Senaste nytt

FRÅGA: SAS - Extra bagage vid tapp av status

backflip

Medlem
Hejsan,

Fråga angående extra bagage och EB-status.
Är osäker på om jag kommer ha min EB status vid tillfället då en resa med SAS sker (efter mitt brytdatum).
Kommer jag behålla de extra väskor som står ingår på resan som jag redan bokade även ifall jag blir nedgraderad i status?

Jag vet att EBG/EBD har grace-period på tre månader.
Osäker på hur det ligger till med EBS.

Antar att du har minst EBG med tanke på att du skriver "de extra väskor"

Det logiska är att det är status för när du reser som avgör om du får extra väskor eller inte och inte vad du hade när du bokade resan.
Det står tex att du hra tillgång till fast track och lounge mm om du bokar som guld, om du däremot när du reser (säg 6 månader senare) inte längre är guld så får du inte dessa förmåner.

Det logiska är att det är status för när du reser som avgör om du får extra väskor eller inte och inte vad du hade när du bokade resan.
Det står tex att du hra tillgång till fast track och lounge mm om du bokar som guld, om du däremot när du reser (säg 6 månader senare) inte längre är guld så får du inte dessa förmåner.
Jag vill lägga in en liten brasklapp, när jag hade varit EBP så stod det så på boardingkortet även efter att jag hade tappat den statusen och även efter grace-perioden om bokningen var gjord under min EBP tid.
Om man bokar sin resa 10 månader innan resan så är det ju svårt att veta sin status när man skall åka därför behåller man sina förmåner.
Det är väl att om man bokar sin resa som silver så ändras det väl inte till guld automatisk om man uppnår den statusen innan resan, utan man måste kontakta SAS för att det skall ändras, det kan ha ändras men så var det ”förr i tiden”.

Generellt sätt brukar många Star Alliance flygbolag ange "status at the time of check-in" i sina villkor, på bokningssidan eller incheckningssidan. Det är inte ovanligt att systemet visar den status man hade vid bokningstillfället (eller tillfället man skrev in sitt medlemsnummer i bokningen) men det är troligen mer en begränsning i en del av systemen som hämtar status när det läggs in och sen inte validerar det. Om man tar bort och lägger till sitt medlemsnummer uppdateras ofta informationen. Samma sak om någon ändring gör att bokningen måste återbekräftas. Ibland händer det också att man blir tvungen att registrera sitt kort igen vid check-in trots att det fanns i bokningen och då blir det aktuell status som läggs in. Skulle det hända finns det ingen grund till att kräva extra bagage och det beror på agenten om det blir en avgift.

Kortfattat finns inget korrekt svar: Generellt ingår det ej, ibland släpper systemet igenom, blir det ändringar försvinner statusen, i övriga fall avgör agenten.

Toppen