Senaste nytt

Finnair till Ko Samui

Sticktown

Medlem
Hej eminenta forum, jag kommer sannolikt boka resa för familjen (två vuxna, två barn) till Ko Samui i December 2019 med Finnair (18/12-3/1 ser det ut som just nu). Detta blir premiär för mig med Finnair, och jag har försökt läsa på på forumet, men har några frågor som jag tänker att borde finnas någon räv som snabbt kan hjälpa mig reda ut. Ursäkta om informationen finns i annan tråd som jag har missat.

1. Vi utgår från CPH, och ser ut att ha möjligheten att resa ut antingen via BKK eller HKG, vilket i sin tur ser ut att innebära A330-300 eller A350-900. Biljetterna via HKG är något dyrare, samt att det endast är en timme för byte i Helsingfors. Finns det någon tungt vägande fördel att välja HKG framför BKK enligt er som har erfarenhet?

2. Hur funkar det när vi ankommer BKK eller HKG. Måste vi hämta ut dem där, eller kan vi räkna med att de åker direkt till Ko Samui?

3. Vi kommer i utgångsläget boka economy. Vad skulle ni ge oss för chanser att uppgradera (cash) en eller båda long-haul flighterna senare? Har som sagt ingen erfarenhet alls av Finnair, och hur stora chanser man har till uppgradering med dem. De har inget budsystem likt SAS väl?
Kanske orimligt att räkna med att kunna uppgradera en hel familj?

Hoppas någon orkar rådge oss. Jag läser detta forum närmast dagligen och förundras över den enorma kunskap många av er besitter inom flygandets ädla konst, blandat med den underbara nivån av nerdighet som man bara hittar bland riktiga entusiaster.

Kan bara svara på 3:an. De kommer högst antagligen offerera dig upgrade med cash som du kan tacka ja eller nej. Ingen Plusgrade typ.

BKK kan ha högre chans till upps än HKG om du vill uppa med dina poäng i förväg.

Finnair har väl en trevlig lounge (med bastu) som man jag tror man får tillgång till om man uppgraderar? Så jag hade valt Bangkok för att få extra tid i Helsingfors.

Inser att det är oklart att min fråga 2 rör bagagehanteringen, något måste fallit bort.
Alltså, kan det vara skillnad på om väskorna kommer hela vägen till slutdestinationen oavsett färdväg, eller finns det risk att behöva hämta ut dem i BKK och sen checka in dem igen?

Baggagen kan du checka hela vägen och då göra din immigration på samuis trevliga flygplats. Samma gäller hemvägen om det blir så...

Finns ingen anledning att flyga via HKG.

A350 är trevligare än de äldre A330.

Loungen med bastu på HEL är Premium loungen och kräver status, räcker inte med C-kabin.

Bagaget checkar du in hela vägen. På BKK gör du bara en säkerhetskontroll och går in på domestic terminalen. På USM gör du Immigration och får dina passtämplar.

Upgrade på Finnair tycker jag blivit väldigt ovanligt. Förr fick man det ofta. Både erbjudande om cash och poäng. Sedan införde de liknande system som SAS där man budar på uppgraderingarna dock bara cash. Efter det har jag aldrig fått erbjudande om cash upgrade, däremot får jag ibland om uppgradering med poäng.

Finnair har ofta bra kampanjer i C kabin. Mitt tips är att köpa rätt kabin från början.

Toppen