Senaste nytt

Fel kön på biljett med SAS

Mange.P

Medlem
Hej! Jag ser på min SAS-biljett att det står MS istället för MR. Går det kostnadsfritt att ändra detta? Har fått lite smått panik och det går inte att ringa SAS på en söndagskväll för att fråga.

Om det kan vara problem och bli nekad incheckning för att en enda liten bokstav är fel i namnet så skulle jag inte bli förvånad om det kan bli problem om könet är något annat än det i passet också.

Om det kan vara problem och bli nekad incheckning för att en enda liten bokstav är fel i namnet så skulle jag inte bli förvånad om det kan bli problem om könet är något annat än det i passet också.
Bara passet är utställt på Mange.P skulle jag högaktningsfullt strunta i det...

Man får väl ha upp till 3 felstavningar i namnet och det är ändå Ok enligt IATA om jag kommer ihåg rätt.

Min kollega hade en intressant incident för några år sen. Han hade nyligen hämtat ut ett nytt (franskt) pass, och när han skulle checka in på ett hotell i Kina så påpekade personen i receptionen att han enligt sitt pass var en kvinna.
Han var lite nervös inför hemresan om någon skulle notera detta och ha en åsikt om det när han flyga hem, men det var ingen som sa något om det, så han tog sig hem utan problem, men valde att be om att få ett nytt pass igen....

Toppen