Senaste nytt

Felstavning av namn på fysiskt EB Kort

caberg

Medlem
Tja!
Beställde hem ett nytt och mitt första fysiska EB kort nyligen som kom med posten igår.
Till min förvåning så har de stavat mitt efternamn ”Berg” istället för ”Åberg”. (Se Bifogad bild)
Det fick mig att fundera om de kanske inte skriver ut ”Å,Ä,Ö” från svenska alfabetet på dessa kort?
Är ju inte största grejen eftersom jag har kortet digitalt i mobilen också, som jag alltid haft. Men är detta ett engångs fel att man råkat skriva fel på det fysiska kortet?
Ni andra som har något av de ”svenska” bokstäver i ert för/efternamn hur är det utskrivet på era fysiska kort?
 

Attachments

  • 4C2308EA-CA25-4332-856D-1A2AB1C780EE.jpeg
    4C2308EA-CA25-4332-856D-1A2AB1C780EE.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 115

Big Birger

Medlem
Tja!
Beställde hem ett nytt och mitt första fysiska EB kort nyligen som kom med posten igår.
Till min förvåning så har de stavat mitt efternamn ”Berg” istället för ”Åberg”. (Se Bifogad bild)
Det fick mig att fundera om de kanske inte skriver ut ”Å,Ä,Ö” från svenska alfabetet på dessa kort?
Är ju inte största grejen eftersom jag har kortet digitalt i mobilen också, som jag alltid haft. Men är detta ett engångs fel att man råkat skriva fel på det fysiska kortet?
Ni andra som har något av de ”svenska” bokstäver i ert för/efternamn hur är det utskrivet på era fysiska kort?
Korrekt. De skriver inte ut svenska tecken av någon märklig anledning.

Mitt "ö" i efternamnet har också försvunnit helt på mitt medlemskort som kom i posten häromdagen.

Så mitt namn på kortet är motsvarande D B COOPER istället för D BÖCOOPER som det borde vara. Ni fattar.
 

Enhet

Medlem
Jag fick samma typ av dubbelfel i augusti förra året men beställde omgående ett nytt som blev korrekt. Det andra felet i jämförelse med korrekta varianter är att Eurobonusnumret och utgångsdatum ej är i höjd, om detta bara är ett problem för kort med dessa tecken, eller generellt för en maskin.

bc_ebkort.png
 

coclol

Medlem
Lättast är nog att du byter namn hos skatteverket till Berg. Då slipper du fundera på saken ;)

Har både börjat kalla mig Lars (första förnamnet) och skippa farfars tillagda H i efternamnet när jag reser för att vara så "compliant" som möjligt. Det svenska konceptet med flera förnamn, misstolkningen kring vad som är ett mellannamn osv gör att det blir enklast så :)
 
Toppen