Senaste nytt

Fortsatta flygbolagssatsningar på USA

AABack2ARN

Medlem
Vi har idag sett att SAS utökar med Stockholm-Miami och utökar kapaciteten till Boston. Norwegian presenterade Oslo-Seattle för ett tag sedan.

Det jag funderar är på varför flygbolagen fortsätter att lägga flertalet ägg i USA-korgen?

Jag tror de flesta av oss kan hålla med om att den nuvarande administrationen i USA agerar lite slumpmässigt och inte speciellt underlättande i relationen till andra länder. Det finns hot om restriktioner avseende elektronik vilket får en del av er på bland annat detta forum att hota med bojkott. Dollarn är fortsatt dyr i förhållande till svenska kronan och visar inte några tendenser på att sjunka. Det är en hel del vapenskrammel i relationen med Nordkorea.

Och ändå verkar flygbolagen satsa helhjärtat på USA och uppenbarligen fortsätter kunderna boka? Den lilla dipp som påstods uppkommit efter att nya presidenten tillträdde verkar inte längre vara ett hot, eller?
 

mha321

Medlem
Tycker de har pratats om en ganska rejäl tipp i turister till USA. Men jag tror inte det i första hand är nordeuropa som dippen kommer ifrån, utan andra delar av världen.

Affärsresandet har nog inte påverkats. Ännu. Det kan påverkas av att det görs ännu krångligare att resa, men det har vi ju inte sett ännu.

Och det har uppenbarligen varit en underservad marknad. Och en där man konkurrerar mot ungefär "likvärdiga" bolag prismässigt, till skillnad från Asien där både de traditionella och framförallt ME3 väl har helt andra kostnader...
 
Jag kan hålla med om att Norwegian satsar stenhårt just nu på USA, men de har inte så mycket val, de har alla dessa plan kommer och kan inte riktigt flyga till stora delar av Asien ekonomiskt, eftersom de saknar tillstånd att flyga över Ryssland.
Om vi skulle titta på antalet stolar SAS har under hösten och vintern 2017-18 till USA från Sverige-Norge-Danmark så är det färre än under 2016, de har ett plan mindre, deras inhyrda Boing 737.
 

011430121

Medlem
Vill minnas att Norwegians VD Björn Kojs sa att Norwegian hade 50 % amerikanska medborgare på sina USA linjer, känns lite riskabelt med terrorattackerna i Europa och hur Amerikaner reagerar vid sådana händelser.
Både SAS och Norwegian exponerar sig kraftigt till och från USA just nu.
 

AABack2ARN

Medlem
Både SAS och Norwegian exponerar sig kraftigt till och från USA just nu.

Det var nog egentligen just exponeringen för SAS jag funderade på när jag tänker efter. Avseende Norwegian är det helt klart både expansion och exponering.

Att de bolagen slipper konkurrera med ME3 till USA är väl till viss del sant men inte helt då många passagerare från just arabvärlden kan flyga ME3 utan problem men tidigare behövde flyga via Europa. Rör kanske inte just SAS och Norwegian dock.
 

jsn

Medlem
Dels är väl Cargo en viktig del i beslutsunderlaget, men processerna att starta upp en ny flyglinje är väldigt omständiga och tidsmässigt utdragna så jag gissar att arbetet med nya linjer hann "komma för långt" innan USA fick sin nuvarande president för att bolagen skall anse det vara värt att avbryta förberedelsearbetet.
 

Dr. Miles

Expert
Dels är väl Cargo en viktig del i beslutsunderlaget, men processerna att starta upp en ny flyglinje är väldigt omständiga och tidsmässigt utdragna så jag gissar att arbetet med nya linjer hann "komma för långt" innan USA fick sin nuvarande president för att bolagen skall anse det vara värt att avbryta förberedelsearbetet.
Men EU och USA har Open Skies avtal så behöver flygbolaget som har bas i EU eller i USA väl inte att krångla till så länge det finns slottider?

https://en.wikipedia.org/wiki/EU–US_Open_Skies_Agreement
 

mha321

Medlem
Men EU och USA har Open Skies avtal så behöver flygbolaget som har bas i EU eller i USA väl inte att krångla till så länge det finns slottider?

https://en.wikipedia.org/wiki/EU–US_Open_Skies_Agreement
Det är nog fortfarande väldigt mycket kvar. Avtal med flygplatser, ground handling, de berömda cargo avtalen etc.

Säkert mycket sådant som gör det betydligt billigare att ha linjer från flera baser på hemmaplan (tex arn, osl, cph) till samma destination (tex ord eller Mia) istället för att öppna helt nya linjer. De kan ju dela grund handling och externa avtal lokalt.
 
Toppen