Senaste nytt

Fråga: Försening på charter - rätt till ersättning?

Brandten

Medlem
Fungerar det på samma sätt med möjlighet för ersättning vid kraftig försening från Stockholm till Krabi (6B247)?
Vet tyvärr inte just nu vad förseningen berodde på.

1738747373117.png

Ja, det är ingen skillnad på om det är charter eller reguljärt flyg, så länge man köpt en "resa" som var tillgänglig för allmänheten och inte någon special deal som enbart typ kan fås av anställda eller liknande.

Det är flygbolaget man vänder sig till, och inte charterbolaget (som ofta skiljer från flygbolag)

Fungerar det på samma sätt med möjlighet för ersättning vid kraftig försening från Stockholm till Krabi (6B247)?
Vet tyvärr inte just nu vad förseningen berodde på.

Visa bifogad bild 162419Om
Om det är en paketresa och du missar en dag av din resa (dvs du missar en natt på hotellet) kan du i tillägg till ersättning från flygbolaget även kräver ersättning från resebyrån. När något liknande hände mig tror jag att det fungerade att vi fick tillbaka 10% av det totala priset för resan eftersom vi missade 1 natt av 10 på plats. Jag fick åberopa charterlagen eftersom resebyrån hänvisade till flygbolaget först. Så det blev i tillägg till det vi fick från flygbolaget. Vi fick även ut pengar från hemförsäkring om jag inte hade fel.

Det blev en riktig vinst. Sammanlagt fick vi nästa 1/3 av resan återbetald. Vi missade en dag på en Zanzibar, men eftersom förseningen vad från Paris (efter vi hade redan kommit med anslutningsflyget) fick vi istället en kväll och förmiddag i Paris med familjen.

Mina föräldrar blev strandade på resemålet (Kap Verde) pga trasigt flygplan. De fick ersättning för både försening och skäliga kostnader (plus att de fick bo kvar på sitt all-inclusive hotell utan kostnad). De reste med Tui. Ganska mycket ersättning faktiskt typ 8.000kr/person (de blev kvar i ett par dagar).

Toppen