RobHK
Medlem
Med mycket resande mellan Stockholm och Hongkong igenom åren har jag hunnit med att testa många generationer av plan Finnair har kört på rutten. Den första generationen hade ask-koppar i armstödet i Economy, ett hemskt plan att sitta där bak. Men även i Business var det ingen höjdare då det inte var lie-flat stolar. Ironiskt nog i de gamla planen tyckte jag business var bättre i planet med ask-koppar i sätet (som egentligen var en generation äldre än de andra planen). Jag tycker inte det finns jättemycket att säga om Economy, så fokus nedan kommer bli på Business.
Efter någon vända i den äldre generationen A330 blev den nya standard setupen det som alla plan på linjen hade mellan cirka 2012-2014. Inget speciellt i Economy, men riktig lie flat i Business. Där kunde man ibland knipa "tron-stolarna" med gått om plats när man satt upp, men rätt dåligt med benutrymme. Jag trivdes väldigt bra med denna business class och jämfört med vad andra flygbolag erbjöd kändes det som en modern och väldigt bra hård produkt (för sin tid).
Dessa säten blev vad jag oftast fick åka i under mina år med Finnair 2011-2015. En gång han jag sedan prova det uppgrade snedställda sätet i en A330 innan det jag helt bytte till SAS som körde direktlinje mellan ARN och HKG.
Det snedställda sätet med två Business kabin-delar är den enda flygresan någonsin då jag fått en hel natts sömn. Jag har väldigt att sova på flyg. Men när jag smög bak i den bakre delen som då var tom, och ingen turbulens, kunde till och med RobHK få 5-6h sömn, fantastiskt! Det har aldrig hänt igen efter det (än). Många klagar på Finnars snedställda stolar, då de har svårt att få plats med benen, för mig som sover på sida, fungerar det faktiskt bra (trots 184 cm). Men är man riktigt lång och vill sova på rygg är det sådär..
Då SAS nu lagt ner direktlinjen, är jag tillbaka på att kuska med Finnair. Nu skulle jag alltså prova A350 med snedställda säten. Då tänkte jag tillbaka på den resan när jag fått så bra sömn, skulle det kunna ske igen?
Jag har noterat att Finnair nu flyger 14 avgångar i veckan till HKG. Mycket imponerande när SAS inte ens fick ihop 5 ifrån Arlanda utan att lägga ner! Resan började på Terminal 2 i Arlanda, redan där lite surt, då jag har Amex Platinum, men inget Priority Pass. Ingen Pontus och ingen lounge. Väl framme i Helsingfors ser jag fram emot lite lounge-häng. Har mycket goda minnen ifrån loungen vid avgångs-gaterna, då det har många duschar, bastu och både en Gold och Business class avdelning som håller toppklass för vad man hittar i Europa.
Döm av min förvåning när jag kom in loungen och möttes utav, om inte kaos, men åtminstone en fullsmockad lounge:
Jag har förstått efteråt att de fortfarande renoverade guld-delen av loungen, därav extra mycket folk. Men jag var ibland inne i guld-delen förr och där var det mycket färre personer. Så även om den varit öppen, hade det varit riktigt mycket folk inne där bilden är tagen. Det var liksom ingen mening att hänga kvar i denhär loungen, fanns i princip inte en enda sittplats och många frustrerade som gick runt och leta sittplatser. Så jag tog mig mot planet, som hade en lite konstig avgångs-gate - 50G?
Det skulle visa sig vara nästan förändring, bussgate på longhaul ifrån Helsingfors? Hur tänkte dom nu?
Enda fördelen med det är att man får betrakta den nya fågeln ifrån marken. Jag undvek att kasta mynt i motorn, då det tydligen inte ska ge någon tur. Men jösses vad stor motorn är!
Väl på planet, hitta jag ett par tofflor, det fick man inte förr i tiden! Och en ny ganska snygg necessär. Däremot slår inget mitt gamla Finnair ögonskydd, som jag fortfarande kör med.
Brukar inte dricka så mycket alkohol på flygningar, men ett litet glas champagne orkar man ju med. Hade en utländsk flygvärdinna (ej asiatiska) som var mycket trevlig, det kändes väldigt icke-Finnair hur hon tog sig tid och alltid frågade, "is there something else I can help you with?". Annars är jag van vid den finländska väldigt minimalistiska stilen. Vilket funkar helt OK för mig, jag är mest ute efter den hårda produkten så länge man inte blir avsnäst (som ibland har skett på SAS). Bad om lite nötter till drickat och det gick bra!
Sen bar det iväg och in kom en liten aptitretare och jag tyckte jag satt riktigt bra i sätet när vi började klättre upp mot marschhöjd.
