Senaste nytt

Fråga gällande American Express: Vad menas med detta?

Williamro

Ny medlem
Hej! Är lite ny på detta med kreditkort och har precis spanat in SAS amex elite och premium. När jag jämför dessa kort så ser jag en sak som inte jag förstår riktigt. Vad menas med detta? ”Tjäna poäng värde 18000kr per år”
upload_2020-5-25_22-56-45.jpeg

Hej!

Edit: nu var @gneken snabb med att svara - men jag postar ändå, eftersom jag nästan var färdigskriven :)

Med SAS Amex Premium-kortet så tjänar du generellt 15p/100kr på allt du spenderar.
Med SAS Amex Elite-kortet så tjänar du generellt 20p/100kr på allt du spenderar.

Amex har gjort en beräkning att du spenderar 300k SEK per år. Vid en sådan spendering har du då:

Med SAS Amex Premium-kortet tjänat ihop 45 000 poäng.
Med SAS Amex Elite-kortet tjänat ihop 60 000 poäng.

Amex värderar poängen enligt vad du kan köpa poäng för på SAS hemsida - 0,2kr/poäng - vilket då betyder att det uppskattade värdet för poängen är:

För SAS Amex Premium-kortet = 9000 SEK
För SAS Amex Elite-kortet = 12 000 SEK

Eftersom du också tjänar ihop en (två vid Elite) 2-4-1-voucher(s) vid denna spenderingsnivå så har Amex valt att dubbla värderingsvärdet. Således:
För SAS Amex Premium-kortet = 18 000 SEK
För SAS Amex Elite-kortet = 24 000 SEK

Dock värt att ta i beaktning att det är en väldigt hög värdering av Eurobonuspoäng. Jag brukar själv få ut värde upp mot det hållet, och ibland högre. Min generella värdering av eurobonuspoäng är dock 0,125kr/poäng - således väldigt mycket lägre än vad Amex beräknar.

Last edited:
@Williamro Nu har du redan fått eminenta svar på vad Amex menar i sin reklam.

När du jämför kort så lägg i beaktning de 20.000 statuspoängen du får via Elite-kortet om du behöver dessa för att nå en högre nivå så kan den högre avgiften vara väl motiverande.

Sedan skiljer sig antalet 2-4-1-vouchers mellan de båda korten. 1 för Premium och 2 för Elite är max antal du kan tjäna om du uppfyller spenderingskravet om 150.000 SEK/voucher.

Ett sista tips är att du givetvis ska se till att bli värvad. Du hittar månadens värvare här;

Amexvärvning och Billhopvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Lycka till med valet av nytt kreditkort!

Förlåt, hijackar din tråd lite.

Läste att många företag som samarbetade med SAS eurobonus läggs på is.
Ingår Amex i detta ? Man får väl fortfarande sina eurobonus poäng som vanligt insatt på kontot?

Toppen