Senaste nytt

Flygbolag som utför tydlig Priority deboarding process

Dr. Miles

Expert
Det finns diskussion om Priority boarding, men jag tycker att Priority deboarding är lika viktig.
Medan det finns en del flygbolag som utför strikt Priority deboarding för sina passagerare som har åkt i premiumkabiner, finns det också flygbolag som struntar sådant när passagerarna kliver av från planet.

Air India, Singapore Airlines och lite märkligt nog singaporianskt LCC, Scoot sköter priority deboarding processen exemplariskt.
De hejdar passagerarna i Economy class kabin att kliva av från planet tills Business class (och First class om det finns) passagerarna har stigit av.

Vilka andra flygbolag som ni har erfarenhet av priority deboarding?

Singapore Airlines gjorde inte detta på min First till Köpenhamn senast. Deboarding genom dörr 2L, så det hade väl blivit lite knepigt att försöka hålla Businesskabinen kvar i sätena innan vi i First gått igenom.

Sist vi flög LH 2017 FRA-BOS så stod crew för business class så ingen fick gå av innan vi i first class var av. Detta märkte vi när vi gick förbi. Lite dålig kände man sig för vi hade snackat lite med vårt first crew innan vi gick av så dom fick nog vänta lite även om dörren var öppen. Vi hade dock ingen aning att dom gjorde detta :oops:

Aegean är bra.
I Aten får businesspassagerarna t.o.m. en egen buss.
Tror det finns någon rapport här om att någon var helt ensam i bussen.

På KLM 747 satt vi på övre däck och blev lotsade ner och runt i kabinen för att komma till utgången.
personalen stod och stoppade eco tills vi var ute. Kändes nästan som att löpa gatlopp.

Hos American händer det ibland på långdistansflygen. På Cathay tror jag det brukar fungera allt som oftast.

Aegean Airlines. Flög med dem 28 dec 2017 mellan Athen - Larnaca, ensam i Business. Efter landning ställde sig en flygvärdinna i gången och drog igen gardinen. Jag fick gå av i lugn och ro, bussgate och en egen Business buss väntade. När jag väl satt i bussen och den åkte in till terminalen, då först fick eco pax lämna planet. Min i särklass tydligaste priority deboarding.

Qatar Airways gør det er min erfaring på de fly hvor alle passagerer går ud gennem samme dør. Hvis der er bus-transfer i Doha er det også en dedikeret bus (med store lænestole). På de større fly (som 777-300ER) anvender de ofte 2 jetbridges og der vil jeg tro at economy passagerene deboarder samtidig med premium.

Aegean är bra.
I Aten får businesspassagerarna t.o.m. en egen buss.
Tror det finns någon rapport här om att någon var helt ensam i bussen.

På KLM 747 satt vi på övre däck och blev lotsade ner och runt i kabinen för att komma till utgången.
personalen stod och stoppade eco tills vi var ute. Kändes nästan som att löpa gatlopp.
Jag har varit ensam en gång då de andra business passagerarna inte gick av utan satt kvar

Toppen