Senaste nytt

Första testflygningen med A330 NEO

Gillar A330, men kan inte bortse från att den börjar bli gammal. Boeing uppdaterar exempelvis bl.a. 767 med nytt flight deck, liknande 787. Inga förändringar är tydligen planerade för 330. Relativt stabil, billig(are) och tråkig känns som passande ledord.
 
Det fascinerande med denna modell är att den.... motsvarar ursprungliga A350Mk1 som den sedermera kallades. Det är ju nämligen så att det vi idag känner som A350 började sin bana som en A330 med Trent 1700 och/eller GEnx parat med vissa smärre modifieringar (nya winglets bl.a.). Därefter började man dock modifiera maskinen mer och mer under tidens gång, bl.a. med modifierad vinge, A380-liknande flightdeck, ny kabin designad av BMW, viloutrymme för piloter direkt under flightdeck (avionikcentralen flyttad), omarbetad nosprofil etc. Till slut satt man med 98% icke-kompatibla lösningar i förhållande till A330 (d.v.s i princip allt var modifierat även om kropssektionen var identisk).

Det var i det läget som bolagen tryckte på om en ny, förbättrad modell varpå A350Mk1 skrotades och ersattes med A350XWB. Kabinen fanns dock som mockup redan och den döptes då om till Airbus Cabin Vision och användes sedermera som bas för A350s inredning.

A330neo är i princip samma flygplan som 2004 års A350Mk1 fast motorerna heter nu Trent 7000 istället för Trent 1700. Den kom till eftersom bl.a. AirAsia X bönade och bad om en A330 med nya motorer för att kostnadseffektivisera (jämfört med att ta in en A350 i flottan som är en helt ny typ med allt vad det innebär). Resultatet blev att Airbus återupplivade det ursprungliga A350-konceptet med namnet A330neo och ersatte i praktiken A350-800 (antingen genom att bolagen självmant konverterade till -900 eller genom att övertala dem).

Dock är ju egentligen inte A330neo en långsiktig lösning utan lider av ungefär samma grundproblem som A350Mk1 (det var ju därför man först modifierade och modifierade tills 98% av maskinen avvek från A330 innan projektet stoppades till förmån för A350XWB).

Jag skulle misstänka att efter en tid (några år) med A330neo kommer Airbus att erbjuda två nya modeller: A350-700 och -800. En -700 är då en lättare version med kortare räckvidd och -800 motsvarar den ursprungliga s.k "optimerade -800" som sedermera ersattes med en "minimum change" av -900 (det var den versionen som sedermera fick temporär vila till förmån för A330neo).

Den nya kabinen som visats för A330neo motsvarar ungefär den variant som föreslogs till A350Mk1.
 
Gillar A330, men kan inte bortse från att den börjar bli gammal. Boeing uppdaterar exempelvis bl.a. 767 med nytt flight deck, liknande 787. Inga förändringar är tydligen planerade för 330. Relativt stabil, billig(are) och tråkig känns som passande ledord.

767 med 787-flightdeck finns det mig veterligen endast en version av och det är -2C som KC-46 är baserad på. Civila 767or med denna uppgradering har jag aldrig hört talas om eftersom tillverkningen av dessa går på väldig sparlåga - i princip nedlagd, åtminstone i paxversion.

Boeing har ju 787 som ersättare för 767-300/400ER. Nya 797/NMA (MoM) ersätter 757 och 767-200/ER.

Däremot finns avionikuppgradering från Rockwell-Collins som ger 767 ett flightdeck med stora moderna skärmar.

A330 har ju fått förbättrat flightdeck med LCD och med neo nya motorer och kabin. Det är väl ungefär så långt man kan förvänta sig med A350 i sortimentet och den stora sannolikheten att 330neo kommer att ersättas (d.v.s att det är en liten uppdatering för A330-operatörer men inte en långsiktig lösning för Airbus).
 
Toppen