ni har några allmäna tips eller trix tar vi gärna emot dem!

Allt gott,

19 är gamla arbetarkvarter och har lokal charm och noll procent turister. 20 börjar bli lika hipstertätt som typ Södermalm. Och vem skulle inte vilja bo på Place Edith Piaf i 20:e…

Jag skulle inte helt räkna bort 18:e arr. Jag har bott mycket i kvarteren norr om "La Butte" - på nordsidan av Montmartrekullen. Det är god fransk medelklass, i typisk parisisk stil.
Jag tänker på området runt metrostationen Lamarck-Caulaincourt och de backiga gatorna ner mot rue Ordener och Place Jules Joffrin.
Bra kommunikationer med métro 12 mot centrala och södra delarna av Paris och dessutom busslinje 31 som plöjer genom hela 17:e arr på sin väg bort till Etoile.
Visserligen nära till turistmagneten Sacré Cœur och turisthorderna, men de hittar sällan till området norr om kullen. Där bor parisarna!

Sa precis till min sambo "Det finns äntligen en tråd för dig på BC, handlar om var i Paris man ska bo!"

Hennes instinktiva svar va bara "Gör det inte..."
Av dom 4 åren där så tror jag hon spenedrade 1 år i Arr.17 på Av. De. Villiers, sa att det va lugnt och skönt.
Tänker om man ändå ska jobba där kan man ju lika gärna bo där om det är trevligt :)

Jag personligen hade bosatt mig i Arr.11 för jag hade spenderat all min vakna tid på Rue De Lappe och sittandes och druckit kall och äcklig närbutiks-champagne på kajkanten till Canal St Martin.

Oh, where to start! ;)
Gällande resor
- Angående pendling mellan Stockholm och Paris så skulle jag kolla på Air France Weekend+ Pass, kostar 49/€ per år men brukar gå att tjäna in väldigt snabbt.
- Absolut fördel att SAS går över till Skyteam om ni redan flyger mycket SAS/Status med SAS. Nu är det omöjligt att sia om hur SAS kommer lägga upp sin strategi gällande intjäning av XP/Miles från andra Skyteam-medlemmar, men skulle även kolla om ert flymönster gör det mer fördelaktigt att samla poäng via Airfrance (Flying Blue). Bara skriva i Skyteam tråden om ni behöver specifika tips och trix eller läsa @Berglund fantastiska reserapport, mycket är fortfarande applicerbart.

Hitta lägenhet (att hyra)
"The Million dollar Question"
Ni har redan fått många tips på områden som ur allas egna tycke säkert är underbara. Tyvärr kommer jag ge det tråkigaste av tips:
Åk ned till Paris och gå/åk runt med tunnelbanan, hur känns varje område för er? Jag gjorde misstaget att sitta hemma och försökte hitta det "bästa" området online, jag anser det en omöjlighet. En bra start är självklart alla områden redan nämnda ovan. :)

Hemsidorna som ni nämner är absolut det vanligaste, om ni har möjlighet att få hjälp från Sambons arbetsgivare skulle jag rekommendera: https://www.pariscorporatehousing.com/en/

Finns flera facebook grupper för att hyra lägenhet i Paris. Och några svenska grupper; Svenskar i Paris (en offentlig och en med medlemskap), Boende i Paris, Svenska föräldrar i Paris. Nu har jag ingen erfarenhet av Paris grupperna då vi hamnade längre söderut, men i de grupperna postas det ofta frågor och "reklam" runt boende, långtidshyrning etc. med privata uthyrare (vilket iofs kan vara lite osäkert).

Tack för alla svar, haft galet på jobbet senaste veckorna så knappt hunnit läsa här...
Tar med alla tips i den fortsatta jaken!

Åk ned till Paris och gå/åk runt med tunnelbanan, hur känns varje område för er? Jag gjorde misstaget att sitta hemma och försökte hitta det "bästa" området online, jag anser det en omöjlighet. En bra start är självklart alla områden redan nämnda ovan. :)
Bästa tipset!

Och har man inte tid att åka ner innan flytt, boka in er på ett lägenhetshotell i tex en månad och kolla sedan områden när ni har flyttat. (Så jag har gjort själv när jag flyttat till land/stad jag inte kunde något om)

Håller med om att sitta och leta boenden online hemifrån i en stad man inte känner till områdena i är värdelöst.

När ni väl är på plats så kan ni kolla in lokala mäklare sedan i de områden som ni gillar.

Toppen