Därefter blev det dags för förrätt. Här visar återigen Finnair lite skillnad mot många andra bolag, då jag frågade om jag kunde få en huvudrätts-soppa som förrätt istället. Det var tydligen väldigt krånligt och den trevliga tjejen vågade inte ge mig den. Så det fick bli lax, vilket vad gott, men den rökta smaken är inte min favorit. Till min glädje fick man karelska piroger till, vilket är ett riktigt storfavorit, synd att man inte fick lite äggsmör till också.
Huvudrätten som var "Chefs special" såg lite slafsig ut, men smaka som en god lasagne ungefär. Tummen upp tyckte jag i alla fall, även om den va lite enkel för att vara kockens specialrätt.
Lite ost och efterätt är alltid gott, med betoning på lite. Jag vet inte om det gick att få mer, men både ost och efterrätten som kom, var faktiskt i snålaste laget tycker jag. Detta var mer som Economy-mat på andra flygbolag.
Jag är en riktig efterrättskille och tycker t.ex. SAS som rullar ut en vagn, är helt fantastiska. Även andra flygbolag brukar kunna ha riktigt bra menyer och OK med att man beställer flera saker. När jag ätit upp glassen kom den trevliga tjejen och meddela att jag nu kunde få soppan, det kändes lite fel tajmat, så tackade nej.
Sen var det dedär med sömn, hur gick? Jovars, jag lyckades faktiskt sova 1-2h, efter att ha flyttat fram 5-6 rader, då det drogs enorma timmerstockar bak hos mig. Men någon hel-nattssömn blev det inte. Då jag inte sov så bra, bestämde jag mig att ta frukost ändå, fast jag tidigare sagt att jag skulle sova.
Tycker faktiskt frukosten var riktigt god!
När man sedan tittade ut igenom rutan och såg de grönklädda kullarna visste man att man snart är hemma igen.
Är överlag väldigt nöjd med Finnairs business-produkt. Upplever luften som väldigt bra i A350 planen, vilket gör att man känner sig mer fräsch när man landar. Economy däremot som jag också provat är lite av en bedrövelse. Jag är väldigt bredaxlad och de nya planen som har klämt in en extra rad i bredd i Economy är smalare än tidigare Economy säten. Får jag någon brevid mig får man direkt en rätt obekväm flygresa. Däremot med Economy comfort där man får lite extra benutrymme och om ingen sitter brevid, så är det helt OK. Jag längtar tills Finnar installerar sin riktigt Premium Economy om 2 år! Tills dess kommer jag blanda Economy och Business.
Efter någon vända i den äldre generationen A330 blev den nya standard setupen det som alla plan på linjen hade mellan cirka 2012-2014. Inget speciellt i Economy, men riktig lie flat i Business. Där kunde man ibland knipa "tron-stolarna" med gått om plats när man satt upp, men rätt dåligt med benutrymme. Jag trivdes väldigt bra med denna business class och jämfört med vad andra flygbolag erbjöd kändes det som en modern och väldigt bra hård produkt (för sin tid).

Dessa säten blev vad jag oftast fick åka i under mina år med Finnair 2011-2015. En gång han jag sedan prova det uppgrade snedställda sätet i en A330 innan det jag helt bytte till SAS som körde direktlinje mellan ARN och HKG.

Det snedställda sätet med två Business kabin-delar är den enda flygresan någonsin då jag fått en hel natts sömn. Jag har väldigt att sova på flyg. Men när jag smög bak i den bakre delen som då var tom, och ingen turbulens, kunde till och med RobHK få 5-6h sömn, fantastiskt! Det har aldrig hänt igen efter det (än). Många klagar på Finnars snedställda stolar, då de har svårt att få plats med benen, för mig som sover på sida, fungerar det faktiskt bra (trots 184 cm). Men är man riktigt lång och vill sova på rygg är det sådär..
Då SAS nu lagt ner direktlinjen, är jag tillbaka på att kuska med Finnair. Nu skulle jag alltså prova A350 med snedställda säten. Då tänkte jag tillbaka på den resan när jag fått så bra sömn, skulle det kunna ske igen?
Jag har noterat att Finnair nu flyger 14 avgångar i veckan till HKG. Mycket imponerande när SAS inte ens fick ihop 5 ifrån Arlanda utan att lägga ner! Resan började på Terminal 2 i Arlanda, redan där lite surt, då jag har Amex Platinum, men inget Priority Pass. Ingen Pontus och ingen lounge. Väl framme i Helsingfors ser jag fram emot lite lounge-häng. Har mycket goda minnen ifrån loungen vid avgångs-gaterna, då det har många duschar, bastu och både en Gold och Business class avdelning som håller toppklass för vad man hittar i Europa.
