Senaste nytt

Fick inte min garanterade förmån på Strawberry

Snackade med en bokningsagent på ett Qualityhotell idag om en bokning över längre tid, och hen hade inte koll på uppgraderingsförmånen för Platinum. Alltså inte någon nyanställd vikarie utan ordinarie personal, mycket kompetent och trevlig i övrig, men som inte har koll på reglerna bonusprogrammet för deras mest frekventa gäster. Problemet ligger alltså nånstans i internutbildningen från central nivå.
 
Jag var i kontakt med Hotell C i Stockholm häromdagen och undrade om jag som guldstatusmedlem kanske kunde få tidig incheckning vid mitt kommande besök. Det rör sig om knappt 1,5 timmar tidigare.

Först fick jag svar att de kan garantera tidig incheckning från kl 12 mot att jag betalar ytterligare 500 SEK per rum. Har bokat två rum.

Jag svarade att det inte är aktuellt och hänvisade ännu en gång till guldförmånen om tidig incheckning.

Fick då följande svar:

"Detta gäller om rum råkar finnas tillgängliga innan 15. Vissa hotell tar en tim-avgift för att få rummet på plats även om rummen råkar vara klara.
Så till exempel, anländer du som icke medlem kl 13 och rum finns lediga erbjuder vissa hotell rummet direkt för 200kr.
Men du som guld medlem hade fått det direkt utan kostnad. :)
Vill du ha garanterat tidigt incheck så ligger summan på 500kr för alla."


I de allra flesta fallen så brukar man väl få rummet före ordinarie incheckningstid om det är färdigt, utan avgift.
Kan man då kalla detta en statusförmån?

Jag fattar att om det verkligen inte finns något ledigt att det inte går att garantera, men min erfarenhet från främst Accor är att man ändå försöker planera iordningställandet av rummet på ett sådant sätt att man kan ge statusgäster tidig incheckning om de vill.

Vad är er erfarenhet gällande tidig incheckning på Nordic Choice/Strawberry i allmännhet och Hotel C i synnerhet?
 

Hachans

Medlem
Jag har aldrig varit med om ett hotell som tar betalt för tidig incheckning om rummen är klara. Ja, man kan betala och få det garanterat tillgängligt. Men aldrig om rummen är klara när man kommer, framförallt inte om det handlar om en timme.

Sniket hotell och hade nog aldrig bott där igen om det hänt mig.
 

jonten

Medlem
Jag kom idag och bad om tidig incheckning, fick svaret nääää inte i normala fall. Men ngt säger mig att du är Platinum och en blink med ögat. Han har bara checkat in mig en gång tidigare så jäkligt bra minne. Sen säger han, fick precis avbokning på en svit. Är det ok?

Precis som det skall vara. Men som de gödslat med guldmedlemmar via MC så gissar jag de är lite återhållsamma
 
Lite lördagspyssel. Hade 5 kommande bokningar på olika Strawverry-hotell som inte såg ut att vara uppgraderade enligt förmånen om garanterad uppgradering för Platinum vid bokningstillfället. Mejlar numera först de olika hotellen, sedan Platinum-supporten om det krånglar.

3 hotell svarade direkt "Fixat, tack för din uppmärksamhet".
1 hotell svarar att det redan är gjort men att det just nu är problem med visning i appen. Skickar dock ut en ny bekräftelse till mig där ny rumstyp framgår och allt är lugnt.
Sista hotellet inleder långt svar med att nån garanterad uppgradering inte finns och att de får se när det närmar sig vilken rumstyp jag får. Svarade med kopia till Platinum-supporten, och tre minuter senare är det löst.

Så här är det varje gång jag gör en genomgång av kommande bokningar. Olika hittepåsvar.

Är det en och samma kedja? Varför skiljer det sig så mellan hotellen? Varför kan inte medarbetarna deras eget bonusprogram? Jag som bor ca 40 nätter per år har bättre koll än dem. Kanske ett utbildningspass på nästa veckas VK om förmånerna kan behövas...
 
Lite lördagspyssel. Hade 5 kommande bokningar på olika Strawverry-hotell som inte såg ut att vara uppgraderade enligt förmånen om garanterad uppgradering för Platinum vid bokningstillfället. Mejlar numera först de olika hotellen, sedan Platinum-supporten om det krånglar.

3 hotell svarade direkt "Fixat, tack för din uppmärksamhet".
1 hotell svarar att det redan är gjort men att det just nu är problem med visning i appen. Skickar dock ut en ny bekräftelse till mig där ny rumstyp framgår och allt är lugnt.
Sista hotellet inleder långt svar med att nån garanterad uppgradering inte finns och att de får se när det närmar sig vilken rumstyp jag får. Svarade med kopia till Platinum-supporten, och tre minuter senare är det löst.

Så här är det varje gång jag gör en genomgång av kommande bokningar. Olika hittepåsvar.

Är det en och samma kedja? Varför skiljer det sig så mellan hotellen? Varför kan inte medarbetarna deras eget bonusprogram? Jag som bor ca 40 nätter per år har bättre koll än dem. Kanske ett utbildningspass på nästa veckas VK om förmånerna kan behövas...
Jag fick följande svar från Strawberry-supporten då jag frågade varför inte uppgraderingar syns i appen eller på hemsidan:

"Tyvärr har funktionen tagits för tillfället. Jag beklagar detta."
 

Jolibee

Medlem
En nybörjarfråga: Är det korrekt att man ej får kvalificerande stays på bonusnätter , jag vet att man ej får poäng men stays tycker jag mig komma ihåg att jag har fått tidigare.
 
Toppen