Senaste nytt

Flygbiljetter via Eurobonus men begränsad budget

Jag tycker du skall bolla över beslutet av destination mer på din fru efter era ekonomiska förutsättningar. Nu verkar det ju lite som att du serverar förslag och hon säger nej. Att åka till en destination i Europa under höstlovet med sol och bad innebär ju i praktiken väldigt få platser att välja på, princip bara Kanarieöarna (kanske Costa Del Sol om man har tur med vädret). En budget på 40.000 blir ju faktiskt ganska tight i Europa med tanke på Eurokurs och inflation Med högre priser här. Om hon också är enig om de ekonomiska förutsättningarna så blir det kanske lättare att komma fram till en gemensam destination där budgeten fungerar, vilket nog är Asien eller Panama/Costa Rica. Sedan skulle jag inte stirra mig blind på business. Visst är det trevligt om det går, men två veckor semester med barn gör att destinationen är viktigare än flygresan Så börja med att komma överens om destination är mitt råd.
Jag är extremt flexibel. Jag gillar att kolla läget efter alternativ. Hon känner inte för att söka/jobba fram förslag. Hon blir frustrerad. Där får man klappa lite medhårs och känna av vad som är bäst. Hon vill helst till Island, Canada och Nya Zeeland. Inget funkar för vår budget så där värst bra.

Hon tyckte bilder på Costa rica kändes trevligt och jag hittade en bungalow för oss fyra för 500spänn/natt. Hon gillade att det var låg kriminalitet för regionen (även om det är värre än Europa), inte jättemycket giftiga djur, bra väder året runt..

Kanarieöarna med kidsen känns för oss sjukt ovärt. Kommer inte hända.

Vi har vänner som har hus i Frankrike där vi är välkomna så det är sommarsemester när vi vill/kan. Gratis boende mot att laga mat/fixa nåt trevligt öl/vin. Hyra bil och flygbiljetter är annars kostnaden.

Europa och awardsresa är väl inte best värde för pengen som jag förstått det. Visst, vi har inte världens bästa ekonomi för tillfället men det är inte så att vi går på gatan. Vi behöver tänka igenom och planera mer än tidigare. Spara. Kul att kunna åka business och känna på det tänker jag. En strävan till framtida resor månne? :)
 
Vi siktar in oss på avresa under hösten, ej vår/sommar.

Min fru nämnde Jamaica (hennes bror har varit där) så visst tryggande i det. Jag är på. Däremot noterade jag att oktober/november kan vara lite svajigt med vädret.

Jag har kollat lite Japan också som nämnts i tråden men Japan kanske inte är det mysigaste på hösten.

Azorerna har också varit med i diskussionen. Nån form av ok men inte superkul resa. Trygg temp kring 19 grader typ.

Tänkbara mål just nu:
Panama
Costa rica
Zanzibar

Bubblare:
Vietnam
Azorerna
Jamaica

Att bränna iväg under risky säsong kan vara o ta i kanske el vad säger panelen? Orkaner kan trots allt förekomma där då på Jamaica.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Mr Basic

Medlem
Min fru nämnde Jamaica
Jamaica har riktigt hög brottslighet (våldsbrott) och är vad jag vet inte speciellt billigt heller. Den 15/11-22 proklamerades undantagstillstånd i vissa områden pga av den ökade brottsligheten. Att man råkar ut för giftiga djur/insekter är otroligt ovanligt (även för barn) om man använder sunt förnuft, dvs inte lägger sig naken i ett tropiskt kärr eller går ut i djungeln utan rätt skydd.
Ska dock tillägga att jag inte varit i Jamaica (och inte har några planer på det heller).
 

Tamas

Medlem
Jamaica har riktigt hög brottslighet (våldsbrott) och är vad jag vet inte speciellt billigt heller. Den 15/11-22 proklamerades undantagstillstånd i vissa områden pga av den ökade brottsligheten. Att man råkar ut för giftiga djur/insekter är otroligt ovanligt (även för barn) om man använder sunt förnuft, dvs inte lägger sig naken i ett tropiskt kärr eller går ut i djungeln utan rätt skydd.
Ska dock tillägga att jag inte varit i Jamaica (och inte har några planer på det heller).
Det finns förmodligen all inclusive hotell men i så fall behöver man inte åka till Jamaica för att vara mellan 4 staket...
 

GOTBound

Medlem
Vi siktar in oss på avresa under hösten, ej vår/sommar.

Min fru nämnde Jamaica (hennes bror har varit där) så visst tryggande i det. Jag är på. Däremot noterade jag att oktober/november kan vara lite svajigt med vädret.

Jag har kollat lite Japan också som nämnts i tråden men Japan kanske inte är det mysigaste på hösten.

Azorerna har också varit med i diskussionen. Nån form av ok men inte superkul resa. Trygg temp kring 19 grader typ.

Tänkbara mål just nu:
Panama
Costa rica
Zanzibar

Bubblare:
Vietnam
Azorerna
Jamaica

Att bränna iväg under risky säsong kan vara o ta i kanske el vad säger panelen? Orkaner kan trots allt förekomma där då på Jamaica.
Jag vet inte hur det är med awards till Okinawa med sol, värme och bad om nu fastlands-Japan i höstskrud inte lockar.
 

Mimmisa

Medlem
Jamaica har riktigt hög brottslighet (våldsbrott) och är vad jag vet inte speciellt billigt heller. Den 15/11-22 proklamerades undantagstillstånd i vissa områden pga av den ökade brottsligheten. Att man råkar ut för giftiga djur/insekter är otroligt ovanligt (även för barn) om man använder sunt förnuft, dvs inte lägger sig naken i ett tropiskt kärr eller går ut i djungeln utan rätt skydd.
Ska dock tillägga att jag inte varit i Jamaica (och inte har några planer på det heller).

Jag instämmer med detta. Nu har jag inte varit i Jamaica sedan 2014, men brottsligheten är väldigt hög och som nämnt så har det eskalerat inom vissa områden. Inte särskilt billigt, och ska man dit så är det väl de större hotellen, gärna med all inclusive och då sticker priset iväg ganska mycket. Boka helst utflykter genom hotellet och inte lokalt. Rekommenderar inte att resa dit om man vill ha en lugn och trygg semester med barn. Och ska man bo på ett resort complex kan man lika gärna åka till vilket solsäkert resmål som helst. Personligen skulle jag inte åka tillbaka dit i dagsläget.

Tänkbara mål just nu:
Panama
Costa rica
Kan starkt rekommendera Costa Rica. Undvik dock San José i den mån det går, ganska rörigt och kriminaliteten där är högre än de flesta andra ställena i landet (dock betydligt lägre än Jamaica). Finns väldigt mycket att se och göra där, alltifrån fantastiska stränder till regnskogar (rekommenderar Monteverde). Billigt, god mat och trevlig befolkning.
 
Vet inte vad ni kollat på i Vietnam, men Phu Quoc är både barnvänligt, väldigt billigt, mycket att se och göra och bra mat. Vet inte om det går några awards dit, men annars funkar det att boka till SGN och sen ett separat flyg.

Blir inget Vietnam, frun har en bestämd uppfattning att hon inte skulle njuta av livet där. Finns många länder än att välja på så jag är positiv.

Jamaica är förmodligen ur vår lista också pga svajig säkerhet.

Grymt bra feedback här På BC! Väldigt uppskattat!
 
Toppen