Gnopps
Medlem
Det här är fortfarande i praktiken samma: Det går ej att boka inrikesflyg med SAS annat än med SK codeshare. Varför?Det går fortfarande inte att boka flyg till städer i USA som inte har SK-kod inrikes. Detta gör att det är helt omöjligt att boka SAS över Atlanten med inrikes-anslutning om det inte finns ett passande code-share. I praktiken innebär detta att SAS inte kan sälja biljetter till städer som inte har direktflyg till de städer SAS flyger till (dvs. samtliga städer som har anslutning endast till Denver och/eller Houston), exempel är bland annat Albuquerque, El Paso, Oklahoma City, Omaha, Tulsa, Tuscon, Wichita.
Jag undrar om det här kommer fixas innan alliansbytet eller om man helt enkelt ger upp att sälja biljetter till dessa städer tills dess.
SAS biljettregler tillåter för det mesta upp till två DL-flyg inrikes i USA för att nå destinationen. Så långt allt bra.
Av någon anledning så blockar SAS sina flyg om man bokar inrikesflygen med DL-kod. Det gör att det i praktiken är omöjligt att boka till exempel en längre anslutningstid än den som codesharen är satt till eller att åka från någon annan anslutningsplats i USA än en Delta-hubb).
Detta har varit läget i många månader nu. Min gissning är att det är IT-systemen som inte blivit uppdaterade med alliansbytet, för det är möjligt att boka AA/UA tillsammans med ett SK-flyg över Atlanten (före alliansbytet var båda tillåtna enligt biljettreglerna). Av någon anledning blockas anslutningar med partnern Delta :-|
Nedan exempel på hur tillgänglighet förändras beroende på om inrikesflyget är bokat med SK- ,DL-, eller AA-kod. SK omöjligt att boka med DL-anslutnining inrikes, vilket egentligen borde vara det mest naturliga att sälja.
Last edited: