Senaste nytt

Fackförbundet Transport varslar om kabinkonflikt på flera flygbolag i Sverige

Tobbe.O

Medlem
OBS! Detta gäller enbart om parterna inte når en överenskommelse innan måndag 26/5.

Fackförbundet Transport varslar om kabinkonflikt på flera olika flygbolag i Sverige.

Gäller att läsa noga och hålla tungan rätt i mun för att försöka få överblick.

Bifogar varslet nedan med datum och tider.
SAS Scandinavia (Arlanda bas), SAS Connect (Arlanda bas), Cityjet (Arlanda bas) och Braathens påverkas 26-27-28 maj. Konflikten pågår mellan klockan 04:30 - 12.00 ovanstående datum.

Samma ovanstående dagar påverkas även Norwegian och Amapola.

Det är oklart hur många som faktiskt är med i Transport i de olika bolagen på Arlanda.

Kabinmedarbetare i Danmark och Norge organiseras mig veterligen av andra fackförbund.

29-30 maj - inga strejker.

Nästa helg fortsätter konflikten med Sunclass Airlines, Tuifly Nordic, Jettime och Braathens Charter produktion.

Vänligen håll god ton i kommentarerna då detta är en del av skandinavisk arbetsmarknads spelregler.

Medlare är inkallade och vi håller tummarna för en snabb lösning.

Konflikten enligt Transports varsel/hemsida:

Screenshot_20250523_131930_Drive.jpg

Nu hoppas jag att det inte skall bli en strejk och de löser det.
Dock börja jag tänka vilka flighter det kan drabba för SAS t ex Svensk inrikes, utrikes från ARN och långlinjer från CPH pga mixade besättningar.
Men det är kanske förtidigt att spekulera..

Det var riktigt kort varsel…
Det finns andra trådar på detta forum som varnat för just detta varsel om strejk långt tidigare.
Jag är inte helt kunnig svensk förhandlings politik, så jag har ingen uppfattning där.
Dock har jag en flight som kan bli drabbad nästa vecka, men med lite kontakter med SAS-personal skall det vara lugnt (just nu..).

Toppen