Senaste nytt

Finnair Plus nummer på BA bokning, inga poäng?

För ett tag sedan så bokade jag en resa för mig och min bror ToR ARN-LHR med BA på ba.com.

Resan avgår om ett par veckor.

Jag bokade i ekonomiklass och skrev in båda våra Finnair Plus nummer på bokningen, då det är huvudprogrammet jag använder för att boka bonusresor i. Tänkte att det är smidigare att direkt kreditera dit istället för att först få dom till BA och sen flytta över samt att Tier Points nu på BA är ointressant för mig.

Några dagar efter bokning så fick jag mail om erbjudande att uppgradera resan till Business. Aldrig provat deras Club Europe produkt förut så tänkte varför inte och slog till. Blev då placerad i deras bokningsfare U.

Nu till frågorna, när jag tittar på Finnair hemsida på Avios intjäning på flighter i Oneworld och specifikt BA så finns inte bokningsfare U med i tabellen. Det står även tydligt ”Booking classes that are not mentioned in the tables do not accrue Avios.

Betyder det alltså att denna ToR bokning i Club Europe i klass U inte hade genererat en enda Avios?

Borde jag byta till våra BA Club nummer istället och kreditera dit?

Attachments

• IMG_0178.jpeg
    IMG_0178.jpeg
    756,2 KB · Visningar: 90
För ett tag sedan så bokade jag en resa för mig och min bror ToR ARN-LHR med BA på ba.com.

Resan avgår om ett par veckor.

Jag bokade i ekonomiklass och skrev in båda våra Finnair Plus nummer på bokningen, då det är huvudprogrammet jag använder för att boka bonusresor i. Tänkte att det är smidigare att direkt kreditera dit istället för att först få dom till BA och sen flytta över samt att Tier Points nu på BA är ointressant för mig.

Några dagar efter bokning så fick jag mail om erbjudande att uppgradera resan till Business. Aldrig provat deras Club Europe produkt förut så tänkte varför inte och slog till. Blev då placerad i deras bokningsfare U.

Nu till frågorna, när jag tittar på Finnair hemsida på Avios intjäning på flighter i Oneworld och specifikt BA så finns inte bokningsfare U med i tabellen. Det står även tydligt ”Booking classes that are not mentioned in the tables do not accrue Avios.

Betyder det alltså att denna ToR bokning i Club Europe i klass U inte hade genererat en enda Avios?

Borde jag byta till våra BA Club nummer istället och kreditera dit?
Om du inte skulle få några poäng för resan till Finnair Plus kan du ju helt enkelt efterkreditera dem till Executive Club.

Just uppgraderingar där den uppgraderade klassen är award inventory, samt kreditering av poäng till annat program än flygbolagets egna är tyvärr en gråzon och som upplagt för käbbel. I de flesta fall så revalideras biljetten till den uppgraderade klassen, dvs bokningsklassen ändras men biljetten skrivs inte om. Krediterar du till egna programmet så får man in poängen utan problem baserat på din ursprungliga klass. Ska man lägga poängen hos en partner så blir det väldigt snårigt. Du kan testa att efterregistrera med den ursprungliga klassen för ekonomibiljetten. Annat fall hade jag nog släppt det eller försökt efterregistrera hos BA.

Tackar. Hemsidan tillät mig inte att byta ut mitt AY nummer mot BAC så det fick bli att chatta in till BA som kunde ändra. Nu hoppas jag att poängen blir krediterat till egna programmet för att undvika så mycket krångel som möjligt.

Med tanke på att BAs nya program är spend baserat så tycker jag det är synd om poängen jag tjänar bara är räknat på den ursprungliga bokningen i ekonomi, och inte tar med min revenue uppgradering. Men men.

Toppen