Senaste nytt

Fråga om AMEX Eurobonus och bokningar

Hej!

Jag har försökt leta men inte hittat detta. Självklart finns säkert svaret någonstans, men jag har i alla fall inte hittat det.

Jag är just nu EBS och har AMEX Eurobonus Premium, och har gett min fru ett extrakort.

Nu mina frågor:

1) Om jag loggar in på sas.se och använder mitt kort för att köpa en resa åt mig själv någonstans får jag först och främst poäng för att jag bokar, och sen får jag även 30% av summan (istället för 15%) som extrapoäng - jag tror det är så det funkar, väl?

2) Om jag loggar in på sas.se och använder mitt kort för att köpa samma resa fast åt OSS BÅDA någonstans får jag "mina" poäng och hon får "sina" poäng för bokningen (givetvis anger vi hennes eurobonus-nummer för hennes biljett), men hur är det med AMEX-bonusen? För min biljett lär jag ju få 30% av summan, men för hennes? 15% eller 30%?

3) Om hon loggar in på sas.se på hennes konto och använder "hennes" (det som står i hennes namn fast det är ju kopplat till MITT Amex) kort, får jag då 30% eller 15% av summan som poäng?

4) Jag har läst att flera rekommenderar att man ska använda t.ex. LH istället för SAS för en del resor - om jag gör det via LH's sida, får jag då 15% eller 30% i summa>extrapoäng?

Och sen en fråga som är relaterad till AMEX alls.

5) Går det att göra en bokning som ser ut som följande:
a) ARN-ABQ (nu hittar jag på) dag 1 för MIG.
b) ARN-ABQ dag 8 för HENNE.
c) ABQ-ARN dag 15 för OSS BÅDA
Går det eller måste man göra två bokningar?

6) Hur gör jag för att t.ex. boka en resa som använder sig av UA istället för AA i USA, om den inte syns på sidan? Kan kundtjänst hjälpa mig med det då?

7) Hur gör jag för att boka en resa med t.ex. LH på SAS sida? Kan kundtjänst hjälpa mig med det eller måste jag göra bokningar på LH's sida? (Självklart är denna fråga lite kopplad till svaret på fråga 4 ovan.

Tack för eventuella svar!

// Stefan

@Stefan Smietanowski
På fråga 1-3 så får du alla poäng som genereras av köpen med ditt kort eller extrakortet som din fru har, poängen för resorna får ni separat som vanligt.
På fråga 4 så är svaret 15p/100kr
På fråga 5 så är svaret nej, på en och samma bokning måste man resa samma sträckor/flyg mig veterligen.
På fråga 6 Om det är en bonusresa så måste du ringa SAS, om det är för pengar så kan du ju alltid testa att boka via united.com
På fråga 7 Bonusresa -> ring SAS. Om det är för pengar så boka på Lufthansas sida, absolut minst risk för strul om det strular.

Hej!

Jag har försökt leta men inte hittat detta. Självklart finns säkert svaret någonstans, men jag har i alla fall inte hittat det.

Jag är just nu EBS och har AMEX Eurobonus Premium, och har gett min fru ett extrakort.

Nu mina frågor:

1) Om jag loggar in på sas.se och använder mitt kort för att köpa en resa åt mig själv någonstans får jag först och främst poäng för att jag bokar, och sen får jag även 30% av summan (istället för 15%) som extrapoäng - jag tror det är så det funkar, väl?

2) Om jag loggar in på sas.se och använder mitt kort för att köpa samma resa fast åt OSS BÅDA någonstans får jag "mina" poäng och hon får "sina" poäng för bokningen (givetvis anger vi hennes eurobonus-nummer för hennes biljett), men hur är det med AMEX-bonusen? För min biljett lär jag ju få 30% av summan, men för hennes? 15% eller 30%?

3) Om hon loggar in på sas.se på hennes konto och använder "hennes" (det som står i hennes namn fast det är ju kopplat till MITT Amex) kort, får jag då 30% eller 15% av summan som poäng?

4) Jag har läst att flera rekommenderar att man ska använda t.ex. LH istället för SAS för en del resor - om jag gör det via LH's sida, får jag då 15% eller 30% i summa>extrapoäng?

Och sen en fråga som är relaterad till AMEX alls.

5) Går det att göra en bokning som ser ut som följande:
a) ARN-ABQ (nu hittar jag på) dag 1 för MIG.
b) ARN-ABQ dag 8 för HENNE.
c) ABQ-ARN dag 15 för OSS BÅDA
Går det eller måste man göra två bokningar?

6) Hur gör jag för att t.ex. boka en resa som använder sig av UA istället för AA i USA, om den inte syns på sidan? Kan kundtjänst hjälpa mig med det då?

7) Hur gör jag för att boka en resa med t.ex. LH på SAS sida? Kan kundtjänst hjälpa mig med det eller måste jag göra bokningar på LH's sida? (Självklart är denna fråga lite kopplad till svaret på fråga 4 ovan.

Tack för eventuella svar!

// Stefan

Hej,

I både scenario 1, 2 och 3 får du 30 poäng/100 kr för kostnaden av båda biljetterna. Du och din fru får baspoäng för själva flygningen, vilket inte har något med AMEX att göra.

På Lufthansa får du bara 15 poäng/100 kr när du köper biljetter.

Tack för svaren och nej, det var inte bonusresor som det gällde, utan vanliga $$$-resor.

I fråga 6 var jag kanske otydlig. Om jag försöker boka ARN-ABQ blir det ARN-ORD och ORD-ABQ och det är på ORD-ABQ som SAS tyvärr gillar AA mer än UA, vilket inte ger poäng... Därför skulle jag vilja hitta ett sätt att faktiskt, i samma bokning, se till att ORD-ABQ-benet göra med UA.

Självklart beror det på tid och dag och hur fullt det är, etc.

@Stefan Smietanowski Uniteds hemsida visar även SAS-flighter, så om du vill åka en SK+UA kombo så är den ett br ställe att boka på, ett ledord för att slippa problem är att boka direkt hos flygbolaget man ska flyga med...

Toppen