Senaste nytt

Flere unike bilder av Etihad First Suite

Redaksjonen

Medlem
Etihad-First-Suite-02-564x211.jpg

Etihad First Suite er navnet på Etihad nye førsteklasse-suite som fra desember vil være på Etihad sin Boeing 787 Dreamliner. Ikke på nivå med de nye produktene på Airbus A380, men holder fortsatt en meget høy standard i forhold til resten av bransjen. Her publiserer vi et dusin flere bilder av den nye suiten.

En forbedret versjon av Etihads Diamond First


Etihad First Suite vil være på Etihad nye Boeing 787 Dreamliner, som er ventes å ha sin premiereflyvning i desember 2014. Produktet er i utgangspunktet en videreutvikling av dagens Diamond First konsept (som Business Class testet i desember 2013) med fire suiter i bredden i en 1-2-1 konfigurasjon og to rader, noe som betyr åtte suiter totalt.


Etihad First Suite


Akkurat som i dag består suiten av ordentlige dører som åpner og lukker og gir fullstendig privatliv, spesielt hendig for natten. Men det er en litt annen utforming på dørene enn tidligere, og en nyhet er den «buede midtgangen» som vil gi en litt annen kabinfølelse, et unikt kabindesign i flyindustrien.


Dører som kan stenges


Setet er 26 «bredt (66 cm), noe bredere enn andre førsteklasse-stoler i bransjen. Setet og ottomanen er laget av Poltrona Frau skinn, det samme materialet som brukes til setene i Residence og First Appartment, og som også brukes til innredning av Ferrari biler.


Pent design


Bordet i suiten er plassert på den ene siden av det mørkebrune panelt og foldes opp ved at panelet åpnes. Bordet er i passe størrelse 51 x 58 cm når det er helt utslått.


Bordet gjemt til venstre


Ved siden av stolen, rett innenfor døren, finnes en personlig garderobe hvor man kan henge fra seg klær. Spesielt egnet for nattflyvninger dersom man ønsker å skifte til den pyjamasen som er inkludert i billetten.

Foran setet er også en ottoman som også er laget i Poltrona Frau-skinn og mye større i størrelse enn den som finnes i dag i Diamond First. Ottomanen kan bruke som en besøkstol hvis to mennesker ønsker å spise sammen, men ellers fungere den som fotstøtte til setet. I løpet av natten er ottomanen en del av sengen. Unde ottomanen er det også god plass for oppbevaring av håndbagasje.


Personlig garderobe


Ved siden av stolen er også en personlig minibar som, gjennom en bestemt funksjonalitet, holder drikkevarer avkjølt i opptil 15 timer.


Minibar


Det ene armlene kan åpnes opp, og der finnes det ekstra lagringsplass for aviser, magasiner og andre små personlige eiendeler.


Oppbevaring, eluttak og stolkontroll


Interiøret i suite er veldig fint med en lysere fargekombinasjon enn det mørke interiøret i brunt som brukes i Diamond First pr i dag. Innredningen er basert rundt tre forskjellige farger i forskjellige nyanser. Ved side av stolen finnes også en fin lampe på veggen.


Belysning

Du velger hvor myk eller hardt sete du ønsker


En heftig detalj er det elektroniske berøringsdisplayet som finnes ved siden av setet med omfattende muligheter for selv å kunne regulere sitt sete. Via displayet regulerer man ikke bare setes funksjonalitet, men også hvor mykt eller hardt man ønsker at setet skal være. Dessuten finnesen Do Not Disturb-funksjon man kan aktivere for å indikere for kabinpersonalet at man ikke ønsker å bli forstyrret. I setets funksjonalitet finnes også innebygget massasje. Displayet kan enten vise informasjonen på engelsk eller arabisk.


Setedisplayet


Velg mykheten i setet

Nytt og fresht underholdningssystem


Ved siden av setet finnes også fjernkontriollen til underholdningssystemet som er av typen berøringsskjerm. En nyhet er at hele menyen kommer opp rett på skjermen hvor man så kan klikke seg videre.


Fjernkontrollen i sin holder


Fjernkontrollen


Etihads nyeste underholdningssystem er av typen Panasonic eX3 med over 750 timmar underholdning. HD-skjermen i forkant av setet er på 24 tommer og i førsteklasseavdelingen tilbys dessuten utmerkede støyreduserende høretelefoner.


Skjermen og bordet


Ombord på Boeing 787 Dreamliner kommer trådlöst internett til å tilbys, men til forskjell fra Airbus A380 kommer man ikke til å tilby mobiloppkobling. I suiten finnes også strømuttak og USB-uttak.

En 204 cm lang seng er klar for natten


Når setet legges ned forvandles det til en 204 cm lang og helt flat seng. Senges res selvsagt opp med madrass og sengetøy.


Avgreningsskjermen til venstre


Sitter man i noen av suitene midt i kabinen, mellom de to midtgangene, finnes en skjerm man kan dra i gjen for å få litt privatliv fra sin nabo. I dagens Diamond First finnes skjermen i suitens nedre del og dras opp, i First Suite finnes skjermen ved siden av TV´n og dras sidelengs for. Det er samme opplegg som benyttes i First Apartment, førsteklassesuiten på Airbus A380.

Reser man med sin partner finnes dog den motsatte muligheten for å skape noe som minner om en dobbelseng. Deler av panelet mellom midtsuitene går an å senke ned hvilket gjør at man i stor grad havner ved siden av sin nabo og medpassasjer når begge setene er lagt ned.

Setet felt ned til en seng

I det store skaper førsteklassesuiten en svært privat atmosfære, spesielt når døren er stengt. Samtidig får man heller ingen følelse av å være innestengt. Det føles koselig og hyggelig, hvilket også har sin årsak i at det er benyttet lyse farger i interiøret samt trivsellampen ved siden av setet.


Teppe og toalettveske

Hva synes BusinessClass?


First Suite er naturligvis ikke like heftig og avnsert som The Residence eller First Apartment på Airbus A380, men det er virkelig ikke noe dårlig produkt. Sammenlignet med resten av flyindustrien står den seg bra i konkurransen og tilbyr et veldig fint produkt. Setet er faktisk veldig godt å sitte i og det er artig med alle seteinnstillingene som styres på det elektroniske kontrollpanelet. Også fargevalgene gjør setet svært behagelig og skaper en følelse av harmoni.

De første avgangene med Boeing 787 Dreamliner skjer i desember 2014 mellom Abu Dhabi og Düsseldorf men flyet kommer i løpet av desember også til å testflys på den daglige avgangen mellom Abu Dhabi och Doha.

Les mer >>
 
Toppen