About

Finnairs aktiekurs

Diskussion i 'Finnair & Finnair Plus' startad av 011430121, 24 Januari 2020.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack @intuition och @Tonton, jag trodde faktiskt att Finnair skulle ha en bättre marknadsandel på utbudet av stolar.
    Intressant att de Kinesiska bolagen har 50% av stolarna, samt att AF och KLM har så stor andel av utbudet.
    Vad har man lärt sig av detta, man skall inte tro så mycket!
     
    samet, Johan Gott, Lounge Lizard och 4 andra gillar detta.
  2. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    De kinesiska bolagen har flyttat fram positionerna radikalt den senaste tiden.

    Sedan har du en skyteam effekt, med hub i Kanton så AF och KLM matar en del dit.

    Och till sist kan man säga att i förhållande till bolagets storlek är Finnairs utbud till Kina ganska stort.
     
    kedja och 011430121 gillar detta.
  3. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har jag inte rotat fram ursprungskällan, men tabellen borde visa på direkttrafik mellan Fastlandskina och Europa? T ex finns ju inte mellanösternbolagen med. Men intressanta siffror, BA och SAS har nästan lika stora andelar.
     
    Jönsson gillar detta.
  4. Yea, China Airlines kör just nu kampanjer, C till SYD från flera EU länder för 2k5 usd via TPE såklart
     
  5. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu hittar jag inte själv tillbaka till den (!) men antar att du har rätt att det är direktflyg (och det är ju de som avgör resp bolags kapacitet att skeppa passagerare till/från Kina. Sedan kan ju stolarna i teorin befolkas av anslutande passagerare till/från andra platser än Europa, men i huvudsak är siffrorna ändå intressanta)


    Och för att kommentera själva ämnet - ner ytterligare 8% nu på morgonen
     
  6. Det är rätt många bolag som backat mer än 10% senaste 5 arbetsdagarna, SAS, Norwegian, Finnair osv.
     
    Nemo gillar detta.
  7. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Finnair har tappat 5,4% idag klockan 13:00 (finsk tid)
     
    MrDollar gillar detta.
  8. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    China Airlines är iofs inte ett kinesisk bolag och flyger inte heller Kina-Europa

    Jag tror att poängen med första posten var att utifrån ett plötsligt fall i Finnairs kurs i fredags spekulera i vilka beslut som hade tagits men ännu inte kommunicerats. På lördagen kom så informationen och det är lite intressant att fundera över om det läckte ut på något sätt i fredags.
     
    MrDollar och 011430121 gillar detta.
  9. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
  10. Flying Finn

    Flying Finn Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Följande synpunkter har inget att göra med personliga intressen i bolaget (har inga AY-aktier personligen i nuläget, endast indirekta som skattebetalare):
    • Som ett börsnoterat flygbolag i Europa, är AY av fortsatt intresse p.g.a. dividendpolitiken och de goda fortsatta utsikterna. Den finska staten som majoritetsägare vill ha regelbunden avkastning från bolaget, eftersom både vänster- och högerriktade regeringar är beroende av bl.a. Finnair, Fortum och Neste för att finansiera en rätt betydande del av statsbudjeten. Naturligtvis kan det finnas dolda politiska risker med statsbolag lik Finnair, men även med de Gröna i en större regeringsroll än någonsin tidigare, så har situationen inte blivit direkt sämre för Finnair att agera i. Där med anser jag att Finnair är åtminstone inte mera politiskt riskabelt än t.ex. SK.
    • Jag ser inte Wuhanviruset som något att oroa sig över för mycket. Jag ser Finnairs marknadsläge i förhållande till de andra aktörerna som en mera relevant fråga på tanke med vad som kommer att ske med vinsterna i långa loppet.
    • Framtidsstrategin för Asien och HEL som anknytande flygplats har redan burit positiva resultat. Jag förväntar att Asienstrategin kommer att bära frukt inom Oneworld även framöver. På tanke med konkurensen så de kinesiska flygbolagena är nog det största hotet i mån av konkurens. Personligen ser jag bolaget av intresse med en investeringshorisont på 5-10 år.
    • Det är värdt att notera att flera på ledande poster (bl.a. VD:n Manner) ökade sitt ägarskap i bolaget i november. Efter det har inga nya resultatredovisningar gjorts, förutom de månatliga passagerarsiffrorna.
    Om BC.se finns ännu 2030, så måste jag återkomma till saken. Om jag var totalt larvig nu, så får ni bomba mig med ruttna tomater. :)
     
    kedja, Canadien, Berglund och 2 andra gillar detta.

Dela sidan