Senaste nytt

Første flyvningen noen sinne med Airbus A320 NEO – SAS og Norwegians fremtidige kortdistansefly

Redaksjonen

Medlem
Airbus-A320-NEO-first-test-flight-and-ceremony-in-Toulouse-08.jpg

Idag ved lunsjtider tok den første A320 NEO av. Dette er Airbus nyeste og svært drivstoffvennlige fly for kort og mellomdistanseflyvninger. A320 NEO kommer i løpet av 2-3 år til å bli et vanlig syn i Skandinavia. Både SAS og Norwegian har begge bestilt dette flyet, i alt 130 stykker. Vi var tilstede på Airbus Delivery Center i Toulouse for å følge den historiske flyvningen.

En testflyvning helt uten problem


Testflyvningen gikk i følge besetningen helt uten problemer og et nærmest perfekt flyvær uten en eneste sky hjalp selvsagt til en del. Klokken 14:15 landet besetningen på Toulouse flyplass etter en første flyvning på to timer og 15 minutter. De ble naturlig nok møtt av stor jubel. Iført oransje drakter føltes det nærmest som en rombestning hadde kommet tilbake fra en reise i rommet når de gikk ned flytrappen og kløv opp på den store scenen. Også Airbus VD, Fabrice Brégier, så klart lettet ut over at alt hadde gått slik man håpet.


Testcrewet etter den første flyvningen med Airbus A320 NEO


Under hele testflyvningen fantes også et mindre fly med på behørig avstand, både for å gjøre tester og assistere besetningen ved eventuelle problemer. Og for å filme flyet, en video ble vist på store skjermer i Airbus Delivery Center samt online via Airbus webside og på Youtube.

Opp til 20 prosent drivstoffbesparing


Airbus NEO-serie er en videreutvikling av Airbus eksisterende flåte. Som i dag finnes Airbus A319, A320 og A321 kommer det til å finnes Airbus A319 NEO, A320 NEO og A321 NEO. Det er også på gang en tilsvarende serie for langdistanseflåten. Først ut er Airbus A330 NEO.

Redusert drivstofforbruk er en av de viktigste nyhetene i nye Airbus NEO, som for øvrig står for New Engine Option. En ny type motorer og «sharklets» lengst ute på vingene hjelper til med å holde drivstofforbruket nede. Sharklets innebærer at vingen lengst ut er bøyd oppover for å optimalisere flyets effektivitet og drivstofforbruk. Boeing kaller dette «winglet».

I følge Airbus handler det om en drivstoffbesparelse på 20 prosent, hvilket tilsvarer 5000 tonn karbondioksyd per år per Airbus A320 og to millioner liter drivstoff som aldri behøver å tankes. Det innebærer også et lavere støynivå (15 decibel) samt en redusering på 14 prosent i kostnader.


Airbus A320 NEO - Unbeatable fuel efficiency i følge Airbus

En ny kabinkonfigurasjon


Også kabinkonfigurasjonen ser annerledes ut på NEO-flyene. Døren lengst fremme er gjort større hvilket innebærer at man har kunnet få en annen type sertifisering for evakuering da flere passasjerer potensielt kan passere gjennom døren i løpet av en gitt tid. På kommende Airbus A321 NEO har man derfor fjernet dør 2 som pleier å finnes rundt rad 8 og flyttet dør 3. Likeså kravene på nødutganger over vingene blir påvirket når hoveddørene blir større. Dette betyr at man kan få plass til flere sete ombord på samme flate som tidligere.

Også bagasjehyllene er større på NEO-flyene. Og de har et nytt og annerledes design. Der hvor man tidligere fikk plass til fem håndbagasjer regner Airbus med at det vil bli plass til 8 godkjente kabinkofferter. Dette er samme konstruksjon som er benyttet på de nye Airbus A350-flyene.


Den nye konstruksjonen på bagasjehyllene


Flykroppen er i følge Airbus den bredeste i bransjen, hvilket innebærer at det er plass til seks seter i bredden som er 18 tommer brede, hvilket er noe mer enn industrisnittet på denne flytypen.

130 Airbus NEO-fly til SAS og Norwegian


Airbus A320 NEO kommer i løpet av 2-3 år å bli et vanlig syn på flyplasser i Skandinavia da både SAS og Norwegian har bestilt flyet. SAS har bestilt 30 fly og Norwegian 100 fly. Disse er ventet levert i 2016. Premiereflyet går for øvrig til Qatar Airways en gang i løpet av annet halvår 2015.

Andre flyselskap som har bestilt flyet er Lufthansa (to bestillinger på 30+70 fly), Turkish Airlines (57 fly), Air New Zealand (13 fly), Qantas (78 fly), All Nippon Airways (30 fly), Easyjet (100 fly) og IAG/Vueling (32 fly).

Flyet har blitt en salgssuksess for Airbus aom allerede har fpått bestillinger fra over 60 flyselskap, til tross for at det først var denne uken som den første testflyvningen ble gjort. Totalt 3.000 bestillinger er gjort siden desember 2010, noe som er industrirekord.


Det første Airbus A320 NEO-flyet tar av i Toulouse


Første Airbus A320 NEO-flyvningen er over, assistansflygplanet ses til venstre.


Podiet ved Airbus Delivery Center


Airbus-flagg i anledning dagen.


Besetningen sammen med Airbus VD og andre nøkkelpersoner.


Stor samling av media, kunder, leverandører og VIP-gjester.


Den første Airbus A320 NEO-flyvningen ble også vist på internett og Youtube

Les mer >>
 
Toppen