Försening=> nedgraderad och inga bonuspoäng

fredriks

New member
Skulle flyga DFW-IAD-CPH förra veckan på en 117 biljett utställd av SAS i Pluskabin. UA flighten DFW-IAD var försenad så jag blev ombokad på AA/BA över LHR i Eco. Jag påtalade att jag ville först och främst flyga i den klass jag betalat för, andra prio var att flyga med Star Alliances (med tanke på lounge/fast track (ingen status med One world) osv). Damen informerad att det var springbreak så det var vad hon kunde erbjuda fanns helt enkelt inga andra flyg som kunde ta mig till CPH. Damen ställer ut biljetten och jag ringer EBG, de kan inte göra något från den sidan men jag skulle definitivt få mina poäng och kompensation skulle hanteras av deras claim-avd efter avslutad resa.



Sitter ihopklämd på ett L-säte i 9 timmar och kommer hem 9 timmar senare än planerat, måttligt nöjd med min resa som har fått en rejäljt bitter eftersmak.



Ringer EBG igen, tänkte att de kunde fixa på retro och claim på en gång. Talar med en trevlig kille som kollar upp min bokning och säger att poängen är inga konstigheter han skriver ett mail till mig som jag bara skall vidarebefodra till retro, vilket jag gör. Claim fick jag dock ta direkt med berörd avd.



Döm av min förvåning att ganska snabbt återkommer claim med meddelandet att detta har de inget med att göra utan jag får klaga till United, ok ingen toppenservice men det får väl gå, svar från United är fortfarande pending men mina erfarenheter säger mig att det ser inte ljust ut. Sen kommer nästa smäll från eb-retro. Nej här finns inga poäng att hämta, jag har ju flugit One world. Jag påtalar att jag har bokat och betalt min biljett med SAS och jag blev helt ofrivilligt ombokad till AA/BA, men se nej spelar ingen roll. Ringer EBG smått irriterad och pratar med en kille som bekräftar läget, varpå jag något provocerad säger "-Så även om jag köper en biljett med SAS så finns det ingen garanti för att jag får resa i den klass jag betalat för samt så finns det ingen garanti att jag får poäng på resan? - Ja, så är det. svarar killen". Perplex lägger jag på.



Har varit EBG medlem i många år (med något uppehåll vid pappaledighet) och alltid blivit sjyst bemött men allt det faller nu. Har någon varit med om något liknande?
 
Riktigt uselt hanterat av SAS men jag har noterat redan tidigare att de har en något

"annorlunda" hantering. Jag och en kollega blev "ofrivilligt" ombokade från OS till

AY/SU varpå jag klagade till M&M och fick de miles som originalresan skulle ha gett.

Min kollega klagade till Eurobonus som gav ett liknande svar som till dig dvs. de kan

inte ta ansvar för andra bolags ombokningar och därmed inte kreditera några poäng.

Tycker generellt att M&M sköter frågor som denna betydligt smidigare än SAS. Det

är inte första gången jag krediterats för flighter som cancellerats/bokats om.
 
Hade problem med United sist i USA också, de tog betalt 200$ för sista väskan på inrikes anslutning trots att det klart och tydligt stod på biljetten att det ingick 3 väskor. Vidare med Lufthansa var det ju inga problem med väskan förstås...



MEN, poängen var att när jag vid hemkomst kollade upp läget insåg jag att en enkelresa från USA enligt deras regler (som ju bara gäller från USA) stämmer att det är första bolagets regler. Oavsett detta så fick jag svar från Uniteds kundtjänst nån dag senare att de självklart betalar tillbaka!



Så jag vill bara ge dig lite hopp i mörkret, United har inte maxpoäng på marktjänst, kabinklasser, service osv osv men har man tur kanske kundtjänst tar den enkla vägen och bara ersätter istället för att dividera!
 
Klagomål söka riktas mot United då det är de som orsakat förseningen och där har du troligtvis inte så mycket att hämta tyvärr.



Tycker du borde få poäng enligt ursprunglig rutt, men om det är United som bokar om dig kan det kanske bli svårare. Du har rätt att resa i den klass du bokat så ersättning enligt nedgradering borde kunna erhållas Kan dock 261/2004 för dåligt utantill så där måste man nog läsa på lite.
 
Jag är ok med att claimen går mot United även om all normal rättslig praxis är att avtalsparten (dvs SAS som sålt biljetten) skall hantera klagomål. United´har faktiskt inte fått säga sitt än och de kanske kommer att överraska mig.



Dock är jag rejält besviken på eb-retro hanteringen. Det kostar SAS så lite att fullfölja sina åtagande.
 
Du har fått ett helt korrekt svar för du ska inte retroregistrera poäng för de missade *A-flighterna. Retroregistrera gör man om man flugit en flight och inte fått poäng för den men du har ju inte flugit dem. Du ska ha Original Routing Credit för de flighter du bokat men inte flugit. Ta det med kundtjänst igen (dvs inte retro-registreringen) och förklara att du ska ha ORC.




palmen skrev:Tycker du borde få poäng enligt ursprunglig rutt, men om det är United som bokar om dig kan det kanske bli svårare. Du har rätt att resa i den klass du bokat så ersättning enligt nedgradering borde kunna erhållas Kan dock 261/2004 för dåligt utantill så där måste man nog läsa på lite.Klicka för att utvidga...


EU261/2004 är inte applicerbar här då det var ett amerikanskt bolag som orsakade allt i USA.
 
