Tommy Palomäki
Medlem
Boka om det behövs i god tid... 
källa: di.se
[h=5]Fackförbundet Unionen varslar om strejk för kabinpersonalen på det norska flygbolaget Norwegian. Strejken bryter ut fredagen den 9 mars klickan 10.00 om inget avtal träffats innan.
[/h]Bakgrunden till konflikten handlar om att Norwegian säger nej till Unionens krav på ett stopp för företaget att planera in arbetspass på upp till 60 timmar per sjudygnsperiod. Tidigare fanns nationella regler som tillät max 45 timmar per sjudygnsperiod, men ett EU-direktiv gör det nu möjligt för företagen att planera in upp till 60 timmar – något som Unionen anser är för mycket.
”Även Unionens kabinmedlemmar på Norwegian har rätt till arbetstider som gör det möjligt att få balans mellan arbete och privatliv och återhämtning mellan arbetspassen”, säger Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef.
Han konstaterar att Unionen redan kommit överens med andra flygbolag bland annat SAS, om arbetstider som båda parter är nöjda med.
Strejken omfattar cirka 200 kabinanställda med bas i Stockholm och riskerar att drabba framför allt Norwegians inrikestrafik. Även Unionens medlemmar i bemanningsföretaget Proffice Aviation som anlitas av Norwegian är uttagna i sympatistrejk och Unionen har begärt sympatiåtgärder från fackförbundet Transport vars medlemmar står för tankning och lossning.
Åsa Larsson, informationschef påNorwegian, anser att Unionens krav är orimliga. Hon hänvisar till att en flygvärdinna hos Norwegian i snitt arbetar 31 timmar i veckan, betydligt mindre än den normala arbetsveckan.
"Går vi med på Unionens krav skulle våra flygvärdinnor arbeta ännu mindre. Det innebär att vi inte kan vara lika konkurrenskraftiga mot de flygbolag vi möter i Europa som inte har sådana begränsningar", säger hon.
Hur många passagerare riskerar att drabbas om det blir strejk den 9 mars?
"Det är svårt att svara på. Vi har accepterat medlarnas bud på 90 timmar på fjorton dagar, samma som Transportstyrelsen rekommenderar. Jag hoppas givetvis att detta ska lösas innan dess", säger Åsa Larsson.
Norwegian har vuxit kraftigt i Sverige de senaste åren och har Arlanda har utvecklats till företaget näst största bas med över 50 direktlinjer.
källa: di.se
[h=5]Fackförbundet Unionen varslar om strejk för kabinpersonalen på det norska flygbolaget Norwegian. Strejken bryter ut fredagen den 9 mars klickan 10.00 om inget avtal träffats innan.
[/h]Bakgrunden till konflikten handlar om att Norwegian säger nej till Unionens krav på ett stopp för företaget att planera in arbetspass på upp till 60 timmar per sjudygnsperiod. Tidigare fanns nationella regler som tillät max 45 timmar per sjudygnsperiod, men ett EU-direktiv gör det nu möjligt för företagen att planera in upp till 60 timmar – något som Unionen anser är för mycket.
”Även Unionens kabinmedlemmar på Norwegian har rätt till arbetstider som gör det möjligt att få balans mellan arbete och privatliv och återhämtning mellan arbetspassen”, säger Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef.
Han konstaterar att Unionen redan kommit överens med andra flygbolag bland annat SAS, om arbetstider som båda parter är nöjda med.
Strejken omfattar cirka 200 kabinanställda med bas i Stockholm och riskerar att drabba framför allt Norwegians inrikestrafik. Även Unionens medlemmar i bemanningsföretaget Proffice Aviation som anlitas av Norwegian är uttagna i sympatistrejk och Unionen har begärt sympatiåtgärder från fackförbundet Transport vars medlemmar står för tankning och lossning.
Åsa Larsson, informationschef påNorwegian, anser att Unionens krav är orimliga. Hon hänvisar till att en flygvärdinna hos Norwegian i snitt arbetar 31 timmar i veckan, betydligt mindre än den normala arbetsveckan.
"Går vi med på Unionens krav skulle våra flygvärdinnor arbeta ännu mindre. Det innebär att vi inte kan vara lika konkurrenskraftiga mot de flygbolag vi möter i Europa som inte har sådana begränsningar", säger hon.
Hur många passagerare riskerar att drabbas om det blir strejk den 9 mars?
"Det är svårt att svara på. Vi har accepterat medlarnas bud på 90 timmar på fjorton dagar, samma som Transportstyrelsen rekommenderar. Jag hoppas givetvis att detta ska lösas innan dess", säger Åsa Larsson.
Norwegian har vuxit kraftigt i Sverige de senaste åren och har Arlanda har utvecklats till företaget näst största bas med över 50 direktlinjer.