Senaste nytt

Felstavade namn på flygbiljett - var kan jag läsa regler/riktlinjer?

eddo

Medlem
Mina föräldrar har två separata resor bokade med Thai Airways där de har stavat fel i efternamnet. En bokstav saknas. Jag har själv rest med liknande stavfel och vet att det inte kommer att vara något problem. De är dock oroliga, ringt Thais kundtjänst som ska ha mycket betalt men ändå inte lyckas lösa det, trots att jag menar att det inte ska vara några problem.

Har för mig att det är IATA's riktlinjer man brukar hänvisa till och att dessa säger att två (eller är det tre?) bokstäver fel som är ok. Frågar är dock var dessa riktlinjer finns? Kan man läsa det hos någon officiell sida så jag kan lugna mina föräldrar och få dem att inte betala Thai? :D

Jag hittar inga officiella riktlinjer online, bara att olika flygbolag har olika regler. Thai bör väl följa IATA:s regler men kan jag hitta dessa någonstans?

Last edited:
Räcker denna källa? :)

1734378891948.png

Tack! Ska fråga föräldrarna om källan duger. Annars är det nog enklast att låter de betala namnändringen för att få lite lugn haha. ;)

Pengar i sjön om du frågar mig, men lugna nerver/familjefrid har förstås ett pris :)

Hur fel är det?
Är det typ att "Margareta Nilsson" blivit "Magareta Nilson" ?

Hur går resan? 2 separata biljetter skriver du. Hur lång mellanlandning?
Samma stavfel på bägge biljetterna?

Pengar i sjön om du frågar mig, men lugna nerver/familjefrid har förstås ett pris :)

Hur fel är det?
Är det typ att "Margareta Nilsson" blivit "Magareta Nilson" ?

Hur går resan? 2 separata biljetter skriver du. Hur lång mellanlandning?
Samma stavfel på bägge biljetterna?
Ett "ä" är endast "a" istället för "ae" på ena biljetten och ett "ö" är endast ett "o" istället för "oe" på andra. Som sagt, jag är redan övertygad om att det är lugnt, och har dessutom rest med liknande fel själv, så det handlar med om att övertyga övriga.

En resa Arlanda-Bangkok tor samt en resa Bangkok-Chiang Mai tor.

Last edited:
Ett "ä" är endast "a" istället för "ae" på ena biljetten och ett "ö" är endast ett "o" istället för "oe" på andra. Som sagt, jag är redan övertygad om att det är lugnt, och har dessutom rest med liknande fel själv, så det handlar med om att övertyga övriga.

100% inget problem!
Jag hämtar dom på ARN och skjutsar hela vägen om det strular :)

Fast läser man på SAS hemsida (som referens, vet att de åker med annat bolag) så är ä=a och ö=o korrekt sätt att skriva
IMG_0039.png

Toppen