Senaste nytt

Flyga till USA med SAS, ej tillåtet med DL inrikesflyg

Gnopps

Medlem
Det går fortfarande inte att boka flyg till städer i USA som inte har SK-kod inrikes. Detta gör att det är helt omöjligt att boka SAS över Atlanten med inrikes-anslutning om det inte finns ett passande code-share. I praktiken innebär detta att SAS inte kan sälja biljetter till städer som inte har direktflyg till de städer SAS flyger till (dvs. samtliga städer som har anslutning endast till Denver och/eller Houston), exempel är bland annat Albuquerque, El Paso, Oklahoma City, Omaha, Tulsa, Tuscon, Wichita.

Jag undrar om det här kommer fixas innan alliansbytet eller om man helt enkelt ger upp att sälja biljetter till dessa städer tills dess.
Det här är fortfarande i praktiken samma: Det går ej att boka inrikesflyg med SAS annat än med SK codeshare. Varför?

SAS biljettregler tillåter för det mesta upp till två DL-flyg inrikes i USA för att nå destinationen. Så långt allt bra.

Av någon anledning så blockar SAS sina flyg om man bokar inrikesflygen med DL-kod. Det gör att det i praktiken är omöjligt att boka till exempel en längre anslutningstid än den som codesharen är satt till eller att åka från någon annan anslutningsplats i USA än en Delta-hubb).

Detta har varit läget i många månader nu. Min gissning är att det är IT-systemen som inte blivit uppdaterade med alliansbytet, för det är möjligt att boka AA/UA tillsammans med ett SK-flyg över Atlanten (före alliansbytet var båda tillåtna enligt biljettreglerna). Av någon anledning blockas anslutningar med partnern Delta :-|

Nedan exempel på hur tillgänglighet förändras beroende på om inrikesflyget är bokat med SK- ,DL-, eller AA-kod. SK omöjligt att boka med DL-anslutnining inrikes, vilket egentligen borde vara det mest naturliga att sälja.

1740407632797.png

Last edited:
Försöker du boka resan hos SAS eller Delta? Jämför med i Europa där man numera hittar SAS som del av resor när man bokar hos tex AFKLM och tvärtom, så borde det vara precis samma hos Delta i USA. Eller?

Försöker du boka resan hos SAS eller Delta? Jämför med i Europa där man numera hittar SAS som del av resor när man bokar hos tex AFKLM och tvärtom, så borde det vara precis samma hos Delta i USA. Eller?
Eftersom det är de transatlantiska flygen med SK-kod som påverkas, så är detta ett problem endast då man köper SAS-biljetter. Köpa biljetter som är DL-kodade över Atlanten går bra (se nedan).

1740409139665.png

Jag kommenterade det där i tråden om att SAS har tecknat nya codeshareavtal och frågade mig varför det är så bra med codeshare. Vore det inte bättre att bygger bokningsmotorer som klarar av vad deras egna regler säger. Så här ser tillgängligheten ut DEN-JFK-CPH med Delta och/eller SAS:

1740423354537.png

Precis som sägs i inlägget ovan kan man se att SK816 helt blockas ut om det inte är ett SK-kodat flyg inrikes. MEN tittar man på routing rules ser man att DL minsann är tillåtet:

1740423486867.png

Så varför SK916 nollas ut totalt om man väljer DL336 känns för mig som en gåta... Oavsett svaret blir det helt klart mindre attraktivt att boka med SAS när de håller på så här :(

På den positiva sidan får man åtminstone medge att det är trevligt att det finns tillgänglighet i Delta First, den hade ju kunnat vara utnollad på SK-flighten.

Toppen