Senaste nytt

Flytt till UK - Vilket kort?

Hej,

Som rubriken antyder ska jag flytta till UK och det inom kort. Har idag SAS Amex Premium samt SAS Mastercard via SEB men med tanke på att jag behöver skriva mig här så kommer jag också behöva uppdatera mina kreditkort.

Läste igenom den här artikeln; How to earn Star Alliance miles via UK credit cards?

Uppfattar jag det rätt om jag tänker att om jag skaffar AMEX Guld i UK så samlar jag fortsatt poäng till samma pott som jag redan har?

Självklart lever ju mitt Eurobonus-medlemskap vidare även om jag inte använder korten?

Behåll då dina Svenska kreditkort? Eller iaf ett.

Normalt sätt kan du behålla dem, men inte ansöka om nya, när du flyttar. (Det är min personliga erfarenhet iaf från att ha flyttat Sverige -> London).

Värt att ta i beaktning är dock att du åker på valutaväxlingsavgift på allt du handlar i UK. Är man på semester så är det en sak, men om man handlar där dagligen så blir det en ganska stor summa.

Ett annat alternativ är ju att mixa korten lite, ifall du nu ska flyga mot Norden och använda SAS.

Exempelvis köra:
  • Amex Premium/Elite för alla dina utgifter i SEK där Amex fungerar (e.x. SAS)
  • Monzo/Revolut för utgifter i andra valutor än SEK och GBP, samt där där Amex inte fungerar i Sverige.
  • Valfritt UK Avios/Amex MR Kreditkort för alla dina utgifter i GBP

På så sätt fortsätter du tjäna Eurobonuspoäng på majoriteten av dina utgifter mot Norden, inkl flygen, samtidigt som du minskar valutaavgifterna. I UK kan du då samtidigt maximera intjäningen av Avios genom att använda ett bra kreditkort samt signa upp dig för alla bra deals som existerar i UK (Tesco, Carephone Warehouse, BT, AA/Aviva för försäkringar etc etc).

Last edited:
Behåll då dina Svenska kreditkort? Eller iaf ett.

Normalt sätt kan du behålla dem, men inte ansöka om nya, när du flyttar. (Det är min personliga erfarenhet iaf från att ha flyttat Sverige -> London).

Värt att ta i beaktning är dock att du åker på valutaväxlingsavgift på allt du handlar i UK. Är man på semester så är det en sak, men om man handlar där dagligen så blir det en ganska stor summa.

Ett annat alternativ är ju att mixa korten lite, ifall du nu ska flyga mot Norden och använda SAS.

Exempelvis köra:
  • Amex Premium/Elite för alla dina utgifter i SEK där Amex fungerar (e.x. SAS)
  • Monzo/Revolut för utgifter i andra valutor än SEK och GBP, samt där där Amex inte fungerar i Sverige.
  • Valfritt UK Avios/Amex MR Kreditkort för alla dina utgifter i GBP

På så sätt fortsätter du tjäna Eurobonuspoäng på majoriteten av dina utgifter mot Norden, inkl flygen, samtidigt som du minska valutaavgifterna. I UK kan du då samtidigt maximera intjäningen av Avios genom att använda ett bra kreditkort samt signa upp dig för alla bra deals som existerar i UK (Tesco, Carephone Warehouse, BT, AA/Aviva för försäkringar etc etc).

Magiskt bra, tack!

Toppen