Senaste nytt

Flyga inom Sydamerika - tips, råd, varningar och rekommendationer

Jannes

Medlem
Tänkte öppna en lite bredare diskussionstråd, hoppas mods tycker Flygbiljettsforumet är passande annars får man kanske flytta på den.

Jag har i planerna att resa till Cusco i maj nästa år, och är i behov av att ta mig dit från Bogotá, alternativt Lima ifall jag lyckas boka om min resa dit.
Just nu när jag tittar så är alternativen Avianca BOG-CUZ, eller LATAM BOG-LIM-CUZ, men jag tycker prissättningen är ganska hård, med 4500kr för t/r för economy.

Har läst en del om Avianca (finns en hel tråd om deras kvalitét) så även om det är direkt så lockar det lite mindre. LATAM verkar okej men kräver då resa via Lima.
Sen till frågorna:

Hur har dessa två flygbolag varit för er som flygit intra-Sydamerika?
Har någon nåt bra tips på hur man kunde komma lite billigare undan?
Andra tips för en Sydamerika-novis?

"Måste'" du åka från Bogota? Skandinavien-Colombia kostar ju normalt 9000 +- 2000 SEK och precis som du nämner så tillkommer det sedan ca 4500 SEK för BOG-CUZ. Om du istället flyger till USAs östkust (NYC, IAD, MIA, kanske fler) så halveras nästan priset på den interkontinentala sträckan men priset på flyg till CUZ går bara upp max ca 1000 SEK.

Bara varit i Sydamerika en gång så underlaget är tunt. Det var hösten 2019 så pre covid. Jag skulle inte ha ngt mot att flyga Avianca/Latam igen.

Avianca BOG-SCL A320 med businessäten 2+2 och inget att anmärka på. Oklart om 2+2 i business finns kvar på A320?
Avianca EZE-BOG A330 business med angle flat 2+2+2 och samma här, inget att klaga på.
Flygtid 5-6 timmar på respektive flight.

LATAM SCL-MVD A320 (endast eco). Satt på rad 1 pga full flex-biljett. Serverades ngt ätbart och dryck. Ca 2 timmars flight.

Det jag upplevde var att vissa CC var lite avvaktande då jag inte pratar spanska. Min sambo däremot fick ett mer öppet bemötande (då hon pratar spanska).
Avianca-flighterna var award och tror jag betalade strax över 3000kr pp för full flex eco SCL-MVD.

"Måste'" du åka från Bogota? Skandinavien-Colombia kostar ju normalt 9000 +- 2000 SEK och precis som du nämner så tillkommer det sedan ca 4500 SEK för BOG-CUZ. Om du istället flyger till USAs östkust (NYC, IAD, MIA, kanske fler) så halveras nästan priset på den interkontinentala sträckan men priset på flyg till CUZ går bara upp max ca 1000 SEK.
Jag måste inte, men har redan awardplats i C till BOG. Skatter+ avgifter var kring 2200kr.
Men intressant att kanske titta på att få ihop nåt som går via USA. Men enligt Flightconnections så kommer man till CUZ bara via Bogotá, Lima, La Paz eller Santiago de Chile, så man hamnar ändå trixa.

Och tack för tipset om M&M, tyvärr är både M&M och Avioskontona ganska tomma, räcker ingenstans tyvärr här.

Bara varit i Sydamerika en gång så underlaget är tunt. Det var hösten 2019 så pre covid. Jag skulle inte ha ngt mot att flyga Avianca/Latam igen.

Avianca BOG-SCL A320 med businessäten 2+2 och inget att anmärka på. Oklart om 2+2 i business finns kvar på A320?
Avianca EZE-BOG A330 business med angle flat 2+2+2 och samma här, inget att klaga på.
Flygtid 5-6 timmar på respektive flight.

LATAM SCL-MVD A320 (endast eco). Satt på rad 1 pga full flex-biljett. Serverades ngt ätbart och dryck. Ca 2 timmars flight.

Det jag upplevde var att vissa CC var lite avvaktande då jag inte pratar spanska. Min sambo däremot fick ett mer öppet bemötande (då hon pratar spanska).
Avianca-flighterna var award och tror jag betalade strax över 3000kr pp för full flex eco SCL-MVD.
Tack för insikten, man får ju hoppas att saker inte blivit klart sämre post-Covid.
Jag har grunderna till en Castellano-spanska, så bör iaf kunna underhålla CC med mina försök att kommunicera. Men kan förstå att man inte har lika hårda språkkrav på de som flyger intra-Sydamerika.

Också väldigt runt underlag, men ändå något. Gjorde några inrikes-vändor i Brasilien med LATAM för två år sedan. Ätbart snacks och dryck. Trevlig och bra service trots att min portugisiska är...(ytterst) bristfällig. Mycket bättre än väntat faktiskt!

Inte mycket erfarenhet heller men flugit med Avianca inom Colombia och Ecuador. Inget att anmarka pa. Dock en dalig erfarenhet nar jag skulle fran Argentina till Uruguay som kan vara vart att tanka pa. Gick inte att checka in online och taxin blev forsenad sa vi var pa flygplatsen ganska precis en timme innan, automaten sa ifran och nar vi tog kontakt med personal tvarvagrade de checka in oss och tor brande inne. Var AEP, Jorge Nebery, lilla "inrikes" flygplatsen. Slutade med att vi tog baten istallet.

Inte mycket erfarenhet heller men flugit med Avianca inom Colombia och Ecuador. Inget att anmarka pa. Dock en dalig erfarenhet nar jag skulle fran Argentina till Uruguay som kan vara vart att tanka pa. Gick inte att checka in online och taxin blev forsenad sa vi var pa flygplatsen ganska precis en timme innan, automaten sa ifran och nar vi tog kontakt med personal tvarvagrade de checka in oss och tor brande inne. Var AEP, Jorge Nebery, lilla "inrikes" flygplatsen. Slutade med att vi tog baten istallet.
Glömde nämna att det var Aerolineas Argentinas, men det kanske säger sig självt…

Toppen