Senaste nytt

Flygkrasch i Pakistan (PK8303 Lahore-Karachi)

En preliminär rapport kom igår och som spekulerats har olyckan enbart med human factor att göra. Jag har bara läst det som skrivs i media och inte själva rapporten men med ganska god insikt i flygverksamhet och procedurer som finns så blir jag mörkrädd. Vad höll herrarna på flightdeck på med?

Ett klipp från en nät-artikel:
Pakistan plane crash: PIA Flight 8303 pilots were discussing coronavirus before landing attempt, finds probe - World News

Samtidigt idag publiceras uppgifter om att PIA groundat ca 150 piloter (30% av hela styrkan) då de finns oklarheter om hur de fått sina certifikat. Hm...
Källa Aftonbladet:
”Nära 150 av Pakistan International Airlines (PIA) 426 piloter tas tills vidare ur flygtjänst, sedan en undersökning slagit fast att de har “tvivelaktiga” licenser, enligt en talesperson för företaget.”

Är du snopen? Det är ett korrumperat land, liksom så många andra tvivelaktiga länder med korruption.
Detta bör man tänka på när man väljer flygbolag. Det räcker inte med att champagnen är av bästa sorten och maten bra.

Se bara på haveriet med Ethiopian Airlines Boeing 737-Max. Där var kaptenen 29 år och hade totalt 8122 flygtimmar. Det är inte sannolikt och troligt att man så ung hinner skrapa ihop så mycket flygtid och dessutom bli kapten innan 30 år.
 
Se bara på haveriet med Ethiopian Airlines Boeing 737-Max. Där var kaptenen 29 år och hade totalt 8122 flygtimmar. Det är inte sannolikt och troligt att man så ung hinner skrapa ihop så mycket flygtid och dessutom bli kapten innan 30 år.
Det är inte helt ovanligt att man blir kapten så tidigt. Tex blev Kate McWilliams kapten vid 26 efter 5 år som first officer. Finns ju de som blir first officers innan de fyllt 20 också. Antalet flygtimmar är väl inte "omöjliga" men klart uppseendeväckande.

Säger inte emot dig att det är siffror som absolut kan ifrågasättas, men helt omöjligt är det inte.

Vad gäller olyckan tråden handlar om så är det mycket som inte gjorts rätt. Finns en fortsättning på videon som @Brandten postade där de drar slutsatserna att det är väldigt mycket pilot error.
 
Det är inte helt ovanligt att man blir kapten så tidigt. Tex blev Kate McWilliams kapten vid 26 efter 5 år som first officer. Finns ju de som blir first officers innan de fyllt 20 också. Antalet flygtimmar är väl inte "omöjliga" men klart uppseendeväckande.

Säger inte emot dig att det är siffror som absolut kan ifrågasättas, men helt omöjligt är det inte.

Vad gäller olyckan tråden handlar om så är det mycket som inte gjorts rätt. Finns en fortsättning på videon som @Brandten postade där de drar slutsatserna att det är väldigt mycket pilot error.

Nej ingenting är omöjligt. Men lägg sedan till att det handlar om ett korrupt land så kan var och en dra sina egna slutsatser.
 
Det är ju ganska pinsamt att inte EASA kan komma fram till detta på egen hand utan måste invänta att Pakistans luftfartsminister gör ett sådant erkännande. Det finns ju fler korrupta länder att granska där ansvarig minister vore den sista som erkände att det förekommer några oegentligheter.
 
Toppen