Vet inte riktigt hur poäng-transaktionerna fungerar men det känns som att United borde ge dig de poäng som du skulle fått för United-flighten åtminstone. Dock kan jag också förstå att claimen för hela resan ska gå till United som är den orsakande parten i fråga så det är väl bara att hoppas de ser det på samma sätt.



Dock kunde ju EBG-supporten informerat sin stamkund om vad reglerna säger och vad United borde ersätta med. De bör ju ha full koll på läget men erfarenheten är väl att det inte är ytterst kunniga personer som sitter på support alltid.
 
TomJ skrev:Dock kunde ju EBG-supporten informerat sin stamkund om vad reglerna säger och vad United borde ersätta med. De bör ju ha full koll på läget men erfarenheten är väl att det inte är ytterst kunniga personer som sitter på support alltid.Klicka för att utvidga...
Jag misstänker att SAS kundtjänst har exakt 0 koll på vad United har för policy när det kommer till nedgraderingar. Framförallt när det var från en klass som de inte har själva...
 
Tänkte mer på poängintjäningen som jag anser att Eurobonus retro-service borde ha samma koll på som du skrev här ovan.
 
agehall skrev:Du har fått ett helt korrekt svar för du ska inte retroregistrera poäng för de missade *A-flighterna. Retroregistrera gör man om man flugit en flight och inte fått poäng för den men du har ju inte flugit dem. Du ska ha Original Routing Credit för de flighter du bokat men inte flugit. Ta det med kundtjänst igen (dvs inte retro-registreringen) och förklara att du ska ha ORC.Klicka för att utvidga...


Tack för tipset! Testar och återkopplar resultatet. (sen tycker jag att detta är något de borde veta både i EBG-kundtjänst så väl som i eb-retro)
 
EB-retro är väl outsourcat till ett bolag som inte jobbar med något annat alls, och som inte har koll på några andra regler än retro?
 
fcx skrev:EB-retro är väl outsourcat till ett bolag som inte jobbar med något annat alls, och som inte har koll på några andra regler än retro?Klicka för att utvidga...
Av namnet som undertecknat beslutet att döma så kan eb-retro mycket väl vara outsourcat. Huruvida de bör ha koll på angränsande regler kan man argumentera, jag personlig lutar åt att det bör de ha.



Sen så är det mer graverande är att EBG-kundtjänst inte har koll på läget. I tre samtal så är det ingen som har upplyst om att detta skall tas via kundtjänst och inte eb-retro (varav en person gav en direkt uppmaning att kontakta eb-retro).
 
FredrikS skrev:Tack för tipset! Testar och återkopplar resultatet. (sen tycker jag att detta är något de borde veta både i EBG-kundtjänst så väl som i eb-retro)Klicka för att utvidga...
Fått svar i email och talat med kundtjänst i telefon. Svaret är nej, de kan inte registrera poäng. Det kan endast eb-retro göra oberoende om man har flugit eller ORC. Så nu har jag skickat till eb-retro för tredje gången... denna gång med reference till original routing credit.
 
Något ohjälpsamt av vanliga kundtjänsten (varför är jag dock inte förvånad!?). Även om det nu är så att bara eb-retro kan ordna med detta (vilket jag inte riktigt tror på) så skulle kundtjänst gott och väl kunna ta alla dina uppgifter och vidarebefodra ärendet åt dig.



Nu är det ju inte ofta man behöver göra detta, men sist jag råkade ut för det är jag 100% säker på att jag tog det via vanliga kundtjänst.
 
Uppföljning; nu har jag gett upp.

Har varit i kontakt med claims och kundtjänst ett antal gånger, alla på SAS säger samma sak; ”Klart du ska ha poäng enl den biljett du köpt. Dock kan vi inte utfärda några poäng så du måste kontakta EB-retro.” EB-retro i sin tur avfärdar min claim med hänvisning till att jag blivit ombokad av United till AA/BA och de utfärdar endast poäng på SA Flighter.

Misaligment mellan SAS och det bolaget de har outsourcat till men ingen som vill ta tag i det. Dålig service är bara förnamnet...
 
FredrikS skrev:Har någon varit med om något liknande?Klicka för att utvidga...
Ja, ganska exakt samma sak. För två år sedan hade jag LAS-ORD med UA och sedan SAS Plus ORD-ARN-KLR. UA orsakade en försening som gjorde att inte ens var någon idé att flyga till Chicago. Blev ombokad till BA Business LAS-LHR-ARN-KLR.



Hade efter detta en följetong med ebretro som konsekvent vägrade förstå mitt krav. Fick till slut avslag. Kontrollerade beslutet med guldsupport som menade att det var riktigt. Tror inte att jag någon gång blev ombedd att ställa krav på UA. Gav till slut upp och var inte allt för sur eftersom jag blivit uppgraderad till C och inte behövde poängen för status.
 
Canadien skrev:Har du provat att beskriva din upplevelse till diamant/guldsupporten?Klicka för att utvidga...
Jo, ett antal tillfällen i fallande tonläge; skogstokig/saklig/valpögon. Samma svar alltid de kan inte utfärda några poäng, även om de anser mig ha rätt till det. Det kan endast EB-retro.



Jag blev endast ombedd att kontakta United pga nedgraderingen inte poäng. Kan ju även tillägga där att de har vidarebefordrat claimen till bolaget som var kontrakterat att utföra flygningen. Så sannolikheten att det leder någonstans är mer eller mindre obefintlig är min bedömning.
 
Back
Top