Döm av min förvåning när jag kom in loungen och möttes utav, om inte kaos, men åtminstone en fullsmockad lounge:

Jag har förstått efteråt att de fortfarande renoverade guld-delen av loungen, därav extra mycket folk. Men jag var ibland inne i guld-delen förr och där var det mycket färre personer. Så även om den varit öppen, hade det varit riktigt mycket folk inne där bilden är tagen. Det var liksom ingen mening att hänga kvar i denhär loungen, fanns i princip inte en enda sittplats och många frustrerade som gick runt och leta sittplatser. Så jag tog mig mot planet, som hade en lite konstig avgångs-gate - 50G?
Det skulle visa sig vara nästan förändring, bussgate på longhaul ifrån Helsingfors? Hur tänkte dom nu?
Enda fördelen med det är att man får betrakta den nya fågeln ifrån marken. Jag undvek att kasta mynt i motorn, då det tydligen inte ska ge någon tur. Men jösses vad stor motorn är!
Väl på planet, hitta jag ett par tofflor, det fick man inte förr i tiden! Och en ny ganska snygg necessär. Däremot slår inget mitt gamla Finnair ögonskydd, som jag fortfarande kör med.
Brukar inte dricka så mycket alkohol på flygningar, men ett litet glas champagne orkar man ju med. Hade en utländsk flygvärdinna (ej asiatiska) som var mycket trevlig, det kändes väldigt icke-Finnair hur hon tog sig tid och alltid frågade, "is there something else I can help you with?". Annars är jag van vid den finländska väldigt minimalistiska stilen. Vilket funkar helt OK för mig, jag är mest ute efter den hårda produkten så länge man inte blir avsnäst (som ibland har skett på SAS). Bad om lite nötter till drickat och det gick bra!
Sen bar det iväg och in kom en liten aptitretare och jag tyckte jag satt riktigt bra i sätet när vi började klättre upp mot marschhöjd.
Därefter blev det dags för förrätt. Här visar återigen Finnair lite skillnad mot många andra bolag, då jag frågade om jag kunde få en huvudrätts-soppa som förrätt istället. Det var tydligen väldigt krånligt och den trevliga tjejen vågade inte ge mig den. Så det fick bli lax, vilket vad gott, men den rökta smaken är inte min favorit. Till min glädje fick man karelska piroger till, vilket är ett riktigt storfavorit, synd att man inte fick lite äggsmör till också.
Huvudrätten som var "Chefs special" såg lite slafsig ut, men smaka som en god lasagne ungefär. Tummen upp tyckte jag i alla fall, även om den va lite enkel för att vara kockens specialrätt.
Lite ost och efterätt är alltid gott, med betoning på lite. Jag vet inte om det gick att få mer, men både ost och efterrätten som kom, var faktiskt i snålaste laget tycker jag. Detta var mer som Economy-mat på andra flygbolag.
Jag är en riktig efterrättskille och tycker t.ex. SAS som rullar ut en vagn, är helt fantastiska. Även andra flygbolag brukar kunna ha riktigt bra menyer och OK med att man beställer flera saker. När jag ätit upp glassen kom den trevliga tjejen och meddela att jag nu kunde få soppan, det kändes lite fel tajmat, så tackade nej.
Sen var det dedär med sömn, hur gick? Jovars, jag lyckades faktiskt sova 1-2h, efter att ha flyttat fram 5-6 rader, då det drogs enorma timmerstockar bak hos mig. Men någon hel-nattssömn blev det inte. Då jag inte sov så bra, bestämde jag mig att ta frukost ändå, fast jag tidigare sagt att jag skulle sova.
Tycker faktiskt frukosten var riktigt god!
När man sedan tittade ut igenom rutan och såg de grönklädda kullarna visste man att man snart är hemma igen.
Är överlag väldigt nöjd med Finnairs business-produkt. Upplever luften som väldigt bra i A350 planen, vilket gör att man känner sig mer fräsch när man landar. Economy däremot som jag också provat är lite av en bedrövelse. Jag är väldigt bredaxlad och de nya planen som har klämt in en extra rad i bredd i Economy är smalare än tidigare Economy säten. Får jag någon brevid mig får man direkt en rätt obekväm flygresa. Däremot med Economy comfort där man får lite extra benutrymme och om ingen sitter brevid, så är det helt OK. Jag längtar tills Finnar installerar sin riktigt Premium Economy om 2 år! Tills dess kommer jag blanda Economy och Business.