Senaste nytt

First/Business New York-San Francisco - vilket bolag rekommenderar ni?

Maja

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? NYC (landar på EWR)
Var är din destination? SFO
När vill/behöver du resa ut? Landar 20:10 den 14 juli så om det går något sent plan från EWR, annars den 15/7
När vill/behöver du komma hem? 1-3/8 - Måste med ett flyg som går 21:55 den 3/8 från EWR
Hur många personer som skall resa? 3
I vilken kabinklass? First/Business
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst inom Star Alliance för status/poängintjäning, men är villig att pröva annat bolag om det är motiverat med lägre pris/bättre tider/komfort
Vad är din budget? (per person) Helst under 10.000 p/p.
Vad är det viktigaste för dig? Komfort, flygtider
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Blev en bokning GOT-ZRH-EWR - Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2021 | Sida 40 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor då jag tyvärr inte har lyckats hitta några bonusplatser alls till San Francisco som är slutmålet. Detta är enda bonusresan för 3 personer som jag hittat som ens tar mig över Atlanten i dagsläget.

Blir billigare med inrikesbiljetter (även om de är lite i dyraste laget vad jag hade räknat med...), men ändå iaf halva priset i jmf med att köpa business direkt GOT-SFO.

Frågan är bara vilket bolag jag ska rika in mig på? Har inte flugit inrikes i USA många gånger och aldrig annat än i ekonomi. Är inte jättesugen på att flyga i ekonomi från öst- till västkusten så det får bli First/Business.

Ska jag pricka in Polaris Business med United så är det inte många avgångar att välja på och därmed också väldigt mycket dyrare pris. Hur är United First på övriga plan?

Eller ska jag titta på Alaska? Delta? American Airlines? Vad rekommenderar ni?

Jag gillar AA inrikes i USA, men huvudsaken är att du tar en avgång som trafikeras med plan med riktiga businessäten och inte de nedsuttna 2+2 som mer liknar longhaul premium eko-säten.

American Airlines business i deras Transcont A321 är det rätta svaret :)

Går från JFK så du får förflytta dig dit, men det är det värt enligt min mening!

Har åkt United PS också på sträckan, men tycker att AA var trevligare.

Edit: Eller så lyssnar du på vad @Senator kommer att säga så blir det nog bra!

Last edited:
Korta svaret. Längre kommer sen.
1. Alla de tre stora American, Delta och United har Transcont på denna rutt. Alla flygplan har lie-flat seats
2. United kör Polaris hårdvara på alla kärror
3. Priserna reflekterar premiumrutt
4. Indirekt kommer vara billigare om du inte väljer Alaska som flyger med B737
5. JetBlue Mint är nog bästa upplevelsen

Korta svaret

Last edited:
Har letat fram och tillbaka och funderat vad som är lämpligt och vad som är ekonomiskt försvarbart etc.

Utresan 15 juli
Vi ankommer den 14/7 kl 20:10 vilket gör att vi inte kommer vidare samma kväll då det ej går några flyg så sent. Vi får därmed sova en natt någonstans.

JFK - AA
17:50-21:22 JFK-SFO
American Business Class Airbus A321 (Sharklets) AA 2652 (bör vara Flagship Business?!?)
Kostnad: 15 983kr

JFK - United
08:00-11:37
United Första klass Boeing 757 UA521 (är inte Nya Polaris Business som på internationella rutter, utan 2+2 konfig)
Kostnad: 15 141kr

EWR - United New Polaris Eko Plus
16:00-19:08
United Premium Plus Boeing 787-10 Dreamliner UA 395 (nya Polaris)
Kostnad: 10 212:-

American Airlines - hemresan med poäng som låg och skramlade på våra konton där.

1 augusti
SFO-LAX-JFK - AA Award

18:29-06:01 (+1)

18:29-20:00 SFO - LAX
AA2111 321-Airbus A321

21:30-06:01(+1)
LAX - JFK AA10 32B-Airbus A321 (Sharklets)
AA10 32B-Airbus A321 (Sharklets)

Funderingar:
Vi samlar poäng i Eurobonus företrädesvis och det handlar om ca 2600 EB i Business såväl som Eko Plus (100% intjäning) p/p = 7800 EB-poäng.
Hur står sig United Polaris i gamla konfig? Ser jag på bilderna så verkar det inte vara någon höjdare, men är samtidigt väldigt svårt att avgöra bara på en bild. Är ju så mycket mera som spelar in. Ni som har flugit rutten, vad är ert omdöme? Bättre att spara några tusenlappar och köra på Ekonomi Plus med United istället då det ändå är samma poängintjäning? Dagflight och man bör rimligen stå ut i Plus (även om Business självklart är att föredra men just på Nya Polaris-avgången så hamnar priset på 56 905kr så det är bara att glömma).

OM jag har tolkat det hela rätt så är JFK-SFO och LAX-JFK AA Flagship Business. Är det värt över $500 för att köpa poäng så att jag kan boka Flagship First istället för returen den 1/8?

