Senaste nytt

Felaktig kreditering av poäng till annat program - går det att fixa?

Heggemon

Medlem
Flög med Air China för första gången förra månaden. Vid köpet av biljetter så skapade jag ett konto för jag tänkte att det skulle vara smidigt att ha biljetterna i appen. Jag angav mitt Eurobonusnummer vid köpet. Försökte efterregistrera poängen via SAS men då får jag ett felmeddelande om att poängen redan är registrerade på annat program. Mycket rätt, när jag loggar in på Air China ser jag att jag har fått 7919 av deras "PhoenixMiles". Går detta att lösa på något sätt? Det står till och med i biljetten som jag fick som PDF "Frequent flyer programme: Eurobonus" följt av mitt eurobonusnummer.

Teoretiskt kan du få Air China att avkreditera poängen. Det är ett måste att det blir gjort för annars kan du inte efterregga på SAS.

Bolagen brukar inte vara så pigga på det, och jag har en känsla av att Air China inte kommer vara sådär supertillmötesgående om den underbetalda kundtjänstmedarbetsren ens förstår vad du vill.

Så jag summerar det med detta: Lycka till! :)

Jag tror nog, tyvärr, att situationen är ganska mörk. Att få Air China att först "släppa" poängen och sen få dem krediterade till Eurobonus istället lär vara en uppförsbacke.

Men för att kunna ta något på lärokontot så måste man ju faktiskt förstå vad man gjort fel. Och det är väl frågan: Vad gick fel här? Vad skulle du ha gjort på annat vis för att undvika det? Det låter spontant som att du gjorde allting rätt, kanske var det någon bugg relaterad till att du skapade ditt PhoenixMiles-konto samtidigt som du gjorde den här beställningen.

Det vore absolut intressant om någon kunde komma med en bättre och tydligare förklaring...

Jag tror nog, tyvärr, att situationen är ganska mörk. Att få Air China att först "släppa" poängen och sen få dem krediterade till Eurobonus istället lär vara en uppförsbacke.

Men för att kunna ta något på lärokontot så måste man ju faktiskt förstå vad man gjort fel. Och det är väl frågan: Vad gick fel här? Vad skulle du ha gjort på annat vis för att undvika det? Det låter spontant som att du gjorde allting rätt, kanske var det någon bugg relaterad till att du skapade ditt PhoenixMiles-konto samtidigt som du gjorde den här beställningen.

Det vore absolut intressant om någon kunde komma med en bättre och tydligare förklaring...
Ja precis, felet tycks ligga i att jag skapade ett konto. Får undvika att skapa konton hos andra flygbolag. Ringde Air China som förstod mitt problem väldigt tydligt men hon kunde bara beklaga och säga att det var kört. För övrigt en katastrofalt dålig hemsida och app, kunde likväl bara kört PDF-biljetter så det var ingen vinning i det hela.

Ja precis, felet tycks ligga i att jag skapade ett konto. Får undvika att skapa konton hos andra flygbolag.
Det är definitivt en bra rekommendation.

Jag hade samma problem med Lufthansa (och Swiss). Tydligt EB i bokningen, landade på ett M&M-konto som inte användes. Gick inte att få överfört. (I mitt fall var det dock bara två legs ekonomi inom Europa så det var inte så många poäng det handlade om) Numera ser jag till att absolut inte vara inloggad när jag bokar något med Lufthansa-gruppen.

Jag gjorde liknande fel en gång för många år sen, men det fick för mig ett lyckligt slut!
Min första betalda longhaul i business, med United, lyckades få poängen till ett oanvänt Unitedkonto trots att jag la in EBnr. Insåg att det var kört. Köpte till poäng för några 1000 kr, sen kunde jag boka Thai F DPS-BKK-SYD för 40000 poäng :)

Det är definitivt en bra rekommendation.

Jag hade samma problem med Lufthansa (och Swiss). Tydligt EB i bokningen, landade på ett M&M-konto som inte användes. Gick inte att få överfört. (I mitt fall var det dock bara två legs ekonomi inom Europa så det var inte så många poäng det handlade om) Numera ser jag till att absolut inte vara inloggad när jag bokar något med Lufthansa-gruppen.

Synd, för när deras konto funkar så fungerar det bra!

Fick självklart ett av fyra segment inlagda på Eurobonus trots ändrat online, att jag bett i loungen dagen innan, check-in ut, check-in hem och i loungen hem att säkerställa att det inte skulle ske...
Lufthansa hänvisar att jag måste kontakta SAS och att de måste ta bort poängen, medans SAS hävdar att så får man inte göra och det hade inte fungerat att lägga på M&M även om de tagit bort poänge.
Måste jag alltså flyga 1 segment till, helt i onödan?...

Fick självklart ett av fyra segment inlagda på Eurobonus trots ändrat online, att jag bett i loungen dagen innan, check-in ut, check-in hem och i loungen hem att säkerställa att det inte skulle ske...
Lufthansa hänvisar att jag måste kontakta SAS och att de måste ta bort poängen, medans SAS hävdar att så får man inte göra och det hade inte fungerat att lägga på M&M även om de tagit bort poänge.
Högst troligt ja.
Börjar man lägga in olika program än vad man avser kreditera till är vattnet väldigt djupt.
Lufthansa kan inte ta bort krediteringen till Eurobonus, SAS lär inte vilja ta bort den för att du ska kunna kreditera till en konkurrent när du resan fått förmåner kopplats till Eurobonus.

Högst troligt är detta en läxa att lära.

Jag hade en bokning med Lufthansa som var gjord med Eurobonus nummer, läste liknande erfarenheter som dig på detta forum och gick då in och tog bort mitt Eurobonus nummer i bokningen och hade inget inlagt i ca 2 veckor la därefter till mitt nya Senator nummer och fick mina poäng rätt , dvs de hamnade hos Miles and More som jag ville, så för andra som läser det här prova samma sak

Toppen