Kommer jag in i deras Flagship lounge på JFK/LAX? Tycker mig ha läst dubbla budskap där, dels att man inte kommer in med awardbiljetter, men hittar ingen liknande information på AA.com (eller så är jag bara extremt dålig på att söka). Någon som vet vad som gäller?

Tar tacksamt emot tips och råd gällande tänkbart upplägg. När jag har kollat på Youtube gällande Alaska Airlines så ser inte planen så himla spännande ut. Vad säger ni som har åkt med dem? Bör jag ta med dem i beräkningen?

JetBlue Mint är inte aktuellt alls, p.g.a. kostnaden som översteg om vi kör på betalda biljetter GOT-SFO direkt! :D:eek:

Varför inte tex boka Eco för $436 pp och betala sedan extra för första raden på AA och deras 321T. Hur mycket benutrymme som helst. (Gratis med OW EMD status)

Spendera pengarna på en bra restaurang istället eller tex en nöjespark. Dag flighter till andra sidan och tillbaka är en pers här. Du får både gratis dricka och mat i Eco. Och första raden på AA är grymt bra på just deras 321T till och från SFO/LAX-NYC.

Mina tankar är såhär:

1. Köp inte nu men vänta. Känns dyrt. Jag menar jag har hittat Alaska Air för $299 i First enväg mellan EWR-LAX tidigare.
2. Vänta för att se om det inte öppnar upp sig platser till destinationer som är närmare och därmed billigare. Dock beror på det på vouchernas ålder hur länge ni vill vänta. Två destinationer som historiskt sätt är relativt enkel att hitta är YVR och DEN som båda är hubbar och det är mycket billigare att åka vidare. Jag hade inte köpt plåter nu för en resa i juli 2022 till de här priserna.
3. American Business på Transcont har access till Flagship på JFK. Det finns ingen sådan i SFO, där är det Admiral Club:
Flagship Business Transcontinental − Travel information − American Airlines
4. Jag har testat "alla" Uniteds konfigurationer av Polars förutom B767-300ER (version L) med 1-1-1. Den testar jag om ca en månad. Visst, deras flaggskepp B77W är trevlig och den produkten finns på vissa B777-200, B767-300ER (version L) samt B787-8 och -10 men den äldre produkten är ett mycket bra alternativ för en sådan rutt.
5. Om ni verkligen känner att ni vill köpa plåterna nu, testa och köpa billigaste United och se om du får ett uppgraderingserbjudande direkt som är billigare.

@sembl Tack för input men då vi är statuslösa hos OW så lär det bli en dyr historia att uppgradera, lägga till bagage etc. för bättre platser i Eco. Men ska ha det i åtanke.

@Senator Tack för inputen! Inrikes i USA har jag noll och ingen koll på så därav mina frågor. Jag har som sagt var ingen koll på om det är billigt eller dyrt just nu. Men enligt dig så bör biljetterna sjunka i pris? När är det optimalt prismässigt att köpa intercontinental biljettera isf?

Vouchern går ut 31/12 så vi har möjlighet att boka om/lägga till. Men vad är oddsen att det släpps på nya platser till Eurobonus? Tycker mig ha sökt på alla möjliga varianter men har kammat noll som sagt var. Air Canada har massa platser, men släpper inga till Eurobonus (i dagsläget).

Stressen över biljettköp är nog för att jag såg att GOT-SFO biljetterna steg från 68.000 med SAS för några veckor sedan till att idag ligga på 78.000 eller högre för våra datum.

Last edited:
@Maja

Kollade tex business pa AAs trevliga A321T. Jag får faktist riktig bra priser i business. Se nedan. Motsvarar ca 10.7k sek.

Testade att boka eco med sätesval och ett styck bagage per person som snålvarianten och det hamnade på ca 800USD eller 6.9k sek

Båda tur och retur.

upload_2021-10-31_8-36-13.png

Tack @sembl för ditt förslag!

Jag tolkar det dock om detta pris är p/p och då jag ska ha 3 biljetter så är jag uppe i närmare 60k, när jag söker med svensk geotag, vilket gör att jag inte tjänar så väldans mycket på denna resa istället för att boka GOT-SFO direkt med bättre avgångar etc och dessutom poängintjäning till Eurobonus.

Skärmavbild 2021-10-31 kl. 14.20.27.png

Ändrar jag några avgångar så kan jag komma ner i 32K iaf med AA!

Tror jag har lyckats hitta så jag Premium Eko med United som jag hoppas att jag kan lägga till min befintliga bokning och så får det blir poäng med AA SFO-JFK. Dock inte direktflighten utan via LAX och över natten. Inte optimalt, men har inte poäng så det räcker för dagflighten med AA som du hade med i ditt prisexempel ovan. Alternativt så får vi betala för dagflighten tillbaka. Ska klura vidare, men uppskattar verkligen inputen och att du har sökt! Tusen tack! :)

Toppen